18 mån och rasande arg mitt i natten.. Verktyga eller ej?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
AnnaXX

18 mån och rasande arg mitt i natten.. Verktyga eller ej?

Inlägg av AnnaXX »

Hej, har 18 mån flicka, kurad vid 2 mån, som sovit som en ängel länge nu. Vaknar dock ofta till nattetid men somnar om själv, har inte behövt använda verktyg på hur länge som helst. Nu har hon flera gånger vaknat på natten (kanske 5 ggr på 2-3 v) och inte lyckats somna om själv. Vi har blivit lite överraskade av detta och inte varit beredda med verktyg. Har blivit ömsom klappande på huvudet i spjälsängen, tagit upp i famnen samt försökt ligga tillsammans på madrass på golvet. Inget av detta har funkat. Hon har i princip aldrig sovit bredvid varken mig eller pappa och verkar tycka att det är årets happening när vi testat detta. Sist hade jag gett mig den på att hon skulle somna bredvid mig på madrassen, hur svårt kan det vara liksom, men efter 4,5 h gav jag upp och hon fick en vällingslurk i spjälsängen och somnade. Har nu läst på om verktygen igen. Ramsa lär vi få kura om med för det var så länge sedan vi använde den? Solfjädern fixar tyvärr varken jag eller pappan att använda och buffa är hon för stor för? Tips?

Grejen är att hon oftast inte är ledsen vid uppvaken. Vaknar och börjar efter en stund skrika argt. Har flera gånger läst nu att arga barn inte kan verktygas. Vad ska man göra då? Det handlar inte direkt om arga småprotester utan om en unge som efter en stund illvrålar av ilska, länge länge, länge.. Till slut blir hon ledsen och börjar gråta och det är då vi gått in. Men då kan det ha gått en timme av ilsket och oavbrutet vrålskrikande. De gånger vi nu gått in till henne på natten så har hon sluta skrika direkt och börjat leka (vilket givetvis inte uppmuntrats). Under sista försöket med att ligga på madrassen med henne ömsom satt och låg hon bredvid mig, sjöng och trallade i som sagt flera timmar.. Jag låg bredvid och blundade, gjorde absolut inget, men när hon efter flera timmar började ställa sig upp och jag lade ner henne så blev hon arg igen. Arga barn kan inte verktygas och samtidigt ska inte barn få skrika, så..?

Kanske hittar lösning själv, det kan vara så att hon fått för mycket sömn och därför börjat vakna på natten (sover 19-06/06.30, får välling i sängen, somnar om och sover till 08-08.30, vilket har gjort att vi ofta senarelagt dagsluren till kanske 13.30-15 istället för 12-13.30. Skärpning, absolut, har varit så bekvämt med mornarna bara..). Dessutom har hon under en period fått Bricanyl mot luftrören och jag kom på att läkaren sa att barn kan bli pigga av det. Ska styra upp dessa saker och som sagt, det är inte ofta det blir problem på natten, men nästa gång det ev. ändå sker så vill jag vara beredd och göra något smartare än hittills. Blir, som vanligt, jättetacksam över tips och respons!!!

Anna
Anna
Mamma till liten mysunge 2008-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Anna!

Er lilla tös har kommit in i förtrotsen och då ska det mesta ifrågasättas, ofta också sömnen. Då behöver barnet säkra, lugna svar, ffa samma svar - vilket ni inte gett henne. Du skriver att ni klappar, lyfter upp, ligger bredvid... och följden blir att flickan blir förvirrad och undrar vad som står på! Att ge henne välling på morgonen och låta henne somna om är heller ingen bra idé, när dagen börjar så börjar dagen :wink: Att ha fasta rutiner och struktur i tillvaron känns tryggt för en liten när det gungar, som det gör när det trotsas. Så hjälp henne nu att Visa vägen, ha AW:s mantra Visa, Leda, Lära och Hjälpa i bakhuvudet!

Jag tycker ni ska planera och genomföra en minikur för er och tjejen, börja på natt två i kuren och plocka fram ramsan igen. Du skriver att ni inte ramsat henne på länge, men tro mig - med lite repetition är ni snart på banan igen. Ramsan ska man f ö aldrig sluta med, att säga ramsan vid varje läggning gör att den hålls levande och inte glöms bort :wink:

På klistrade favoriter finns en finfin tråd om sömnfnurror vid förtrots / trots, jag tror du kan känna igen dig mycket i den:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Kram och lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
AnnaXX

Inlägg av AnnaXX »

Hej, tusen tack för svar!!! Självklart vet jag att vi varit inkonsekventa vid de här uppvaknanden. Men snälla, förtydliga för mig om jag nu ska använda ramsa igen eller ej?! Du föreslår detta men i citatet från Anna W i tråden du hänvisar till står (om snart 2-åring) att man INTE ska ramsa så stora barn..? Obs att hon nästan alltid somnar själv utan pip, har kunnat somna om själv på natten utan några problem alls (vilket alltså bevisar att hon kan). I citatet står att man absolut inte ska stå och ramsa en timme etc. Så.. om, (jag frågar för att vara beredd och inte för att jag har negativa förväntningar!), OM hon vaknar och börjar gallskrika mitt i natten, ska jag ramsa eller låta bli, ska jag sätta på musik mitt i natten eller inte?? Och OM det faktiskt skulle vara så att hon gallskriker en timme och t.o.m. börjar låta ledsen, ska jag fortsätta ramsa eller fortsätta att inte ramsa???

Tusen tack för svar!!!

/Anna
Anna
Mamma till liten mysunge 2008-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej igen Anna!

Eftersom er tös är kurad och har goda sömnvanor så "kan" hon det här och behöver bara lite hjälp att påminnas om att på natten sover man gott. Visst kan och bör du använda ramsan om den behövs, det gäller att lyssna av och höra vad hon behöver OM hon behöver något :!:

Såhär står det i tråden:
Hon är nästan två år och alls inget kurbarn och ingen bebis heller. Nu pratar vi inte 'sömnmetoder' och du behöver inte rädas 5mm, eller att ramsan inte 'tar'. Du ska inte jobba med någon ramsa i en timme - no way. Du ska bara säga godnatt åt henne när du går, och du ska gå direkt, stänga dörren om hennes gapande och inte göra ett dugg mer, utom andra ljud i huset. Här skulle faktiskt musik vara bra, så hon får något annat att lyssna på än tystnaden, som är så 'osaklig' - om du förstår vad jag menar! Så uppgiven, trött och negativ.

Nu gäller det här nattningen men kan mycket väl appliceras på uppvak under natten också - en bra tumregel är att när du känner att du skulle vilja gå in till henne DÅ först ramsar du, och då ramsar du en rejäl omgång som är ordentligt punktsättande och lugande! Se till att nå fram, hon ska höra dig vare sig hon vill eller inte :wink: . Vid total kris så kan du gå in, men det ska absolut vara ett undantag från regeln - inga vargar in till henne i onödan. Om du väl bestämmer dig för att gå in och solfjädra henne lugn, så gå inte in efter en ramsning, för då blir det ramsa = mamma kommer... och det vill vi inte lära henne :wink:

Min erfarenhet är att nätterna blir lugna rätt omgående om man ser till att svara barnet på samma stabila sätt vid uppvak, ha en klar strategi och vara tydlig!

:D Det här fixar ni!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "