WOW! Det funkar!
Här har ni en salig familj, som sedan kurens start för två veckor sedan nu är utvilade, gladare och stolta. Filip 18½ månad somnar nu tryggt själv och sover hela nätter.
Det jag måste fråga om är dagsömnen.
Så här ser våra dygn ut:
07.00 Godmorgon
07.30 välling eller gröt
09.00 mellanmål, smörgås
11.30 lunch
12.30 - 14.30 middagslur i vagnen
15.00 mellanmål
17.30 middag
18.45 bad och bus
19.15 välling
19.30 godnatt, somnar runt 19.45 oftast
Filip vill absolut inte somna lugnt på dagen. Vi har testat det mesta. Lägger vi oss i soffan får vi mer eller mindre brottas innan han "ger upp" och slappnar av, och det tar runt 30 min. Alltså är det inte aktuellt. Nu vagnar vi honom men det tar så galet lång tid. Trots att vi kämpat på länge. Jag kan se att han behöver sova, men trots att han kämpar och kämpar och verkligen försöker somna så har han jättesvårt med det. Hur lång tid ska det behöva ta? Eller tar jag fel, behöver han inte sova när vi försöker lägga honom? Hur ska jag veta när han inte behöver dagluren längre?
Han tar alltså lång tid på sig att somna, vilket gör att det känns jobbigt att väcka honom. Jag gör det för att det ska klaffa med kvällrutinen, men det känns som att när han väl somnat vill jag inte störa honom. Fast jag gör det ändå.
Han är heller inte en glad och nöjd kille, även om det tydligt förbättrats sedan kuren. Kan någon se var schemat ev felar? Han är otroligt gnällig och har fortfarande dålig aptit. Lunch äter han ok men mellanmål går nästan aldrig. Välling går alltid bra, men frukostgröten känns det inte som att han blir mätt på. Det går inte att truga i honom mat och han vill bara leka när man sitter tätt tätt tillsammans. Går jag vill han bara bli buren.
Som sagt, vi hade så stora bekymmer med nattsömnen innan vi kurade, så vi är otroligt glada att vi vågade genomföra kuren och har nått de resultat vi nått. Men det känns som att vi har missat någon del.
Jag är generellt en osäker mamma, men jag kämpar på med Attityden.
TACK för att ni finns. TACK Anna för din stil och dina erfarenheter.
18 månaders kurad för två veckor sedan, något fattas
Hej Helena EIB!
Varmt välkommen till Forumet
och bra jobbat med kuren =D> . Det är ju så att kuren är en process som tar tid och måste få ta tid innan allt sitter ordentligt. Dagssömn behöver han absolut, säkert i 1,5 år till, men det han behöver är fasta rutiner. Alltså dagssömnen på samma plats med likadana rutiner varje dag. Massor av utevistelse på fm, social delaktighet och mat sedan bus och skoj på väg till sängen. Mitt förslag är att ni har dagsluren inne i ett svalt, mörkt sovrum. Lägg tillrätta och ut med en betryggande ramsa. Gå sedan till ert och låt honom komma till ro. Ni hör om han behöver påminnelse. Jobba målmedvetet med detta så kommer även dagssömnen att falla på plats snart. Tänk också på att det viktigaste är inte att han sover exakt de minutrar han ska, utan att han har förutsättningarna.
Angående maten så skulle jag sonika plocka bort mellanmålet du har på fm, tror bara att det stör aptiten till lunchen. Gillar han välling är väl det ett toppenbra mellanmål. Stirra er inte blinda över mängden han äter vid varje mål, utan se till att det är lagom tid mellan målen och servera sedan plockvänlig mat. Komplettera frukostgröten med en smörgås el dyl.
Ta även fram Barnaboken och läs om förtrotsen. Det finns även bra trådar under "Barnafostran".
Vad bra att nattsömnen fungerar så bra, var rädd om den!
Elle
Varmt välkommen till Forumet
Angående maten så skulle jag sonika plocka bort mellanmålet du har på fm, tror bara att det stör aptiten till lunchen. Gillar han välling är väl det ett toppenbra mellanmål. Stirra er inte blinda över mängden han äter vid varje mål, utan se till att det är lagom tid mellan målen och servera sedan plockvänlig mat. Komplettera frukostgröten med en smörgås el dyl.
Ta även fram Barnaboken och läs om förtrotsen. Det finns även bra trådar under "Barnafostran".
Vad bra att nattsömnen fungerar så bra, var rädd om den!
Tusen tack för ditt stöd Elle!
Jag ska läsa på om förtrots. Redan
?! Han föddes ju nyss 
Jag försöker verkligen att ha fasta rutiner. Men vi är bosatta utomlands och går i en språkskola varje förmiddag 8-12. Vi är alltså inomhus under förmiddagarna, men Filip leker och busar med andra barn. Fröknarna där vill ge honom mellis lite nu och då och vi har inte alls samma syn på rutiner, men jag har ändå fått till att de bara ska ge honom ETT mellanmål på fm. Han blir ju också intresserad när de andra barnen äter. Men senaste tiden har han inte velat äta då så jag ska försöka ta bort det målet helt.
Vi kommer hem strax före 12.30 och då är det direkt sovtid. Jag har ingen lust att lägga honom obadad i sin säng när vi varit i skolan, utan han får sova i vagnen eller soffan. Men det tar tid. Suck.
Ang maten är jag orolig att han inte ska få i sig tillräckligt med järn och mjölkprodukter, därför vill jag gärna variera kosten så mycket det går. Men det kanske är fel tänkt?
Jag är i vilket fall oerhört glad att nätterna fungerar =)
TACK igen!
Jag ska läsa på om förtrots. Redan
Jag försöker verkligen att ha fasta rutiner. Men vi är bosatta utomlands och går i en språkskola varje förmiddag 8-12. Vi är alltså inomhus under förmiddagarna, men Filip leker och busar med andra barn. Fröknarna där vill ge honom mellis lite nu och då och vi har inte alls samma syn på rutiner, men jag har ändå fått till att de bara ska ge honom ETT mellanmål på fm. Han blir ju också intresserad när de andra barnen äter. Men senaste tiden har han inte velat äta då så jag ska försöka ta bort det målet helt.
Vi kommer hem strax före 12.30 och då är det direkt sovtid. Jag har ingen lust att lägga honom obadad i sin säng när vi varit i skolan, utan han får sova i vagnen eller soffan. Men det tar tid. Suck.
Ang maten är jag orolig att han inte ska få i sig tillräckligt med järn och mjölkprodukter, därför vill jag gärna variera kosten så mycket det går. Men det kanske är fel tänkt?
Jag är i vilket fall oerhört glad att nätterna fungerar =)
TACK igen!
-
TorpSara
Bädda sängen med ett överkast så behöver du ju inte fundera på det.
Och en dagsovfilt.
Äter han (importerad svensk) välling så får han i sig det han behöver, det är ju berikade produkter. Annars brukar varje land ha sina knep för att få i barnen det de behöver. Jag vet inte hur det är i Tyskland, men i Danmark ger man ju järndroppar så som vi ger D-droppar eftersom de inte järnberikar barnmaten. Mjölk kan du ge som ost eller yoghurt. Det är egentligen bara järnet som är trixigt om man inte har berikade produkter, men som sagt, det brukar alla i-länder ha någon bot på, väl anpassat till det landets kosthåll.
Om dagluren så håller jag helt med Elle, och jag tycker också att du kan bjuda på lite mjuk instrumental musik. Det brukar vara toppen för små som har svårt att komma till ro. Vagningen tror jag tyvärr bara stör i det här läget.
Äter han (importerad svensk) välling så får han i sig det han behöver, det är ju berikade produkter. Annars brukar varje land ha sina knep för att få i barnen det de behöver. Jag vet inte hur det är i Tyskland, men i Danmark ger man ju järndroppar så som vi ger D-droppar eftersom de inte järnberikar barnmaten. Mjölk kan du ge som ost eller yoghurt. Det är egentligen bara järnet som är trixigt om man inte har berikade produkter, men som sagt, det brukar alla i-länder ha någon bot på, väl anpassat till det landets kosthåll.
Om dagluren så håller jag helt med Elle, och jag tycker också att du kan bjuda på lite mjuk instrumental musik. Det brukar vara toppen för små som har svårt att komma till ro. Vagningen tror jag tyvärr bara stör i det här läget.