Ta med barnen i allt detta praktiska.
Det behövs inga listor eller scheman, men bjud in dem i livet, det verkliga livet!
Jag har verkligen försökt. Det har jag. Men nu är det värre än vanligt. Storasyster bryter ihop hela tiden, flera gånger i timmen. Gråter och gråter och gråter. Hon är helt trött av allt gråtande och vi orkar inte lyssna på denna gråt.
När barnen är med och känner sig behövda försvinner mycket av det andra tjafset av sig själv.
Här är det tjafs om allt ändå. Fastän jag har försökt att tagga ned och "bara vara" lite mera.
Storasyster gråter så mycket nu för allting, så snart inte vart jag ska ta vägen. Än mindre vad jag ska göra. Om jag är mjuk, så gråter hon ännu mer. Om jag är rak, så gråter hon ännu mer. Om jag inte gör nånting, så gråter hon ännu mer. Jag håller på att bli tokig av detta lipande. Det är ingen skillnad när hon har kompisar hemma. Hon lipar då också om hon inte får som vill. Så de senaste två gångerna som storasyster har haft kompis här, så har kompisen lekt med lillasyster istället och struntat i storasyster, som ändå bara ska bestämma hela tiden och gråter om hon inte får som hon vill.
Snart vill det nog knappt komma någon kompis mer.
Jag kanske lider av prestationsångest, men hur ska jag bli kvitt den då?
Det verkar fortfarande så enkelt i alla svar och när man läser i boken. Men när jag till de olika knepen, så är det ändå inget som fungerar. Hur ska jag orka med detta? Flickebarnet är bara sex och det har varit kamp i flera år nu. Det lär väl inte bli bättre. Jag bara klagar, jag är medveten om det. Men jag vill ha förändring och så slutar allt slutar i gråt och gråt och gråt.