Mat på golvet!!!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Nelly

Mat på golvet!!!!

Inlägg av Nelly »

Hej hej!

Visste inte om jag skulle lägga frågan här eller mat, mage barnakropp.... :?

Men i alla fall, har ju två små juveler som är 15 månader och de började äta själva ganska så tidigt ca 10 månader. Nu har vi dock kommit in en fas som jag inte vet riktigt hur jag ska hantera på bästa sätt. Det leks och slängs jätte mycket mat omkring sig och ner i stolen mm. Och visst e det så att de "peppar" varandra, klart man gör i vått och torrt 8)

Några tips??

Nu precis när lunchen var så blev jag så trött på det att jag helt sonika tog bort maten och sa tack tack för maten och tvättade av dem....men e de mätta undrar man ju då? Hur går det då med nattdsömnen? Som ändå just nu e lite skakig. (massor med tänder på en gång)

Super tack för tips och råd!
Kram
Stolt mamma till:
O :heart: 061117 :heart:
E&M :heart: 080908 i v38+1 :heart:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Igàr fràgade jag barnens pappa hur vi gjorde. Man glömmer sà fort, det här var ju undanstökat hos oss i maj redan. :lol: Vi kom fram till att vi hade tvà metoder. Jag lät honom äta rakt fràn bordet, han kastade inte sà mycket mat runt sig. Han hade mera tömma tallriken-pà-golvet-och-bordet-konceptet. Jag plockade ocksà upp lämplig mat fràn golvet. Pappan hade en annan taktik, han àt med en hand och höll i pojkens fat med den andra. Det funkade ocksà.

Nu när det kastas och leks med maten är ju inte detta helt ok, kanske. Lägg upp lite mat i taget och när de börjar kasta ta bort fatet och säga att maten äter man. Om de vill ha tillbaka fatet sà ge det och se vad som händer. Om de börjar kasta kan du plocka ner barnet och tacka för maten. Men làt barnen komma tillbaka sà länge ni sitter till bords. Om de vill äta mer, sà fàr de.

Kanske nàgon annan har andra sätt eller idèer eller passande länkar.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miniz :heart:

:D Några ytterligare tips i all enkelhet, Nelly :heart:

:arrow: Läs "Bekymmer? Mat" i femte delen av Barnaboken :wink: :lol:

:arrow: Alltid kan man inte vara ett helgon (som jag skriver i BB, står man ut med ALLT är man antingen helgon eller dum). Om du helt frankt någon gång får nog, säger tack för maten å barnens vägnar - och skakar hand - och danglar ner dem från bordet, även om de inte ätit ett dugg utan bara "lekt", kommer de inte att svälta ihjäl. Jag lovar. Vid deras vördnadsvärda ålder påverkar inte detta nattsömnen det minsta. Då är det helt andra saker som bestämmer. Din / er Attityd av Självklarhet, till exempel. (Det tyngsta exemplet.)

:arrow: Till varje måltid är aptiten den bästa kryddan. Nu när de är gott och väl över året ska de INTE ha några mutor mellan varven, inte minsta glas vatten ens mellan måltiderna. Som det bör gå minst 3,5 tim emellan. En hungrig unge äter vad som serveras och kastar inte bort maten.

:arrow: Ska nu tyngdlagen till varje pris utprovas (och det ska den ju) kan man erbjuda annat att experimentera med, som fortfarande hör till måltiden / ätandet - på ren svenska bestick, som ju inte är alltför jobbigt att plocka upp. (Något barnen glatt kan förmås hjälpa till med, efter avslutad måltid - "Kan jag få den, tack? Och den? Och DEN? Tack, tack, å så bra! Och DEN kanske? Tack, tack :lol: Osv, osv, osv :roll: ) För min del kan jag gladeligen duka fram fyra skedar, fem gafflar och sex knivar (som ju hörs bäst när de faller till golvet) för ändamålet. Plastbestick göre sig icke besvär, som du förstår :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nelly

Inlägg av Nelly »

Tack Miniz :heart: och Tack Anna :heart: , vi skrider tillverket genast....tror att du Anna hittade en punkt som jag inte tänkt på för de har ju blivit så stora fort :D

:arrow: Tiden mellan målen!!!!! Den måste bli längre hos oss, inga mutor mer!!! Bar för tänderna dessutom.

Kram kram :heart:
Stolt mamma till:
O :heart: 061117 :heart:
E&M :heart: 080908 i v38+1 :heart:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar