Min lillkille är två och ett halvt år och har sedan han var ca 1 år haft väldigt torr hud framförallt i böjvecken. Under det senaste året har det förvärrats och är nu spritt över hela insidan på låren och nästan hela armarna. Det är rött och tidvis kliar han och river, främst under nätterna. Jag har pratat med barnläkaren på BVC vid två tillfällen och har båda gångerna fått standardsvaret det flesta verkar få, nämligen att det är normalt på små barn, behöver inte tyda på allergi och behandla med Miniderm och Mildison. Vilket vi gjort utan resultat...
Så förra veckan läste jag allergitråden här på forumet och fick upp ögonen för det här med mineraloljor vilket fick mig att genast beställa hem ett par tuber med Weledas mineraloljefria produkter vilka vi använt ca 1 vecka nu. Ännu har jag dock inte märkt någon direkt skillnad.
Men det som upprör mig mest är att man hela tiden får svaret från barnläkaren att det är ”helt normalt” med dessa uppblossande utslag över nästan hela kroppen?
I min värld måste det ju vara en reaktion på något, något föröker väl kroppen säga med dom här utslagen?
Skulle därför vilja veta om några av er med samma problem kommit vidare och fått göra allergiutredning och i så fall, hur lyckades ni med det? Hur går en utredning till och fick ni bekräftade någon allergi?
Jag tycker det känns så menlöst att kämpa mot utslagen utan att veta vad orsaken är och det är så jobbigt att varje dag behöva föra kampen om smörjning, eftersom lillkillen verkligen avskyr att bli smord.
Jag hade själv eksem som liten, kunde inte äta frukter eller annan mat med stark färg i, tex godis eller saft. Har påpekat detta för läkaren men får ingen som helst feedback i att det skulle kunna röra sig om ärftlig allergi. Som vuxen är jag känslig för björk och alla de födoämnen som man korsreagerar på vid björkallergi.
Skulle gärna vilja ha lite stöd från er som har liknande problem och hjälp med att veta om jag ska och hur jag kan driva detta vidare. Jag lider med min lilla kille och detta eviga, resultatlösa smörjande