14,5 mån som börjar vakna tidigt..

Skriv svar
TösMamma74

14,5 mån som börjar vakna tidigt..

Inlägg av TösMamma74 »

Hej,
vår kurade dotter som sover som en klocka har börjat vakna en timme tidigare. Hon har alltid sover lite mindre än standardschemat för sin ålder så det känns som att 13h är hennes behov.
Så här ser tänkte vi att hennes schema skulle se ut:

07:00 morgon och välling
08:30 frukost
11:00 lunch
11:30-13:00 sova middag
14:30 mellis
17:00 middag
19:00 välling
19:30 god natt

Men det har blivit två lurar på dagen istället. Vid 11:30 sover hon 1h och sen (trots idogna försök) går det inte att hålla henne uppe utan att hon får sova 25 min vid ca: 15:30.
Det har funkat fram tills för några dagar sedan, nu vaknar hon konsekvent kl.06 -dvs 1h tidigare än vanligt. Vi kan lyckas få henne att sova 1,5h ibland på helgerna och då klarar hon sig utan em-sömnen men på dagis så vaknar hon efter en timme. Jag vet att många här tycker det är förkastligt med dagis till ett så litet barn men så är det för oss. Hon går mellan 9:30-13:30 måndag - fredag. Dagispersonalen är verkligen bra, de låter henne sova i sin vagna och vagnar henne när hon vaknar till (oftast efter 45min) sedan somnar hon om och sover ca: 15 min till. Anledningen att vi klarar få henne att sova 1,5h på helgerna är ju att hon är i en annan miljö.
Alternativet att inte ha dagis finns tyvärr inte för oss...
Nu till min fråga som jag hoppas någon mer erfaren vill ta sig an :-)

-Skall vi helt enkelt ta bort em-vilan helt, kommer hon till slut att sova längre på morgnarna då? Att tidigarelägga em-vilan för att sedan "dra ihop" dem till ett pass har jag försökt med och det har inte funkat. Om svaret är "ja": skall vi bara ge henne en 5 minutare för att kompensera så att hon klarar sig fram till kvällen? (Annars undrar jag om det ens går).

Tack på förhand!
Förstagångsmamma till flicka född i Sept-08. Kurstart 090212
SHN 090302
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

Jo jag tycker nog att ni ska /kan skippa den sena em-luren nu. Hon är en bra bit över året och behöver inte sova två lurar varje dag. Däremot kan ni visst ge henne en 5-minutare vid behov! När man kompenserar tidiga morgnar med mera dagssömn har detta en tendens att cementera problemen. Så länge tösen får sova på dagen fortsätter hon att vakna tidigt... Trots att dagssömnen blir den samma oberoende av om hon sover en långlur på 1,5 timme eller två kortare, så kan det faktum att hon sover två gånger dagstid strula till morgnarna. Ni kan ju om möjligt senarelägga middagsluren något så blir inte eftermiddagen så lång!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
TösMamma74

Inlägg av TösMamma74 »

Tack för snabbt svar! Idag fick vi inte henne att sova mer än 1h på lunchen och vi skippade em-luren och hon är nöjd och glad. Nu är det godnatt om 10 min :-)
Förstagångsmamma till flicka född i Sept-08. Kurstart 090212
SHN 090302
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

enl ert schema har hon bara 4,5 timme vakentid på fm och sen 6,5 timme på em/kvällen. en idé är att skjuta fram dagluren en timme eller iaf 30 minuter så kanske hon klarar em lite bättre?!
min dotter är snart 14 månader och har dagluren mellan 12-13.30 eller 14. (oftast till 14).

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"