varför funkar det ej? desperat

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Cillis

varför funkar det ej? desperat

Inlägg av Cillis »

har nu kört andra natten, men joel började med att bli arg av beskedet. fram till två ganska ok vid uppvak, bara buffat en lr två gånger, men resten av natten skitsvår. han bli hysterisk när jag går ut, och ofta av just ramsan. har fått buffa flera gånger men då riktigt arg å nära hysteri så fort jag ska ut. bara värre å värre ju längre natten gick - följer ju inte alls annas mönster, nu vet jag inte alls hur vi ska göra. hjälp hjälp!
Cilla, mamma till joel fem månader
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen är du! :)

Hur gammal är den lille prinsen? Skriv gärna i din signatur så att vi ser det. :smile:

Du är inne på andra natten, har ni Internationella Sova Hela Natten boken hemma? Hur har ni förberett er?

Hur sover prinsen din? I eget rum, mörkt, eller avskiljd i ert rum?

Att de små blir arga när man slutar buffa är inget konstigt alls i detta nya skede, helt normalt faktiskt.

Hur är det med attityden och beslutsamheten? Det är nu NI som visar hur man sover så gott så gott. :wink: Han som ställer frågorna och NI som ger svaren, helt i sann Jeopardy-anda. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Cillis

Inlägg av Cillis »

han är fem m¨ånader till helgen. jo jag tycker vi läst på mycket å kör enl boken. lagt honom i eget rum, svalt mm. dock på sida som han gillar.
ja, den boken, men den säger ju att buffet ska bort andra natten, känns avlägset och som ett litet misslyckande. jag försöker va beslutsam, å i natt var jag absolut, men känner mig nu lite osäker.
känns så fel när han bara blev argare ju längre naten gick. är detta vanligt? hur fortsätter man för att inte fastna i buff? är det bra lr dåligt tror du att vi skiftar och min man nu tar två nätter, jag börjar ju få in lite rutin. men kanske inte säker nog?
dagsömnen är mer lr mindre katastrof nu. hur gör man när han vaknar hela tiden där? vagna vidare?

i boken bara solskenshistorier, har vi misslyckats lr bara fortsätta ?

hälsn en trött mamma cilla
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad har du för schema till plutten? Och vad äter han?
Cillis

Inlägg av Cillis »

Hur sjutton göra med dagen? jag blir vansinnig snar. han sover bara 20 min, blir helt galen när vi inte vagnar, när man skakar eller senast vid ramsan vrålar han hysteriskt. Kan det här funka?
Cillis

Inlägg av Cillis »

Ursäkta att jag bombarderar med frågor, men det känns väldigt svårt nu. Känner att jag är nära att tappa tron på det här. Nu vill jag bara ta upp min hysteriskt ledsna kille.
Han somnade till slut om i vagnen, men då vagnade jag skönt och sa ramsan. vet att det är fel, men tänkt att han då iaf får med sig ramsan som positivt. Jag hade då vagnat hårt, skakat, ramsat och gått därifrån ca 15 ggr, han blev bara ledsnare och ledsnare.
Är det helt helt förkastligt att stoppa i napp på dagen? Nu känns det som om det hade varit bättre att bara köra ut honom i vagnen på bron och sagt ramsan, då hade han nog somnat på en gång först. Nu blev han ju arg av skaket.
Hur vanliga är dessa problem? Finns det en gräns där man "förstört" chanserna? Nu känns det inte längre som om jag gör det här för honom, det börjar kännas som om det är MOT honom. Hur får jag tillbaka säkerheten när det känns som om mitt barn far illa? Jag HAR läst på.
Skulle vara skönt att höra om det finns fler som har det så här, och tips på hur man går vidare. Riktigt tufft efer två vaknätter nu att orka. har dessutom en storasyster till joel som kräver sitt.
Hur illa är det om jag kör vagnen tills han somnar t ex?

Oändligt tacksam för lite tips.
tack, Cilla
Cillis

Inlägg av Cillis »

Schema för Joel

06.30 god morgon
mat
08.15-9.00 sova
mat
11.20-13.20 sova
mat
15.30-16.15 sova
mat x två
18.45 god natt

Jag helammar Joel (som kräks mycket). Sista veckan före kur funkade varken dag eller nattsömn. Nu nästan svårast på dagen, på natten får jag iaf lite respons på ramsan. Han bara MÅSTE ju sova lite på dagen. Är det bättre att ta upp långt innan sovit klart, eller helt enkelt gå ut å gå så stackarn får sova? Eller helt fel?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

förstår att du är aptrött efter två vaknätter. :heart:

Men klart du orkar, visst?! Det är ju nu som krafterna skall samlas och det fixar du! :thumbsup:
Har ingen erfarenhet av vagning själv, men jag tycker du skall läsa om Säkerheten och Attityden igen, och igen och igen, det behövs mellan varven och skall inte förringas betydelsen av. :smile: Vis av erfarenhet så vet jag detta:!:

Kräkproblem brukar bli bättre med fast mat, den retar inte lika lätt om magmunnen är lite känslig. Har ni börjat med smakisar än? Gröt? Gröt både mättar gott och det kräks man inte upp lika lätt, tänkte inför långlur om inte annat.

Det är även viktigt att hålla tiderna, du skriver att du "laborerat" lite med daglurarna. Sätt dem och håll dem, de små älsklingarna är som små klockor och gillar det.
//Anna
Cillis

Inlägg av Cillis »

PS Jag var tuff och stöddig när jag gick in i det här, men den här kampen - som inte följer bokens utveckling - har gjort mig osäker. :oops:
Cillis

Inlägg av Cillis »

Tack Anna,

började med smakportioner men han kräktes mer av dem så jag tog bort dem ett tag igen. Han har haft väldiga gasproblem/reflux fram till nu stackarn. Där hjälper dock också att inte äta på natten!

Snälla ni som kurat, är det helt förkastligt att träna in dagtider genom att söva i vagn på promenad? bara så att han får in tiderna? Han blir ju galen av vagning, skak och ramsa så det blir ju just inget sovet.

Hur många nätter har ni andra fått lov att buffa? I början av natten funkade ramsan ett par gånger, men sedan mkt svårt. :evil:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror personligen inte att du får riktigt bra styr på nätterna med en femmånaders utan någon fastare mat än tuttmjölk. Vissa barn kan, andra inte, men min erfarenhet är att de kan vara riktigt hungriga i den åldern.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Jag tycker som ovan med tuttmaten :wink: men också att du vacklar i din attityd och din säkerhet. LÄS LÄS LÄS!!! :heart: Med attityden kan man försätta berg. :!:

Om mamma är osäker, hur sjutton skall han då våga sova gott.

Och nej, jag tycker inte det är rätt taktik att söva i vagn för att få in dagtiderna, då skapar man ett mönster och målar in sig i ett hörn som inte finns i SHN-rummet, om du är med.
//Anna
Cillis

Inlägg av Cillis »

Ska prova med lite gröt igen och arbeta uppåt. börjar idag!

Hur illa är det att fortsätta använda buffning några nätter till när det behövs? Han måtte väl lära sig ändå till slut om vi är idoga, eller? Jag har liksom inget knep att ta till när han blir så där ledsen annars. Och det är drygt när han sätter igång så fort jag ramsar mig ut. Finns andra knep?

tack för alla svar,

Cilla (som nu hoppas middagsluren går bättre än lunchen)
Cillis

Inlägg av Cillis »

Jag fattar inte riktigt hur det här går ihop, han blir förbi sig av trötthet eftersom han sover ännu mindre nu ... När det gäller middagslur så vagnar, ruskar och ramsar jag med hysteri till följd ända tills halva har gått, då har jag idag låtit honom somna till vagning (lite lugnare) och ramsa samtidigt. Kommer ramsan då att gå in ändå? det är va djag hoppas.
Cillis

Inlägg av Cillis »

En sak till: känns alltså som om vi betingat honom att hata iaf dagsramsan - han blir ju stentokig av den. Ska man bara fortsätta att tjata? Han tar inte till sig den ett dugg, förutom att vråla för fullt. Han blir i stort sett galen när jag slutar vagna och ramsar. Är det idogt arbete (och ännu mer sömnbrist för honom) eller hur vänder man på det?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"