vår kurade dotter som sover som en klocka har börjat vakna en timme tidigare. Hon har alltid sover lite mindre än standardschemat för sin ålder så det känns som att 13h är hennes behov.
Så här ser tänkte vi att hennes schema skulle se ut:
07:00 morgon och välling
08:30 frukost
11:00 lunch
11:30-13:00 sova middag
14:30 mellis
17:00 middag
19:00 välling
19:30 god natt
Men det har blivit två lurar på dagen istället. Vid 11:30 sover hon 1h och sen (trots idogna försök) går det inte att hålla henne uppe utan att hon får sova 25 min vid ca: 15:30.
Det har funkat fram tills för några dagar sedan, nu vaknar hon konsekvent kl.06 -dvs 1h tidigare än vanligt. Vi kan lyckas få henne att sova 1,5h ibland på helgerna och då klarar hon sig utan em-sömnen men på dagis så vaknar hon efter en timme. Jag vet att många här tycker det är förkastligt med dagis till ett så litet barn men så är det för oss. Hon går mellan 9:30-13:30 måndag - fredag. Dagispersonalen är verkligen bra, de låter henne sova i sin vagna och vagnar henne när hon vaknar till (oftast efter 45min) sedan somnar hon om och sover ca: 15 min till. Anledningen att vi klarar få henne att sova 1,5h på helgerna är ju att hon är i en annan miljö.
Alternativet att inte ha dagis finns tyvärr inte för oss...
Nu till min fråga som jag hoppas någon mer erfaren vill ta sig an
-Skall vi helt enkelt ta bort em-vilan helt, kommer hon till slut att sova längre på morgnarna då? Att tidigarelägga em-vilan för att sedan "dra ihop" dem till ett pass har jag försökt med och det har inte funkat. Om svaret är "ja": skall vi bara ge henne en 5 minutare för att kompensera så att hon klarar sig fram till kvällen? (Annars undrar jag om det ens går).
Tack på förhand!