Dra ihop ramsorna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Dra ihop ramsorna

Inlägg av JH »

När och hur drar man ihop påminnelse och bekräftelseramsan? :-k
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Om jag minns rätt så drog vi ihop dem i slutet av kuren eller början av uppföljningsveckan. Jag har för mig att det som var avgörande för vår del var att hon somnade på beskedet och sedan sov lugnt resten av natten.

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
JH

Inlägg av JH »

Men HUR gör man? Ska man bara slopa bekräftelsen eller ska man säga beskedet lugnt och tyst som en bekräftelse? Fattar inte riktigt det där, men skulle tycka att det var skönt om man kunde minska antalet ramsningar lite :)

I natt under vargtimmen så ramsade jag bara med besked ett par gånger och bekräftade inte när hon blev helt tyst. Detta eftersom hon låg och smågnällde och gnydde ganska mycket så det var svårt att vet när hon egentligen lugnat sig. Var det rätt? :?:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Vi bara slopade bekräftelsen.

Så länge hon smågnyr så tror jag att det är för tidigt att hoppa över bekräftelsen. Det är under den här första tiden som ni lär henne att förknippa ramsan med trygg sömn, så skicka hellre med den in i sömnen en gång för mycket. Vi ramsade henne tyst och fint (=bekräftade) när hon varit tyst (och ibland sovit) i ungefär två minuter efter att ha gnölat.

Lycka till!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Du SKA ha sista ordet, varje gång! Så har jag förstått det och lever efter. Om du påminnelseramsar och barnet är tyst efter det så blev ju påminnelseramsan en bekräftelserasma istället. Barnet kan få muttra och låta lite men inte gnälla/skrika utan att jag ramsar en gång till, så resonerar jag men jag ramsar mycket mer sällan nu än för några veckor sen, min lilla förväntar jag mig ska lugna sig själv numera och det gör han nästan jämt!! :D En bekräftelse som beröm och för att tala om att jag finns kvar skickar jag alltid till honom dock.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Enkelt kan man säga att om barnet tystnar under påminnelsens första vers(er) mjuknar man i tonfallet och blir bekräftande under den eller de återstående "verserna". På så vis drar man ihop ramsorna.

Se också Ord på vägen :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"