(Sexårings)kris i kubik

Samtalsforum med barnen i fokus
bibban2009

Inlägg av bibban2009 »

Anna W med flera. Stort :heart: till er.

Tack för att ni lyssnar och ger råd. Allt har blivit ett snäpp värre, någon polett har inte trillat ner. OJ DÅ förvirrar mer än lugnar. Ingenting är lugnt. Frågorna, kraven, önskningarna, bråken systrarna emellan är värre än någonsin.

Vet inte. Kan inte. Orkar inte. Mer.
bibban2009

Inlägg av bibban2009 »

Vi kom hem från dagis för dryga 2 timmar sedan. Jag tänkte att de skulle ta av sina kläder själva idag och hänga upp på krokarna. De är ju trots allt nästan 4 och 6 år. Nu ligger den ena och tittar på den andra. Som har somnat. Med alla kläder inkl skor. De berättade när de kom hem att de kunde inte ta av sig kläderna själva. Att de MÅSTE ha hjälp med det. Jag tyckte att de kunde hjälpa varandra. Och sen när vi var klara, så skulle vi fixa fika tillsammans. Nu börjar det närma sig kvällsmat istället. Så det blir väl så att jag får hjälpa dem i alla fall.

Jag börjar bli desperat. Misslyckad. IGEN.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

bibban2009 skrev: Nu ligger den ena och tittar på den andra. Som har somnat. Med alla kläder inkl skor.
:D Somnat med kläder och skor på, menar du :?:

Förlåt att jag drar på mun, det är inte vad du behöver :oops: Men du kör vädjande-taktiken, vad jag förstår, och den funkar inte särskilt bra på - ursäkta - små bortskämda barn, som lärt sig betrakta vuxenvärlden som en enda stor serviceinrättning.

Och små barn gör som vi lär dem. Det är den bistra - eller underbara :!: - sanningen.

Jag föreslår att du läser på det som kallas social delaktighet - samarbete, lagarbete :!: - i Barnaboken. Gå via registret. Det finns massor :wink: :lol:

O:) :heart: O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
bibban2009

Inlägg av bibban2009 »

Ta med barnen i allt detta praktiska.
Det behövs inga listor eller scheman, men bjud in dem i livet, det verkliga livet!
Jag har verkligen försökt. Det har jag. Men nu är det värre än vanligt. Storasyster bryter ihop hela tiden, flera gånger i timmen. Gråter och gråter och gråter. Hon är helt trött av allt gråtande och vi orkar inte lyssna på denna gråt.
När barnen är med och känner sig behövda försvinner mycket av det andra tjafset av sig själv.
Här är det tjafs om allt ändå. Fastän jag har försökt att tagga ned och "bara vara" lite mera.

Storasyster gråter så mycket nu för allting, så snart inte vart jag ska ta vägen. Än mindre vad jag ska göra. Om jag är mjuk, så gråter hon ännu mer. Om jag är rak, så gråter hon ännu mer. Om jag inte gör nånting, så gråter hon ännu mer. Jag håller på att bli tokig av detta lipande. Det är ingen skillnad när hon har kompisar hemma. Hon lipar då också om hon inte får som vill. Så de senaste två gångerna som storasyster har haft kompis här, så har kompisen lekt med lillasyster istället och struntat i storasyster, som ändå bara ska bestämma hela tiden och gråter om hon inte får som hon vill.
Snart vill det nog knappt komma någon kompis mer.

Jag kanske lider av prestationsångest, men hur ska jag bli kvitt den då?

Det verkar fortfarande så enkelt i alla svar och när man läser i boken. Men när jag till de olika knepen, så är det ändå inget som fungerar. Hur ska jag orka med detta? Flickebarnet är bara sex och det har varit kamp i flera år nu. Det lär väl inte bli bättre. Jag bara klagar, jag är medveten om det. Men jag vill ha förändring och så slutar allt slutar i gråt och gråt och gråt.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Barn som gråter sig igenom trots och kriser är betydligt svårare att hantera än barn som blir förbannade och skriker och svär. Tycker jag personligen. Som har en av varje sort :wink: Mig har det hjälpt att behandla gråten på ungefär samma sätt som ilskan. Jag bjussar mer än gärna på en kram och ett knä, men det brukar inte vara det som efterfrågas, och då gäller samma för ilsken gråt som för skrik och slag. Man får GÄRNA vara ledsen och arg och tjonka av sig när det behövs. Det behöver vi alla nu och då. Men man får göra det i enrum, så att inte alla andra ska behöva utsättas för skriket. Sedan kommer man tillbaka när man är färdigskriken. Rakt, sakligt och konkret. Så småningom inser gråtarna, likväl som skrikarna, att det är roligare att umgås på annat sätt. Och det har de lärt sig utan straff, skuldkänslor eller manipulation. Helt enkelt genom att det sociala umgänget minskar drastiskt om man ska gråta i tid och otid.

Kram :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
bibban2009

Inlägg av bibban2009 »

I en annan tråd har jag läst följande:
Ewa skrev:Eller handen om handen. Glatt och sakligt innan man blir för sur. Eller så gör man som på somliga håll och tjatar tjugo gånger och blir tvärsur till slut. Mycket lättare och trevligare för alla att man går fram till barnet och VISAR och LEDER istället för att tjata för döva öron.
Men när kan man förvänta sig att barnen ska kunna ta på sig till exempel utan tjat. Jag skulle mycket väl kunna visa och leda varje gång vi ska gå út, men då får de ju lite det de söker; att någon tar på dem kläderna. Vi har varit inne flera helger på raken nu, för barnen tar inte på sig kläderna. MÅSTE vi gå ut av någon anledning, så hjälper vi dem på med alla kläder och då kommer vi ut. Men om vi ska ut bara för att vi ska ut, tex på uppfarten och skotta eller ta en ta en promenad eller åka pulka, då har vi sagt att nu ska vi gå ut. Sen händer...ingenting. Vi har inte kommit ut på säkert tre helger, för att vi inte har hjälpt dem att ta på sig. Maken och jag har varit ute i skift, men efter ett par timmar, så har vi tröttnat och då är det oftast dags att laga mat eller något.

Så även om vi säger till dem en gång...så händer inget. Nästa steg är att vi hjälper dem på kläderna. Vad har vi (de) lärt sig av det??

Likadant på dagis. Jag har sagt till dem att ta på kläderna för nu är det dags att gå hem. Då händer inget, inget och inget. Jag kan välja att tjata mig fördärvad i en halvtimme/timme eller att hjälpa dem på med kläderna, så att vi kommer hem direkt. Moment 22 liksom.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vad händer hemma om de inte klär på sig?

Har de möjlighet att leka vidare, pyssla med något som tar uppmärksamheten från allt annat kul som finns att upptäcka i livet? Och vad händer om alternativet till att inte gå ut blir att städa toaletten (kanske dåligt exempel för det är mina ungars favoritsyssla :wink: ), dammsuga och torka golven, tvätta två tvättar...

Sedan tycker jag det hjälper fint att fokusera VÄLDIGT hårt på MÅLET. "Oj, har ni SETT vad många fåglar det var ute i dag. Vi måste leta upp fler ÄPPLEN!!! Det får du ta hand om! Så ska jag leta upp fröerna. Och sedan behöver visst skottas igen. Det får DU göra! Ojojoj, vad vi har mycket att stå i :D Och sedan kanske vi ska se vad vi kan göra av alla snöklossar ute. Vad kan man bygga av dem tro? :-k " Och vips så har man glömt att man skulle kivas om påklädning och i bara farten är första ungen ute och den andre snabbt efter.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
bibban2009

Inlägg av bibban2009 »

Ewa skrev:Vad händer hemma om de inte klär på sig?
Har de möjlighet att leka vidare, pyssla med något som tar uppmärksamheten från allt annat kul som finns att upptäcka i livet? Och vad händer om alternativet till att inte gå ut blir att städa toaletten (kanske dåligt exempel för det är mina ungars favoritsyssla :wink: ), dammsuga och torka golven, tvätta två tvättar...
Jo, antingen hänger alla i hallen och det händer ingenting eller så är det massa hejarop om hur kul det är ute. Eller så fortsätter de med sin verksamhet och så kommer de och frågar; skulle vi inte gå ut? Jo, när ni har tagit på sig. Sen har de försvunnit igen. Att jag skulle "hota" med städning eller liknande är inte att tänka på, då ska jag organisera upp sådana saker mitt i utgången. Det är inte så att de hänger med för att någon säger så, om de inte vill själva.

Vi försöker beskriva utomhus hur mycket som helst, fåglar som kvittrar och snögrottor som kan byggas. Det blir liksom inte "vips, så har de tagit på sig..." om de inte är med på noterna och det blir de inte om de har bestämt sig för att vara inne.

Och en massa såna beskrivningar tycker jag är tjat, det ska liksom inte behövas. På dagis är det , "Åh, nu ska vi hem och laga mat eller nu ska vi hem, vi ska ringa farfar" osv. Även om man inte tjatar om själva påklädningen, så smyger det ju in sig ett "så ta nu på dig...". Och då hamnar man där man inte skulle; att man hjälper dem med kläderna eller att de inte tar på sig alls. Visa, leda, lära, men det fungerade i detta fallet.

Jag tackar för alla goda råd, det är fantastiskt att ni tar er tid! TACK!! Men inser samtidigt att dessa råd kanske inte funkar på mig och mina barn. Som inte gör på ett sätt bara för att man säger si eller så. Det är liksom aldrig så enkelt som det beskrivs här. Jag får ta mig en funderare. Men uppriktigt TACK, ni är fantastiska här!
Ewa

Inlägg av Ewa »

bibban2009 skrev: Men inser samtidigt att dessa råd kanske inte funkar på mig och mina barn. Som inte gör på ett sätt bara för att man säger si eller så.
Det är det INGA barn som är 8) Det är ett ständigt pågående och högst medvetet arbete, en livsfilosofi, som gör att barnen (oftast) inte ifrågasätter rutiinerna. Och NÄR de ifrågasätter (vilket tillhör livets gång att göra både nu och då) självklart inte själva bestämmer när och om någonting ska göras i sådana här självklara situationer som har med vardagens rutiner att göra. Det bestämmer JAG. Och genomför även de gånger det blir protester. Självklart och utan förebråelser eller tjat. Jag påminner en eller två gånger, sen görs det med handen om handen om så behövs. Sedan kan man agera som att det är de själva som utfört handlingen. Men att det skulle vara upp till barnen om vi kom ut, fick städat, lagat mat eller inte. Ja, det finns inte. Där är jag ledare och tar mitt ansvar som sådan. Om det kan du läsa mer i BB, Fostransdelen, om andan faller på :D

Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"