Oförklarliga gråtattacker

Skriv svar
Anna09

Oförklarliga gråtattacker

Inlägg av Anna09 »

Hej hopp!

Vår dotter kan ibland, som idag och nu för stunden, få helt upp-och-ner-vända långlurar. Hon vaknar som efter en dröm och är LEDSEN, så ledsen. Förra gången, två veckor sedan gick jag upp och ramsade och tycktes då väcka henne och göra det etter värre. Då blev hon HYSTERISK och jag gick in och tog upp henne i mörkt rum, hon gick knappt att trösta i min famn (är ju inte van vid den på det sättet ju). När hon lugnat sig la jag henne o ramsade ut, glatt och tryggt. Hon lugnade sig men sedan kom gråtattackerna i omgångar i ca 20 minuter tills det var dags att plocka upp. Vi väntade tills hon var lugn och tyst i nån minut, och tog då upp enligt riktigt GLAD tradition.

Så idag, samma sak. 30 min in på luren. Idag tänkte jag att jag inte skall störa i onödan. Smög in och klappade henne på huvudet, hon verkade sova så jag gick ut trots att hon snyftade en del, tänkte hon hittar lugnet snart. Men icke, hon har fått STORA gråtattacker i omgångar nu i 40 min. Jag har husljudat, småpysslat, har på musik här nere. Har påmint ett par gånger, högt och tydligt att "du kan detta, allt är bra och nu kan du somna om så gott". Sen fortsatt med mitt. Men attackerna har kommit och gått. För tio minuter sen "fick jag lite nog" och gick upp och gav en snäll men bestämd "nu får det vara bra"-ramsa "somna nu så gott, det kan du."

Dessa tillfällen är så sällsynta och känns så konstiga. Jag KAN ju detta och hon KAN ju detta, utan och innan, har aldrig sovsvårigheter eller uppvak annars. Sover hela vägen fram till klocka på nätterna och hela lurar.

Kan jag göra något mer eller missar jag något tro?

Kram i förväg! :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tycker du hanterar saker helt i sin ordning. Hon ifrågasätter tryggheten och du svarar, precis som du gör, med trygghet. :)

Detta kommer att hända med jämna och ojämna mellanrum och det viktiga då är ju bara att fortsätta vara lugn och säker. 8)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bara en sak till. Att klappa på huvet kan vara nog så störande när man är i ytsömn. Alldeles tillräckligt för att vakna till på riktigt.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej LO och tack!

Bra om klappandet, kände när jag gjorde det (har ju bara hänt igår) att det var en chansning. Kanske enbart ramsa i fortsättningen när det behövs, vill inte att även den kanske kan väcka :roll: om du är med. :wink:

:heart:
//Anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

En klok mamma i en annan tråd sa precis till sig själv att hon hade kurens mantra i huvet.
När du vill ramsa - var tyst, när du vill gå in - ramsa, gå in bara när det är kris på riktigt. :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Har läst den tidigare, den är kanon!

Idag har det gått jättebra, tror vi är inne i ett språng med lite ostadiga dagar helt enkelt. Men jag håller stånd, vad skall man annars göra, visst? :lol:

Tack igen!

Kram
//Anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:thumbsup:
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum