Kurad 4,5 mån pojke, problem med vargtimmarna!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
merlands

Kurad 4,5 mån pojke, problem med vargtimmarna!

Inlägg av merlands »

Hej,
Min 4,5 mån pojke sover jätebra fram till runt halv fem på mornarna, då börjar problemet med att få honom att somna om.

Jag undrar kort och gott vad och hur jag ska göra???

Som det är nu går jag in och buffar tills han lugnar ner sig, tar ofta runt 20 min och går sen ut med ramsan efter att ha tryckt med solfjädern nån sekund, detta håller i sig några minuter sen är han uppe i varv igen... Somnar han om är det nån gång efter 6 på morgonen och sen gör vi morgon 7.00. Då har han varit i sängen från 19.30 på kvällen. Nattningen är inga problem, lägger bara tillrätta, gör solfjädern och går iväg med ramsan, tyst och somnar.

Började med vagning som fungerade bra vid 3,5 mån ålder, sen över i sängen med buffning, har aldrig använt solfjädern som enda krisverktyget. Men är villig att försöka om det kan funka bättre i vargtimmen? Målet är ju att han ska sova 11,5 timmar på natten.

Ska jag strunt i buffningen på natten och istället bara solfjädra när han verkligen skriker upp sig? Eller ska jag fortsätta buffa tills han fattar galloppen? Är jag kanske för snabbt på plats hos honom när han skriker, ska jag avvakta och ramsa istället och bara gå in vid extrem kris?

Behöver lite tips och goda råd!!!

/Maria
Mamma till 2,5 årig flicka
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Maria! Vad härligt att ni fått till en sån fin läggning, visst är det skönt att ha en så odramatisk kväll! Vad gäller vargtimmesproblem finns bra att läsa här http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119.

Hur ser schemat ut?

Om ni har lagom med sömn dagtid är mitt heta tips att strulet beror på att ni trafikerar rummet för mycket. Ge bara en upplysande pangramsa vid första pip i vargtimmen, lite musik om han hakar upp sig. Om man går in sådär mycket blir det svårt för honom att förstå vad det är som gället. Blir lätt en dålig vana som du märker.

Sen är det ju ofta lite krångligt ett tag med vargtimmen, men läs i länken så finns det bra tips för långa fina 12 h nätter utan strul. Verkligen en gåva för livet!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
merlands

Inlägg av merlands »

Hej Emma och tack för svar!
Schemat:
7 gör morgon + bröstmjölk
9-10 sover
10 gröt + bröstmjölk
12-13 sover
13 pure + bröstmjölk
15-16 sover
19 bröstmjölk
19.30 sover för natten

Dagtid är inga problem, han är så himla glad och nöjd och följer schemat perfekt. Ska prova alternativ nr 1 med att solfjädra vid absolut kris och hoppas det ger med sig snart.

Kram Maria
Mamma till 2,5 årig flicka
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"