Mor I träsk

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Inte tänka på trilskning nu, du har ju RÄTT inställning till detta och det KOMMER går jättebra. Det kan vara förstadie till ångesten och då är det ju super att du läser in dig eller hur?

Där finns superbra vägledning till vilken attityd man skall ha som trygg förälder - och på den kommer man LÅNGT i ångesten, tro mig. Vi hade ångest i över en månad, först lugnt för att brisera under två veckors tid och sedan långsamt tona ner sig. Hade jag inte läst in mig hade jag nog fått psykbryt och undrat vad jag gjort för fel, dvs bjudit in all världens vargar - men nu kunde jag verkligen se det för vad det var - och det kommer du också att göra om ni kommer dit. :)

Ångest eller inte - bara att läsa om det får en att inta en helt annan attityd till en liten människas utveckling. :heart:

Härligt att du gör det nu! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Prickar

Inlägg av Prickar »

Hej igen

Nattningen igår gick väldigt lugnt till. Skrattet kom väldigt enkelt och vi sätter den lyckade nattningen på mitt konto. :wink: :lol: Den senaste tiden har det varit mannen som skött nattningen men han var borta hela dagen igår.

Läste snabbt om 8 månadersångesten innan ögonlocken blev väldigt tunga. Snappade upp en del saker och ska ta mig mera tid att läsa igen. :D För ca 1 vecka sen var vi bortbjudna och lilltösen fick värsta gråtattacken då vi hälsade på alla människor därinne. Hon grät och grät närmare 30minuter. Lugnade sig en kort stund för att sedan fortsätta igen. Nåja, efter 30min var det lugnt och då kunde vi vistas i rummet med dom andra gästerna. Helt klart börjar hon visa sig lite avogt inställd mot främlingar. Hade innan festen inte märkt något på henne :shock:

Sedan ligger hon mycket på golvet men ålningen eller försök till kryp har inte kommit igång på allvar. Lägger man henne på rygg på golvet vänder hon sig innan man hunnit vända ryggen till. Sedan orkar hon rätt länge på golvet och undersöker leksaker (som vi nu ska börja rotera, ska gå upp nu och hämta ner en ny låda men nya leksaker), hon snurrar runt som en visare på klockan, kan skjuta sig lite bakåt men absolut inteframåt. Sedan får vi alla höra hur frustrerad hon är då hon inte kommer någonvart. :)

Dessa nätter och dagar med sömnen som fungerat väldigt bra som plötsligt tar sig en annan ton. :o :) Hon är ju bara 6,5 månad ännu så frustrationen kommer väl växa en tid ännu. Men det var så skönt att få läsa och känna igen sig i vissa saker. :D Då är det lite lättare att med ett leende ta sig igenom ribborna som finns i vardagen.

:heart:
Lillan född maj 2009
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Prickar skrev: Lägger man henne på rygg på golvet vänder hon sig innan man hunnit vända ryggen till. Sedan orkar hon rätt länge på golvet och undersöker leksaker (som vi nu ska börja rotera, ska gå upp nu och hämta ner en ny låda men nya leksaker), hon snurrar runt som en visare på klockan, kan skjuta sig lite bakåt men absolut inteframåt. Sedan får vi alla höra hur frustrerad hon är då hon inte kommer någonvart. :)
:D Hon vet att hon ska framåt. Det är mänsklighetens bestämning, själva utvecklingens signum. Rörelsen framåt, vidare i världen, FRAMÅT :wink: :lol:

Så hjälp henne lite. Sitt bakom och ge stöd åt de nakna fötterna (inga strumpor/sockor vid krypövningar :!: ) med en hand eller två och låt henne ta spjärn, utan att pusha på. Ransonera leksakerna, lägg ett par tre stycken strax utom räckhåll framför henne men gör inte jobbet åt henne :!: Det är inte ett bombardemang av Saker som är livets mening utan själva mödan att nå dem, "erövra" dem. Hushållsföremål är väl så intressanta som leksaker och leder spontant till social delaktighet :wink:

O:) :heart: :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Prickar

Inlägg av Prickar »

Hej :D

Nu har då tösen blivit 7 månader och vi börjar märka lite frågor här. Sömnen sitter inte så bra som den gjort. Trodde först att det var för att vi varit borta men det sitter i fastän vi kommit hem igen. Läste naturligtvis och felsökte och lade märke till att sömnen kunde dras ner till 14,5h nu. Visst? Nuvarande schema innehåller ju 15h sömn så det kan väl vara det som knölar?

Funderade vidare på schemaändring och vill nu höra synpunkter.

Förslag 1
07.30 Morgon
10.15-11 Sova 45 min
11.30 Lunch
13.30 Mellamål
14-15.30 Sova 1,5h
16.30 Middag
19.00 Kvällsmål
19.30 Natt

Förslag 2
08.00 Morgon
10.15 Sova 45min
11.00 Lunch
12.45 Mellanmål
13-14.30 Sova 1,5h
16.00 Middag
16.45 Sova 20min
19.00 Kvällsmål
20.00 Natt

Dessa två innehåller lite olika sömn. Det första 14h 15min och det andra 14h 35min. Undrar vilket som passar bäst??? Det lutar mot det andra schemat trots allt vad det innebär att klä på och av för 20min.

Synpunkter från er med vanan inne :D
Lillan född maj 2009
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

personligen gillar jag scheman bäst som har en långlur mitt på dagen, dvs efter lunch och två kortare, en på fm och en på em. Då detta är lättast att justera då de blir äldre.

Så enligt dina förslag är det nog nr 2 som jag tror funkar bäst. Men det är ju enligt egen utsago, du måste känna vilket som passar bäst i er situation och i långa loppet för er. Små justeringar med tiden är det bästa för de små. :wink:

Jag kanske kan tycka att det är lite långt mellan middag och kvällsmålet. Vårt schema såg ut så här när hon var sju månader:

06.30 morgon
07.00 välling + smörgåsbitar vid bordet me oss
09.00 sova 45
11.30 lunch
12.00 sova 2 tim
14.30 mellis
16.00 Sova 20
17.15 Middag med oss (mixade vår mat)
18.00 Bad
18.30 Kvällssllurk
18.50 skratt (minst 10 min)
19.00 gonatt

Lycka till! :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Prickar

Inlägg av Prickar »

Hej

Vi valde det endra schemat med tre lurar totalt. Vi kortade endast av mittenluren till 1,5h istället för 2h och hade kvar 45min på fm och 20min på tidig kväll. Nu är det dock så att det är väldigt sällan hon somnar de sista 20min. Hon gnäller vid läggning, ligger tyst en stund, skriker efter en tid och tycker att det räcker. Har försökt med promenad i det ljuvliga vintervädret men hon ligger vaken bakom sitt skynke. Är det 8-månader som är i antågande eller är det ngt annat? För med detta vaknar hon kl.14.30 och sen somnar hon inte vid 17 och ska då vara vaken ända tills natten börjar och det blir väldigt länge för henne..

Tror ni att det skulle fungera med endast 2 lurar, typ 45min och 2h? För det känns som om det skulle vara det som passar oss bäst.

07.30 Morgon
10-10.45 Sova 45min
11.00 Lunch
13.30 Mellanmål
14-16 Sova 2h
16.30 Middag
19.00 Kvällsmål
19.30 Natt

Då blir antalet vakna timmar mellan passen 2,5h, 2h 45min och 3,5h. De är ju inte riktigt jämnt fördelade men tiderna skulle passa oss rätt bra.

Ser detta alltså riktigt knäppt ut? Personligen skulle jag köra på detta för att det passar familjens rytm. Men jag vill ju få klarhet innan vi byter och kör så att det inte bara blir fel. För egentligen trasslar hon ju inte med sömnen så mycket.
Lillan född maj 2009
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vi bytte till två lurar redan innan 8 månader och det fungerade bra för vår lilla piggis så kör på det om du tror det skulle passa! Kanske att jag hade lagt långluren något tidigare och även första en halvtimme tidigare, men det där vet du bäst själv.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"