Behöver få ventilera av mig lite och kanske få lite bra tips.
Maya är nu 18 månader. Hon är en "liten sparris" och har varit liten och "nätt" i kroppen ända sedan hon föddes. Fram till drygt ett års ålder åt hon som en liten häst och ett mellanmål kunde bestå av en portion gröt och en hel banan.
Det senaste halvåret har hon minskat sina portioner rejält, vilket ju är helt naturligt. Vi gör enligt konstens alla regler; hon äter samma mat som vi, hon får mat på bestämda tider, inget småätande emellan (förutom i kundvagnen på ICA när hon är med pappa och handlar...
Problemet är nu att de börjat ifrågasätta hennes vikt på BVC. Vi är nu inbokade på den andra extrakollen på ett halvår. Jag tycker att det är bra att de har koll på barnen, men jag känner mig helt neurotisk kring maten nu! Sist fick jag frågan om vi ger henne tillräckligt med mat...
Maya är vid 18 månaders ålder 80,5 cm lång och väger 9580 gr. Är detta för lite? Hur kan jag få henne att äta mer? Vi häller lite olja i vällingen morgon och kväll plus lite på maten. Jag kan ju inte trycka i ungen godis och chips för att de ska bli nöjda med viktkurvan på BVC?!
Finns det någon som har förslag på hur jag ska tänka eller vad jag kan göra?
Vill inte fastna i ett matträsk med oro och tråkigheter.