Trotsig tvååring vill inte sova

Skriv svar
Maria S

Trotsig tvååring vill inte sova

Inlägg av Maria S »

Hej!

Vår fina lilla tjej på 2 år och 3 månader (kurad vid 6 månader) har sovit som en stock 19 till 07 sedan kurningen. Nu är hon inne i världens trotsperiod som bara blir värre och värre (med några dagars paus emellan). Oftast kan vi tackla den ganska bra, ibland är det tuffare.

Förra veckan var hon sjuk och började för första gången på hur länge som helst vakna och vara ledsen tre-fyra nätter i rad. Ovanligt, då hon sovit väldigt bra trots feber, hosta och annat tidigare. Hon grät, med pauser, i allt från en timme till tre.

Över helgen gick allt bra men igår natt (söndag) funkade ingenting. La en trött tjej kl.19 som vanligt. Och kl.21 satte det igång. Ledsen, gråt och rooop på mamma. Hon fick hållas 20 minuter och sedan gick jag in. Då tystnar hon direkt, jag säger att det är "mitt i natten" och att man "ska sova då". Då lägger hon sig ner i sängen hur lugn som helst, jag stoppar om henne och ramsar x 4 ut. Tyst i 5 min och sedan gråt och skrik efter mamma igen. Väntar 30 min (med tyst mellan varven) och ramsar utanför dörren. Tyst 5 min och sedan rop och skrik igen. Då går jag in och kör samma procedur som tidigare. Tyst 5 min och så håller det på...

Från 21:00 till 02:30 höll vi på så här. Jag in och stoppa om, ramsa x 4 ut var 20-30 min, hon ledsen och skrik (i 1-3 min med 1-2 min pauser) i 5,5 timmar!!

Matt och trött och nygravid vet jag inte vad jag ska ta mig till. Tacksam för tips och hjälp!

Maria
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Maria och grattis till lilla bullen :D Va härligt!

Sådana här fnurror brukar vara övergående av sig själva, bara man som förälder står stabil. Och det tycker jag du verkar göra. Dock får jag ett intryck av att tjejen lärde sig mönstret; skrik en stund (ca 30 min) så kommer mamma in. Var det just det faktum att hon hållit på så pass länge (30 min) som gjorde att du gick in eller ändrade hon tonart och blev ledsen och olycklig? Om det var det förra som gjorde att du gick in i rummet får du (ifall fnurran fortsätter) försöka vara lite ståndaktigare. Syssla med husljud istället, som talar om att du inte alls har tid att hänga vid dörren och lyssna på hennes klagan. Släng en ramsa ibland i förbifarten om du tycker det behövs, men undvik överkoncentration! Gå in gör du endast om det blir sådan kris att du är säker på att NU drunknar den lilla i den iskalla vaken och det enda som kan rädda livhanken är ditt ingripande...

Hoppas natten blir bra :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Maria S

Inlägg av Maria S »

Tack snälla för pepp och råd.

Det var verkligen det faktum att hon skrikit så länge som gjorde att jag gick in. Ska tänka på det nästa gång och ramsa.

Inatt somnade hon som vanligt utan problem. 02:50 vaknade hon och ropade på mamma och var ledsen. En bestämd, trygg och glad ramsa och sen blev det tyst och hon somnade om. Helt underbart!

Hoppas slippa fler jobbiga nätter nu, men känner mig bättre förberedd i alla fall. Tack för det!

:) Maria
Mamma till
Stina, född sept 07, kurad vid 6 månader
Emma, född juni 10, SM från början
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:thumbsup:

Och god jul!

:santa:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån