Ni som gjort allergiutredning!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
KullaGulla

Ni som gjort allergiutredning!

Inlägg av KullaGulla »

Hej

Min lillkille är två och ett halvt år och har sedan han var ca 1 år haft väldigt torr hud framförallt i böjvecken. Under det senaste året har det förvärrats och är nu spritt över hela insidan på låren och nästan hela armarna. Det är rött och tidvis kliar han och river, främst under nätterna. Jag har pratat med barnläkaren på BVC vid två tillfällen och har båda gångerna fått standardsvaret det flesta verkar få, nämligen att det är normalt på små barn, behöver inte tyda på allergi och behandla med Miniderm och Mildison. Vilket vi gjort utan resultat...

Så förra veckan läste jag allergitråden här på forumet och fick upp ögonen för det här med mineraloljor vilket fick mig att genast beställa hem ett par tuber med Weledas mineraloljefria produkter vilka vi använt ca 1 vecka nu. Ännu har jag dock inte märkt någon direkt skillnad.

Men det som upprör mig mest är att man hela tiden får svaret från barnläkaren att det är ”helt normalt” med dessa uppblossande utslag över nästan hela kroppen? :evil:
I min värld måste det ju vara en reaktion på något, något föröker väl kroppen säga med dom här utslagen?
Skulle därför vilja veta om några av er med samma problem kommit vidare och fått göra allergiutredning och i så fall, hur lyckades ni med det? Hur går en utredning till och fick ni bekräftade någon allergi?

Jag tycker det känns så menlöst att kämpa mot utslagen utan att veta vad orsaken är och det är så jobbigt att varje dag behöva föra kampen om smörjning, eftersom lillkillen verkligen avskyr att bli smord.
Jag hade själv eksem som liten, kunde inte äta frukter eller annan mat med stark färg i, tex godis eller saft. Har påpekat detta för läkaren men får ingen som helst feedback i att det skulle kunna röra sig om ärftlig allergi. Som vuxen är jag känslig för björk och alla de födoämnen som man korsreagerar på vid björkallergi.

Skulle gärna vilja ha lite stöd från er som har liknande problem och hjälp med att veta om jag ska och hur jag kan driva detta vidare. Jag lider med min lilla kille och detta eviga, resultatlösa smörjande :(
Storebror född 2007-05-06
Lillasyster född 2009-05-28
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, vi fick komma på utredning bums förra vintern med Edvard när han var som mest eländig. Då fick vi göra ett IgE-test, alltså blodprov, och inte pricktest, som är mycket trubbigare. Där konstaterades att Edvard inte hade IgE-antikroppar mot något av de "vanliga" ämnena, men vår barnläkare påpekade mycket riktigt att allt absolut inte syns. Vill man verkligen veta är det bästa att föra matdagbok och plocka bort/provocera. Vi märkte att citrus på vintern ger reaktion, även om han inte visar nått på test. Vi fick också förhållningsorder och behandlingsplan, så mycket behandling det nu blir med kortison. :? Men vi fick i allfall lära oss att smörja MYCKET (kopiösa mängder) och att inte låta eksemen blossa upp, eftersom det så lätt blir infektioner på småbarn.

För oss gjorde dock DermaSilk-pyjamasen den stora skilnaden. Den hjälpte mot allt utom just vecken, men hans katastrofala hud i övrigt blev väldigt mycket finare. Tyvärr hittade vi ingen salva vi gillade 100% då, men nu är vi väldigt nöjda med Body Shops Aloe Body Butter, som är oparfymerad, väldigt fet och utan konserveringemedel. Aloe i sig är ju dessutom en eksemhämmare, och jag tror att det är därför han är så mycket finare i år, även om vi har fått gå på med mild kortison i vecken den senaste vecakn. men det är ingenting mot förra året...

För att stärka dina teorier:

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... eckseksem/

jag jobbar en hel del med Astma&allergiförbundet, och de bekräftar lite det du säger. Det finns en stor okunskap. :(
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Hm, kanske ska göra ett litet test hemma då och prova att utesluta vissa saker ur kosten till att börja med.
Dom senaste kvällarna har jag smugit in till Alvar när han somnat och försiktigt smort in honom på benen. Han kan vara ganska lättväckt men jag har lyckats utan att väcka honom. Men det blir ju inga kopiösa mängder för jag måste vara så försiktig, han protesterar lite milt i sömnen :)

Vad gäller behandling så kan jag i alla fall tipsa alla "eksemföräldrar" om det enda som hjälpte mig när jag var liten: Sol och Salta bad! Det var för mig en underkur varje år då vi åkte på semester till medelhavet. Och håll er borta från poolen - det är det salta vattnet som är en del av "hemligheten"! Det svider dom första dagarna om barnet har kliat små sår, men dom läkte för mig så fint att efter en vecka var jag helt eksemfri!
Vi flyttade till medelhavet när jag var i 9-årsåldern och då försvann eksemet helt, oavsett vad jag åt! Men det kom tillbaka så snart jag satte fötterna på Nordisk mark igen....
Jag vet att mamma köpte hem badsalt att ha i badkaret när vi bodde i sverige, men jag kommer faktiskt inte ihåg om det hjälpte eller inte.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Ni har redan kommit fram till så mycket klokt här tillsammans :thumbsup: Vill bara stödja TorpSaras erfarenhet, och din egen känsla. Vanliga barnläkare kan verkligen ofta inte mycket om detta. Vår bvc-läkare var en riktig sopa som hade NOLL koll. Så vi bad om remiss till Allergiläkaren på Barnmottagningen. Och det fick vi också. Självklart ska man inte gå i 2,5 år utan att någon undersöker vad som orsakar eksemen :shock: Sedan är det ju som TorpSara säger, testerna fångar väldigt lite, så något svar (entydigt i vart fall) får man sällan. Citrus gör samma med lillskruttan här, som för Ed. Mjölk samma. Våra mjölkprovokationer får eksemen att blossa upp och är väldigt svåra att få bukt med sedan. I övrigt har jag inte helt fått koll på vad som orsakar. Men dermasilk i kombination med Sempers magdroppar och/eller annan probiotika lindrar oerhört. Och matdagbok är verkligen en toppenidé. Eller en nödvändighet. Det är ju på sätt och vis bra att du har den historia du har själv. Då har du bättre koll än många och vet vad du ska tänka på vad gäller korsallergier också.

Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vad gäller salt i badvattnet - det rekommenderar vår allergiläkare också :D En rejäl näve och sedan lite olja (oliv eller raps). Salt som i Medelhavet ska det vara. Så kör du på det :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Ewa skrev:Vad gäller salt i badvattnet - det rekommenderar vår allergiläkare också :D En rejäl näve och sedan lite olja (oliv eller raps). Salt som i Medelhavet ska det vara. Så kör du på det :thumbsup:
Vad intressant! Jag tror jag ska testa det på Alvar!
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Jag vet inte var du bor, men vi hade väl turen att ha en företagsam BVC-sköterska och en fullbokad BVC-läkare när hennes eksem blossade upp, så vår BVC sköterska bokade in oss direkt på barn och ungdomsmedin här i göteborg. De är jätteproffsiga och man behöver ingen remiss, bara att ringa och boka in.

Så om din BVC-läkare inte kan, sök hjälp på vårdcentralen eller om det finns någon speciell Barn och Ungdoms mottagning,sök direkt där. De vet ofta bättre!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Hej! Jag skrev detta i en annan tråd här intill, egentligen är det kanske självklart...
Stilla skrev:Du har säkert redan funderat på tvättmedel. Parfymerat funkar ju inte förstås. Stora S har eksem på fötterna till och från, så jag har använt oparfymerat länge. Men så började jag slarva lite, för det luktar ju så gott i hela huset av parfymerat tvättmedel. Tänkte, att när det inte är strumpor med i tvätten, så kan man ju ha lite parfym... Fel fel fel! Plötsligt hade hon små eksemfläckar i ljumskarna, på magen, på benet, på armen... Nu har jag skärpt mig, och fläckarna är borta.

Och det kan vara olika vilken sorts oparfymerat som funkar eller inte funkar också.
Jag känner hur starkt det luktar av barnens kompisars kläder, tror att det där med parfymerat tvättmedel är så självklart att man kanske inte tänker på det som något som kan irritera huden. Och, som Ewa påpekade i samma tråd, sköljmedel är helt förkastligt!

En tanke bara.
:heart:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"