Morgon kl 5.10 vad vi än gör!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ellege

Morgon kl 5.10 vad vi än gör!!!!

Inlägg av ellege »

Hej alla i forumet!

Här kommer jag med en fråga igen! Leonard, 9 månader nästa vecka, kurades för lite drygt 2 månader sedan. Läggning funkar bra, dagssömner likaså för det mesta....men....kl 5.10-5.20 vaknar han och är pigg. Somnar inte om vad vi än gör känns det som. Han kan vara tyst ett tag, jollra lite, men sedan framåt 5.45 blir det oftast skrikigare. Ganska ofta har han bajsat då.

Hans far och faster vaknade båda runt 5 som små. Funderar därför på om hans inbyggda klocka är för stark för att ändra på??? Har han kl 5 i generna liksom??

Dagsschemat:
6 går upp (egentligen vill vi ju 6.30, men det lyckas bara om han vaknat 4.30 och sedan somnat om ca 6 en halvtimme till) och äter grötfrukost
8 amning
9-10 sova
10 drygt amning
12 lunch
13-14.30 sova
14.30 mellis (amning + frukt oftast)
17 middag
18.15 välling
18.30 sova natt

Skulle det hjälpa att ändra schemat och lägga honom senare? Efter vad jag har läst verkar tidiga morgnar inte bli bättre av sena kvällar, men man kanske ska pröva det? Kl 14.30 måste han dock vakna på eftermiddagen eftersom vi ska gå och hämta på dagis då, och han sover inte något bra i vagnen på eftermiddagen (morgnar funkar dock efter dagislämning i vagnen på rygg - får inte plats på bekvämt sätt på mage längre).

Han sover i vårt sovrum med mörkt tyg över sängen. Sover gott hela natten, till kl 5 alltså. Vill inte lägga upp honom hos storebror, snart 4, eftersom han också kommer vakna då.

Är det min attityd det är fel på undrar jag? Har vi varit för inkonsekventa på morgnarna? Förra veckan tog jag upp honom runt 5 för jag inte pallade med och ammade honom. Dock hjälpte det inte för omsomning, så det är ju ingen idé (vet att det inte är tanken i SNH, men i detta läge prövar man det mesta). Nu har vi dock kört på med konsekvent lite morgontrafik, vi ramsar sällan och buffar någon gång om han skriker upp sig. Min man brukar ta upp honom för att byta blöja om han har bajsat, han tycker det blir för svårt och kladdigt att göra det i sängen. Jag har gjort det i sängen, men han har aldrig somnat om efter ett blöjbyte strax före kl 6. Bajsning händer kanske varannan morgon.

Har läst trådarna om tidiga morgnar, men tar tacksamt emot fler tips och länkar!!!
Mamma till Theodor 051222(kurad vid 11 månader) och Leonard 090317 (kurad vid 6,5 månader)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Morgon kl 5.10 vad vi än gör!!!!

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
ellege skrev:Hans far och faster vaknade båda runt 5 som små. Funderar därför på om hans inbyggda klocka är för stark för att ändra på??? Har han kl 5 i generna liksom??
Nej :lol: Mycket man man skylla generna för, men inte bristande rutiner :roll: Lilla pappa och hans syster skulle också behövt sin goda - tillräckliga - sömn som små.
ellege skrev:Dagsschemat:
6 går upp (egentligen vill vi ju 6.30, men det lyckas bara om han vaknat 4.30 och sedan somnat om ca 6 en halvtimme till) och äter grötfrukost
8 amning
9-10 sova
10 drygt amning
12 lunch
13-14.30 sova
14.30 mellis (amning + frukt oftast)
17 middag
18.15 välling
18.30 sova natt
Här har du sju mål på hans schema, när det borde vara fyra stora mål och en nattslurk. Så strukturera upp måltiderna också, tycker jag :wink: Det ska vara 3,5 - 4 tim mellan dem (med undantag för nattslurken, som kan komma så tätt som en timme inpå "middagen"), och han bör äta inom trekvart. Allt hänger samman :idea: Röriga dagar ger röriga nätter.
ellege skrev:Skulle det hjälpa att ändra schemat och lägga honom senare? Efter vad jag har läst verkar tidiga morgnar inte bli bättre av sena kvällar, men man kanske ska pröva det?
Som det nu är har han 13,5 tim sömn/dygn på schemat. Han behöver 14. I realiteten får han inte ens 13,5 utan snarare 12. Det är på tok för lite. Sömn föder sömn. Du tänker fel när du tror att senare läggning skulle hjälpa - det är precis tvärtom.

Luren 9-10 är på en timme, vilket inte är något naturligt sömnrytmspass. Det är däremot 45 min respektive 1,5 tim. Gör dig ett nytt schemaförslag och ge honom då, tycker jag, 11,5 tim nattsömn eller 12 :!:
ellege skrev:Han sover i vårt sovrum med mörkt tyg över sängen. Sover gott hela natten, till kl 5 alltså. Vill inte lägga upp honom hos storebror, snart 4, eftersom han också kommer vakna då.
Där drar du förhastade slutsatser. Storebror skulle absolut vakna till en början, därför att beskyddarinstinkten väcker honom. I samma stund han får klart för sig att HAN inte behöver beskydda sin lille bror och rädda honom undan "vargen" utan att ni, överlevnadsgaranterna för dem båda, ser till den saken och tar ansvaret för hela lilla "flockens" liv och lem, kommer han att sova vidare som en trygg liten gris om så himlen ramlar ner :thumbsup:

Ska lillebror absolut sova inne hos er, ska ni vara medvetna om att 1) ni stör honom med er blotta närvaro därinne, så länge han inte har ett eget "rum" avskilt från ert, 2) "mörkt tyg över sängen" inte funkar som trygghetsfaktor utan i stället som en sorts bur, vilket ger en instängdhetskänsla som inte är trevlig för någon människa, stor eller liten. Ordna i så fall en skena i taket med luftgenomsläppligt mörkläggningstyg från golv till tak, så får han ett eget litet rum med "dörr" - draperier - att stänga om sig, ett rum som är hans ostörda och där han kan andas - i dubbel bemärkelse, om du förstår :wink:
ellege skrev: Har vi varit för inkonsekventa på morgnarna? Förra veckan tog jag upp honom runt 5 för jag inte pallade med och ammade honom. Dock hjälpte det inte för omsomning, så det är ju ingen idé (vet att det inte är tanken i SNH, men i detta läge prövar man det mesta).
Ja, man kanske prövar - och drar lärdom, förhoppningsvis. Varför inte kura klart :?: Ni är ju så nära att ge honom den kanske finaste gåvan för livet han kan få =D>
ellege skrev:Min man brukar ta upp honom för att byta blöja om han har bajsat, han tycker det blir för svårt och kladdigt att göra det i sängen. Jag har gjort det i sängen, men han har aldrig somnat om efter ett blöjbyte strax före kl 6. Bajsning händer kanske varannan morgon.
Han bajsar för att han vaknat, han vaknar inte för att han bajsat. Så hjälp honom till hans goda, sammanhängande, ostörda sömn :!: Så slutar han också bajsa i vargtimmen (4-6) och kommer att göra det, enligt mitt heta tips, ca tio över tio på morgonen :wink: :lol:

Alla ingripanden - amning, blöjbyte, trafik överhuvudtaget - och särskilt förstås att som din man ta upp honom - på morgonkulan betyder för lilla barnet att:
1) morgonen har kommit
2) vargen är där, så barnet måste räddas.
Och ingetdera är ju särskilt sant. Man bör inte lura små barn :shock:

Tänk på det och stör inte, om ni inte finner det absolut nödvändigt - om KRIS föreligger - men då ska ni också kunna ramsa honom till det lugn efteråt som han behöver för att kunna överkomma er oro och somna om, trygg i sig själv.

Klarar ni inte det, ska ni inte påbörja det ni inte kan fullfölja på ett sätt som bevakar lilla barnets intressen.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"