Innan jag fick min son hade jag aldrig tvivlat. Jag skulle gå på Anna Wahlgren-linjen för det var värderingar som jag gillade och trodde på!
Så kom min son och som många andra nya osäkra mammor hamnade jag på familjeliv i tid och otid.
Där finns en stor skara (som jag kallar familjelivsmaffian) som i princip bor på forumet och inte har mycket annat för sig än att beskriva vilken dålig mamma man är om man inte själv ger upp sitt liv när barnet kommer. Man skall sova med det, alltid ta upp det när det skriker, låta barnet äta och sova precis när det själv vill eller inte vill osv osv.
Vad det gäller SHN så tycker de på allvar att man är mindre begåvad och elak mot sitt barn om man över huvud taget tänker tanken. Låta sitt barn ligga där och tro att det skall dö!
Detta stoppade mig i flera månader. Tänk om de hade rätt... Tänk om min son får lida...
Som tur är har jag kloka människor i min närhet som till slut sade åt mig att sluta hänga på det forumet och till slut var jag redo att låta min man börja köra.
VARFÖR GJORDE VI INTE DET TIDIGARE???
Min son som ju sovit med mig i nästan åtta månader och ammat minst en gång i timmen skrek som mest i 5 minuter första natten. Tredje natten räckte det med ramsa och efter 2 veckor har han sovit hel natt 3 gånger (dock lite utspritt). Vi åkte till landet över helgen och det var inga problem.
Som grädde på moset har han dessutom börjat äta! Tidigare åt han ingenting utan bara knep ihop munnen. Nu vräker han i sig! Och han är naturligtvis mycket gladare.
Att sen jag och min man fick ett liv var inte så dumt...
Allt jag hade blivit varnad för på FL visade sig vara HELT fel. Istället för att plåga min son har jag gett honom den finaste av gåvor. Sömn och glädje!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu till min fråga som dök upp i natt...
Min son har blivit förkyld och helt plötsligt vaknade han 10 ggr i natt och skrek skrek och skrek. Han svarade inte på ramsan och vi fick buffa flera gånger. Han har trånga luftvägar så vi fick ge honom ventoline 2 ggr. Men vi tog INTE upp honom. (eller min man gjorde dessa saker. jag låg i sovrummet med öronproppar och kudde över huvudet för jag är så blödig...)
Nu är jag så rädd att våra nya fina rutiner skall förstöras. Hur ska man bete sig när de är sjuka? Jag har försökt läsa i boken och på nätet men känner mig osäker...