Välkommen är du

Det har jag nog inte sagt förut
Knotan123 skrev: --- men man kanske inte ska jämföra vargtimmen natt efter natt, dvs, det kanske går upp och ner där oxå? ?
Ja, det kan vara fem steg fram och två tillbaka med både det ena och det andra, eftersom SHN-kuren är en PROCESS och inte ett statiskt eller mekaniskt tillstånd, om man säger. Därför är det så viktigt att man hela tiden håller målet för ögonen och näsan - perspektivet - ovanför vattenytan

Och alltså inte förlorar sig i detaljer, som ju är så lätt hänt. Gör man det hamnar man mycket snart i det som kallas överkoncentration - något som oundvikligen både stör och oroar små barn, som strax vädrar fara.
Osäkerhet är motsatsen till säkerhet, och det är SÄKERHETEN vi vill förmedla först och främst.
Knotan123 skrev: jag måste kanske gå in och känna oftare när det är han bajsar --- jag får kanske vara vaken och hålla bättre koll där och gå in och byta, lägga tillrätta och gå ut. ?
Nej, det måste du inte och ska du inte

Se de goda svar du fått innan :thumbsup:
Tumregeln är att man INTE trafikerar barnets rum under vargtimmen (4-6) eftersom det är nästan omöjligt då att inte förmedla endera av två budskap, eller än värre båda två:

Vargen har kommit och barnet måste räddas = barnet blir oroligt för livhanken;

Morgonen har kommit = dagen ska börja.
Och ingetdera av dessa båda budskap är ju sant. Vi vill inte luras
Din fråga här är, kan man säga, ett uttryck för just den överkoncentration vi vill undvika. Man får hysa en rejäl portion förtroende för sitt lilla barn och tillerkänna denna lilla människa förmågan att verkligen be om hjälp - om han faktiskt behöver hjälp. Störs han inte av eventuellt bajs i blöjan frampå morgonkulan ska inte du låta den eventualiteten störa dig heller
För att lugna nerverna kan du alltid smita in som hastigast när han garanterat sovit i tio minuter - inte tjugo - och t o m sticka in ett finger under blöjkanten, utan vidare åtgärd, bara för att få veta, om det känns bättre så. Då kan du också passa på och lägga över honom och i största allmänhet kolla läget, utan att han märker det, oroas och störs.
Knotan123 skrev: --- har jag kvar min väckning vid 0730 med marginalkvart trots att han somnar 1900?
Ja, tillsvidare kan du absolut ha det.
Knotan123 skrev: ---1) nu sitter han och pratar istället. Hur gör man nu? 2) Går jag in och lägger honom på mage, ramsar ut trots att han är glad? 3) Eller ska jag chansa på att han kan lägga sig när han väl vill? ?
1) Man gläds åt denna ljuva musik för ens öron, och går till sitt

Och minns att det viktigaste inte är att barnet sover varje minut han "ska", utan att det viktigaste är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem!
Och tappa nu inte bort skrattet-till-go'nattet före läggning på vägen

Inte heller återseendets stora, överförtjusta glädje varje morgon
2) Nej, absolut inte

Inte förrän han möjligen ber om hjälp, och det hör du i så fall långa vägar: då låter han riktigt ledsen

och uppgiven

och trött

och hjälplös, dvs BER verkligen om hjälp. Då ligger han också kvar sedan, när du hastigt och ordlöst lagt honom tillrätta och genast ramsat dig ut. Går du in och härjar med honom när han är glad - eller arg, för all del - sätter han sig, respektive reser sig, bara omedelbart upp igen.
3) Ja, kan han sätta sig kan han också ramla omkull i sängen när han vill ner. Alternativt somnar han sittande

Sådana djur finns också 8) Och då kör du tiominuntersprincipen enligt ovan.
O:)