Schema och sömn

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
conny

Inlägg av conny »

Hej igen! :D
Ett litet tillägg bara: Ikväll kom jag på att det kanske (som nästan alltid) beror på mig själv om lillan sover bra eller inte ... (pratade med min man om saken och han hjälpte mig på spåret).
Det är tänkt så här att lillan ska sova långluren medans jag fixar lunch och äter tillsammans med Victor. Och det stämmer nog att jag alltid är lite orolig när vi kommer hem från promenaden och det är dags att börja laga maten om lillan ska vakna eller inte. För hon sover ute i vagnen då och det är alltid lite springande mellan köket och hallen där hon sover när hon skulle vakna. Jag känner mig otillräcklig när Victor får sitter ensam vid matbordet medans jag ramsar eller vagnar.
Och överraskande nog (inte det) sover hon alltid bra dessa dagar då vi har gäster till lunch och Victor därför inte är ensam.
Idag har jag till och med lagt henne lite tidigare så att hon inte varit övertrött och hittills sover hon jättebra. :)
Men vad gör man när attityden saknas och man vet med hjärnan vad som är fel men ändå inte kan undvika helt att vara orolig. Kanske helt enkelt acceptera att det är så som det är? :)
Conny
Mamma till lille Victor, född 2006-07-19
och lilla Franziska, född 2009-06-12
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

När min attityd fallerade så hjälpte det mig att läsa trådar här inne på SoS. Läsa om andra som låg ett par månader före mig, att se att de också hade det gungigt i början och att de sen fann sin väg, alla knutarna löste sig var väldigt hjälpsamt för mig.

Nu har du en nyckel, du vet vad som fallerar så jag är säker på att den knuten kommer att lösa sig.
Ibland behöver man gå igenom det hela och till slut tröttna. Förstå att varken mindre eller större lider nöd, att alla parter har det bra, bäst och att man själv inte kan vara på 2 ställen samtidigt.
Ha tillit till båda syskon, både mindre och större.
Så tänker jag, det var vad jag kom fram till det. Vi kan lösa mycket åt de små men vi måste också lita på DE kan lösa mycket själva. Ge dem det förtroende för det är stort. Vi kan lösa mycket men vi kan inte lösa allt, och det behöver vi inte heller för mycket sköter de så bra så själva :heart:

:heart:
conny

Inlägg av conny »

Tack ska du ha kalaskakan för svaret! :heart:
Jo, det stämmer nog att man inte kan vara på 2 ställen samtidigt. Det är nog mitt problem att jag alltid vill göra det bästa jag kan för boda och alltför snabbt känner mig otillräcklig ...
Har försökt att vara mer lugn och avslappad. Det blev lite bättre med långluren då (dvs. hon somnade om snabbare eller till och med av sig själv när hon vaknade efter typ 45 min). Men ändå har jag märkt att det är jättesvårt att få henne somna om när hon vaknar till efter 1,5 timmar. Och detta har hänt många gånger de senaste veckorna. Har därför funderat på om hon vill signalera något. Hon är inte en sådan som vill sova så himla mycket om dagarna, hon föredrar däremot nattsömnen. Det har jag märkt tidigt. Sedan hon var ganska liten ville hon inte ha sena kvällar t.ex. Och så kom jag på att det kanske återigen är dags att ändra schemat och lägga lillan en timme tidigare (11-timmar-natt).
F.o.m. idag kör vi följande schema:
6.00 vaknar och äter
8.00 sover 45 minuter (ibland lite längre, beror på om hon vaknat lite för tidigt på morgonen)
9.00 amning och mat
11.00 sover 2 timmar
13.00 amning och mat
15.30 sover 45 min
16.30 amning och gröt
18.30 nattslurk
19.00 sover natt

Jag vet att det bara är 14,5 timmar sömn, men om jag ser på hennes preferenser och räckna samman hur hon har sovit inom schemat, så sover hon aldrig mer än 14,5. Och det är verkligen jättesvårt att få henne sova längre vid långluren.
Idag har det gått så där. Kl. 10.45 somnade hon för långluren och har sedan vaknat flera gånger, men somnade mest om själv. Kl. 12.30 vaknade hon till och då somnade hon inte om. Tog slutligen upp henne kl. 12.45.
Nattningen var också okej, bara smärre protester. Hon vaknade dock efter 45 min och då behövde hon en halv timme och flera ramsar innan hon somnade om. Men det är väl naturligt att hon är lite förvånad med nytt schema. Vi får se hur det blir de följande dagarna. I stort sett känns det bättre nu.
Angående kvällsmaten är jag tacksam för tipps. Som det är nu (och har varit sedan vi införde gröten) så är det lite krångligt och känns inte helt okej. Det är svårt att få i henne mat, jag har försökt med olika kombinationer och ändå blir det alltid protester. Och så ska det ju inte vara, hon ska ju njuta av maten ... Har försökt att börja med gröten och sedan ammningen, men detta har absolut inte fungerat. Det blir bara protester och skrik. Hon vill inte äta gröt först. Så nu gör jag så här: Ammar först (2 omgånger), sedan paus, sedan en omgång till (allt inom 45 min), sedan paus och bad och bus, och sedan äter hon gröten (istället för nattslurken så att säga). Det verkar fungera bäst. Lite konstigt, eller hur? Storebror har aldrig krånglat med gröten och nu känner jag mig som om jag försökte övertala henne att äta ... Har ni upplevt något liknande?
Conny
conny

Inlägg av conny »

Liten uppdatering: Sedan vi införde 11-timmar-natt igår har lillan 45-minuter-skarv efter nattningen också. Igår vaknade hon efter 45 minuter och skrek. Jag sa ramsan och hon blev lite lugnare. När hon var nära att somna sa jag bekräftelsen. Då blev det protester igen och hon jobbade upp sig. Jag sa ramsan igen och hon blev lugnare. Sa bekräftelsen och igen jobbade hon upp sig. Det blev värre och till slut gick jag in och vagnade. Då blev det ännu värre och protester högre. Det var alltså fel teknik. Jag fortsatte med ramsan. Det dröjde en halv timme innan hon sov. :?
Idag samma sak: Hon blir lugnare men jobba upp sig efter bekräftelsen. Idag skrek hon till och med i 45 min tills hon äntligen sov. Sådant hade vi aldrig förr med henne. :( Jag känner egentligen inte att det är något fel med nytt dagschema, men konstigt att hon nu vaknar efter 45 min (gjorde hon annars bara under dagslurarna) och att jag inte kan lugna henne med ramsan. Ska jag då inte bekräfta, eller hur? Men man ska ju ha sista ordet. Vad är det som är fel? Man ska ju ser framsteg och inte baksteg i processen ...
Conny
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Conny! :D

När jag hör om skarvar och grötkrångel så tänker jag: övertrött! :shock: Skulle det kunna ligga något i det?

Annars är det ju så att allt med små barn tar 3 dagar, så ge det en dag eller två till innan du börjar oroa dig och tappa Attityden...:wink: För även om hon inte skulle vara strukturellt övertrött, om man säger så, så kan hon ju bli det genom lite skarvar och strul nu medan du sätter schemat. :roll: Så jag skulle nog ändå rekommendera ett schema med "rätt" sömnmängd - i kombination med lite mer tålamod! :lol:
conny skrev:8.00 sover 45 minuter (ibland lite längre, beror på om hon vaknat lite för tidigt på morgonen)
Var också noga med att inte kompensera förlorad sömn - särskilt när du håller på att sätta schemat. För barn gör ju som man lär dem, eller hur? Så om du låter henne vakna tidigare på morgonen och sedan sova ikapp på förmiddagen så tror hon ju att schemat ser ut så - eller etter värre, att det är hon som ska hålla reda på schemat. Och då är det klart hon skarvar, måste ju kolla ifall det inte är dags att vakna.... :mrgreen:

PS - jag vet inte vad ni har för gröt där ni bor, men hur skulle du ställa dig till att testa välling (eller kanske ersättning?) istället till nattslurk? Min pojk tyckte inte så värst mycket om gröt. O:) Och hur mycket din lilla tjej än matstrular så låter det ju som om hon borde vilja ha mer mat! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
conny

Inlägg av conny »

Hej chokladkaninen och ett stort tack för ditt svar! :D :heart:
Jag blir alltid så glad och tacksam av att ni tar er tid och besvarar mina frågor. :heart: Det hjälper så otroligt mycket!
Du hade absolut rätt i dina synpunkter. Plötsligt slog det mig och jag visste vad som gick fel. Egentligen skulle man nog tänka att man har sina erfarenheter när man får andra barnet, men i mitt fall får jag alltid lära mig något nytt. :D
Idag aktade jag nogrannt på schemat, inte ens en marginalkvart lade jag på. Men långluren har jag förlängrat på 2,5 timmar och därmed får hon alltså 15 timmar sömn sammanlagt.
Angående gröten och med hänsyn till dina förslag har jag testad en sorts gröt som var mindre tjock och innehöll mer vätska. Den åt hon med bättre aptit.
Därpå har jag insett att jag gjort för mycket angående vagningen och ramsan. Antagligen var det därför hon protesterade så mycket när hon vaknade. Idag beslöt jag att lita på henne och på ramsan och ha förtroende till att lillan redan vet vad som gäller. :D Så absolut ingen vagning idag. Och ramsan sa jag bara en gång och lät den övergå till bekräftelsen mot slutet. Det gick MYCKET bra. Hon somnade vid alla lurar på 5-10 minuter och till och med när hon vaknade till under långluren somnade hon om själv efter pangramsan. :D Vid ett tillfälle var storebror även snabbare än jag med att säga ramsan och då var hon genast tyst. :D Ett bra exempel för attityden! :D
Och hittills inga uppvak efter nattningen! :D
Ett stort tack till dig chokladkaninen och alla er andra som ställer upp och hjälper till! :heart: :heart:
Jag hoppas verkligen att ni inte tröttnar av mina alltid förnyade frågor. Ibland känner jag mig lite dum och tänker: Varför kom du inte själv på detta? :oops:
Conny
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Suveränt jobbat! :thumbsup:
conny skrev: Jag hoppas verkligen att ni inte tröttnar av mina alltid förnyade frågor. Ibland känner jag mig lite dum och tänker: Varför kom du inte själv på detta? :oops:
Conny
Du vet, att vara förälder är en utvecklingsprocess - och att hänga här på forumet också, faktiskt! :mrgreen: Alltid lär man sig något nytt, liksom, vare sig man kommer på det av sig själv eller man förstår det genom något någon annan säger. :lol: Eller när man förstår det genom att titta på sitt eget lilla facit - barnet! :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Conny,

Du jobbar ju på jättebra. Du tar till dig våra inlägg och får jättefina framgångar. Hjälpa en sådan person är bara ett rent nöje kan jag avslöja. Så jobba du målmedvetet och tålmodigt skall du se. Snart har även du en Dipl. SS.

KRAM :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
conny

Inlägg av conny »

chokladkaninen: Ju, det stämmer. Man är aldrig färdig med att lära sig något nytt. :D Så länge man är öppen och beredd att se ... :wink:

Torsmamma: Jag kan bara upprepa vad jag redan har sagt - utan er hade jag inte kommit så långt :D
:heart: :heart: :heart:

Conny
conny

Hjälp! Jag har släppt in vargar!

Inlägg av conny »

Hej! :cry:
Jag har släppt in en hel flock vargar! :cry:
Allt började med att lillan började att vackna runt kl 5 på morgonen. Först trodde jag att hon kanske hade för mycket sömn på schemat. Men sedan fick hon en stark förkylning också. Jag måste medge att jag var lite orolig och kanske inte förmedlade den ron som var nödvändig när jag ramsade. De följande nätterna blev det allt värre samtidigt som såväl lillan som jag led allt mer under sömbrist. Just nu är det så att hon vaknar ständigt under natten, dvs. 45 min efter nattningen, 1,5 timmar senare, 45 min senare, 20 min senare etc. hela natten igenom.
Jag känner att det är min egen oro som jag överförar till barnet, men jag känner mig så otroligt hjälplös och kan inte tro att det var så lätt hänt att den goda sömnen offrades.
Jag vet inte hur jag ska agera nu. Ramsan tar inte riktigt. Det vill säga, hon lugnar sig egentligen efter ramsan, men börjar om efter ett tag. Ska jag starta om kuren på riktigt, dvs. med vagnandet etc. eller jobba bara med ramsan? När hon vaknar då är det mest ett ledset klagande, hon skriker inte riktigt, men hon har jättesvårt att somna om. Just nu har hon vaknat efter 1,5 timmar och hittils stannat vaken i 45 min. Jag har ramsat flera gånger när det lät alltför ledset, men jag känner att det är attityden som saknas.
Snälla, hur kommer jag ut det där, det är en mardröm, lillan och jag har inte sovit på en vecka nu. :cry:
Conny
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Hjälp! Jag har släppt in vargar!

Inlägg av TorsMamma »

conny skrev:Hej! :cry:
Jag har släppt in en hel flock vargar! :cry:
Allt började med att lillan började att vackna runt kl 5 på morgonen. Först trodde jag att hon kanske hade för mycket sömn på schemat. Men sedan fick hon en stark förkylning också. Jag måste medge att jag var lite orolig och kanske inte förmedlade den ron som var nödvändig när jag ramsade. De följande nätterna blev det allt värre samtidigt som såväl lillan som jag led allt mer under sömbrist. Just nu är det så att hon vaknar ständigt under natten, dvs. 45 min efter nattningen, 1,5 timmar senare, 45 min senare, 20 min senare etc. hela natten igenom.
Jag känner att det är min egen oro som jag överförar till barnet, men jag känner mig så otroligt hjälplös och kan inte tro att det var så lätt hänt att den goda sömnen offrades.
Jag vet inte hur jag ska agera nu. Ramsan tar inte riktigt. Det vill säga, hon lugnar sig egentligen efter ramsan, men börjar om efter ett tag. Ska jag starta om kuren på riktigt, dvs. med vagnandet etc. eller jobba bara med ramsan? När hon vaknar då är det mest ett ledset klagande, hon skriker inte riktigt, men hon har jättesvårt att somna om. Just nu har hon vaknat efter 1,5 timmar och hittils stannat vaken i 45 min. Jag har ramsat flera gånger när det lät alltför ledset, men jag känner att det är attityden som saknas.
Snälla, hur kommer jag ut det där, det är en mardröm, lillan och jag har inte sovit på en vecka nu. :cry:
Conny
Hej Conny,

Hon är ju 6 mån nu så hon borde kunna detta vi det här laget.

Hur ser då schemat ut? Det skall ha 15 tim sömn/dygn.
Sover hon i sängen eller vagnen? Kanske dags för eget rum och egen säng om inte annat?

ang attityden... Skulle det känns ok med en "minikur" på henne? Detta är vad vi oftast rekommenderar om det hela hakar upp sig. Man börjar på natt 2 enl. lathunden. Dvs. du verktygar bara vid KRIS och jobbar med ramsan, inför bekräftelse ramsan.

Hur hitta attiyden? Ja du, det är så att man måste bestämma en handlingsplan tror jag. Om man VET vad man skall göra och när så känner man sig nog säkrare, i alla fall jag. Så en handlingsplan skall vi komma upp med så du VET vad du skall göra och NÄR.
Sen vill jag nog slå ett slag för Mozart och husljud för er. NÄr hon vaknar på natten så gör något annat. Ramsa upplysningsvis att det fortfarande är natt och sen på med husljud/mozart/strauss.

Jag skickar med en länk som jag skrev faktiskt när Tor var i denna ålder. Den handlar mera om attityden för dig än HUR du skall göra, men så här gjorde jag och så här såg min handlingsplan ut.

”Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.” (för barn över 2-3 mån och uppåt)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Ps. många 6 mån behöver MER MAT! MASSOR MED MAT! jag lovar, proppa in massor. Jag införde även mosad banan innan lunchluren för att ha en riktigt mätt unge.
Sen börjar många åla vid 6 mån. Så öva ålning och vändningar på dagen i massor. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
conny

Inlägg av conny »

Hej Torsmamma och tack för ditt snabba svar! :D
Jag har märkt att det oftast redan hjälper lite att skriva till er. Man vet: Nu ska jag hitta en väg ut, nu ska allt vänder sig till det bättre.
Igår kväll har jag tydligt märkt att det är främst den saknande attityden som saboterar allt. Lilla F sover ju fortfarande med oss i samma rum och då jag gick och lade mig igår kväll då lyckades jag väcka henne bara av att jag fanns i samma rum (och var orolig om hon återigen skulle vackna så många gånger). Hon stannade vaken i en timme och fick flera ramsor tills hon äntligen sov om. Som akutåtgärd flyttade jag själv till ett annat rum så att hon kunde sova ensam. Det kändes genast bättre. Jag visste att hon verkligen störde henne med min oro. Och hon sov hela resten av natten utan uppvak! Så jag beslöt att nu var det dags för egen säng och syskonrum. Idag började vi med att bygga upp sängen och imorgon ska hon sova tillsammans med storebror. Den här natten sover hon ensam i vardagsrummet, i alla fall inte längre tillsammans med en alltför tveksam mamma.

Tack också för länken! Precis så kände jag! Man kan känna paniken växa om man inte kan hjälpa barnet precis därför att man är rädd för att inte kunna gjöra någonting. Idag har jag försökt lugna mig och återvinna den känslan att allt är ok och att hon får allt hon behöver. Men fortfarande är jag inte lika säker som jag var förut. Före den här krisen kunde jag gå in och ut i hennes sovrum för t.ex. hämta någonting och var inte rätt att väcka henne alls. Men den här säkerheten har jag inte återvunnen än. Men jag jobbar på att hitta den igen.
Som handlingsplan har jag bestämt mig att göra så lite som möjligt, dvs. jobba bara med ramsan när hon vaknar och samtidigt bli lugn och inte oroa mig för någonting.
Jag tror att mycket av den här krisen beror på att jag stressade mig själv den senaste veckan, dumt nog. Min man fick jobba över mycket den där veckan, jag var ensam med barnen hela dagen och fick nattar dem utan pappa, också lillans förkylning, därpå fick jag en diagnos från läkaren att hon utvecklades lite långsamt och att hon känske inte var helt frisk (min inre röst säga egentligen inte att hon är allvarligt sjuk, men läkaren lyckades i alla fall oroa mig först). Detta ska inte låter som ett klagande, bara som en förklaring (för mig själv) hur det kunde hända att vi fick en sådan sovdesaster.
Angående maten: Ju det har du rätt i, tror jag. Lillan åt inte mycket dessa dagar hon sov så dåligt. Men nu på helgen när allt känns lite bättre har hon ätit mer, mycket mer kan man säga. Jag har också tillsatt mer ölja till maten och på kvällen åt hon hela grötportionen igen.
Angående ålningen: Ju, det är ett problem (se ovan). Hon rör sig entligen inte mycket, kan inte vända sig än och åla inte heller. Det gör också att hon snabbt blir frusterad nu när hon ensamleker. Hon tycker det är tråkigt att ligga på rygg och inte kan vända sig, och liggandes på magen orkar hon inte hålla upp sig på armarna alltför länge. Så där tycker jag verkligen att hon behöver träna mera.
Angående schemat: Hon har fortfarande 15 timmar sömn på schemat, men sover faktist oftast bara 14,5, eller även lite mindre. Men jag ska fortfarande erbjuda 15 timmar.

Tack Torsmamma för tipps och råd (mitt i prick som alltid :D )
Jag tror vi är på rätt spår igen och ska förhoppningsvis (säkert ska jag bättre säga) hitta tillbaka till den goda sömnen som fanns förut! :D
Conny

P.S.: För att undvika nya tvivlar när syskonen ska sova ihop: Ska det bli problem av att lillan lägger sig och går upp en timme tidigare en storebror? Jag tänkte ha det så här så länge jag ammar på morgonen, så att lillan kan äta i lugn och ro innan storebror går upp. Hittils har vi ju inte stört storebror under natten och nu ska det vara morgon för lillasyster, medans han fortfarande ska sova. Senare ska dem har samma sovtider förstås.
conny

Inlägg av conny »

Hej Torsmamma och tack för ditt snabba svar! :D
Jag har märkt att det oftast redan hjälper lite att skriva till er. Man vet: Nu ska jag hitta en väg ut, nu ska allt vänder sig till det bättre.
Igår kväll har jag tydligt märkt att det är främst den saknande attityden som saboterar allt. Lilla F sover ju fortfarande med oss i samma rum och då jag gick och lade mig igår kväll då lyckades jag väcka henne bara av att jag fanns i samma rum (och var orolig om hon återigen skulle vackna så många gånger). Hon stannade vaken i en timme och fick flera ramsor tills hon äntligen sov om. Som akutåtgärd flyttade jag själv till ett annat rum så att hon kunde sova ensam. Det kändes genast bättre. Jag visste att hon verkligen störde henne med min oro. Och hon sov hela resten av natten utan uppvak! Så jag beslöt att nu var det dags för egen säng och syskonrum. Idag började vi med att bygga upp sängen och imorgon ska hon sova tillsammans med storebror. Den här natten sover hon ensam i vardagsrummet, i alla fall inte längre tillsammans med en alltför tveksam mamma.

Tack också för länken! Precis så kände jag! Man kan känna paniken växa om man inte kan hjälpa barnet precis därför att man är rädd för att inte kunna gjöra någonting. Idag har jag försökt lugna mig och återvinna den känslan att allt är ok och att hon får allt hon behöver. Men fortfarande är jag inte lika säker som jag var förut. Före den här krisen kunde jag gå in och ut i hennes sovrum för t.ex. hämta någonting och var inte rätt att väcka henne alls. Men den här säkerheten har jag inte återvunnen än. Men jag jobbar på att hitta den igen.
Som handlingsplan har jag bestämt mig att göra så lite som möjligt, dvs. jobba bara med ramsan när hon vaknar och samtidigt bli lugn och inte oroa mig för någonting.
Jag tror att mycket av den här krisen beror på att jag stressade mig själv den senaste veckan, dumt nog. Min man fick jobba över mycket den där veckan, jag var ensam med barnen hela dagen och fick nattar dem utan pappa, också lillans förkylning, därpå fick jag en diagnos från läkaren att hon utvecklades lite långsamt och att hon känske inte var helt frisk (min inre röst säga egentligen inte att hon är allvarligt sjuk, men läkaren lyckades i alla fall oroa mig först). Detta ska inte låter som ett klagande, bara som en förklaring (för mig själv) hur det kunde hända att vi fick en sådan sovdesaster.
Angående maten: Ju det har du rätt i, tror jag. Lillan åt inte mycket dessa dagar hon sov så dåligt. Men nu på helgen när allt känns lite bättre har hon ätit mer, mycket mer kan man säga. Jag har också tillsatt mer ölja till maten och på kvällen åt hon hela grötportionen igen.
Angående ålningen: Ju, det är ett problem (se ovan). Hon rör sig entligen inte mycket, kan inte vända sig än och åla inte heller. Det gör också att hon snabbt blir frusterad nu när hon ensamleker. Hon tycker det är tråkigt att ligga på rygg och inte kan vända sig, och liggandes på magen orkar hon inte hålla upp sig på armarna alltför länge. Så där tycker jag verkligen att hon behöver träna mera.
Angående schemat: Hon har fortfarande 15 timmar sömn på schemat, men sover faktist oftast bara 14,5, eller även lite mindre. Men jag ska fortfarande erbjuda 15 timmar.

Tack Torsmamma för tipps och råd (mitt i prick som alltid :D )
Jag tror vi är på rätt spår igen och ska förhoppningsvis (säkert ska jag bättre säga) hitta tillbaka till den goda sömnen som fanns förut! :D
Conny

P.S.: För att undvika nya tvivlar när syskonen ska sova ihop: Ska det bli problem av att lillan lägger sig och går upp en timme tidigare en storebror? Jag tänkte ha det så här så länge jag ammar på morgonen, så att lillan kan äta i lugn och ro innan storebror går upp. Hittils har vi ju inte stört storebror under natten och nu ska det vara morgon för lillasyster, medans han fortfarande ska sova. Senare ska dem har samma sovtider förstås.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Conny, Vad skönt att du hittade vad vargen beror på. Nu vet du VAD, och snart har du HUR du tänker göra.

Se nu till att syskonrummet är ordentligt mörkt så de inte ser varandra så skall det nog gå bra. Du fixar detta det vet jag. De kommer sova så gott så gott.

Ang. ålning så är mitt hetaste förslag att ni över MYCKET om dagen. Gärna 10ggr/5min/dag. Och då hjälper du till genom att föra händerna växelvis och trycka på lilla stortån med tummarna så hon måste sparka ifrån.

Du kan starta en tråd på IAHP forumet om detta om du vill så kanske Hege kommer in och stöttar också. :wink:

Oavsett om man har problem eller inte så skulle jag öva ålning i massor, det är hjärnans sätt att utveckla sitt fulla potential. Barn skall helst åla, krypa, gå och springa för att hela hjärnan skall vara med i utvecklingen och jag kan säga att man märker vilka som ålat och inte när de är lite större. (utan att ha problem, det är massor av barn som inte ålar men har fått höra att barnet utvecklas som de skall, så dra inte för stora växlar vid detta)

Läs extra under IAHP för friska barn, det finns även en tråd som jag kallar Heges bästa om du vill kan jag försöka leta upp den?

Lycka nu till med sömnen och sov gott, inte dra in några vargar i detta nu. :heart:
Tor 2006

conny

Inlägg av conny »

Hej Torsmamma och ett stort tack för stöden! :D
Bra tipps också det där med IAHP forumet! Om Du kanske kunde hitta den där tråden Du skrev om (Heges bästa), så vore det säkert skönt att läsa.

Vi ska i alla fall träna på med vändningar och ålning och mamman ska
dessutom kämpa mot alla mentala vargar och hålla dem på avstånd! :D
Conny
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"