Min lilla tjej har det inte lätt nu. Hon har nu ikväll fått femte antibiotikakuren utskriven. På knappa månaden. Någonstans här börjar jag känna mer och mer, kommer det hjälpa??? Kan jag göra något annat? Lite hopplöst känns det.
Först ut var mykoplasma (en antibiotika mot det, sen kom öroninflammation 2 (Kåvepenin, vilket knappt gick att få i) och samtidigt har vi smörjt hennes utslag med någon hydrokortisonsalva som ursprungligen är en ögonsalva. Denna salva för att kunna smörja henne i ansiktet. Där har hon en röd fläck, som är väldigt torr och fnasig. Vi har smörjt hur många gånger som helst med Bamse-salva från apoteket med fläckarna blir värre. Finns även på fingrar och ena fotleden. Under smörjning med utskrivna salvan blev det värre och den kuren är nu avbruten. De röda ilskna fläckarna har nu börjar uppträda på andra kinden och ryggen.
Efter läkarbesök på vårdcentralen så fick vi ny antibiotika (1,5 dygn efter avslutad kåvepenin-kur) mot bakteriinfektion i huden. Vilket han gissade på. Detta fungerade inte alls, det kommer en stråle ut ur munnen. Vi har provat blanda i mat osv, att se sprutan innebär illvrål. Fick byta till en ny sort och börja om. Då med lilla "sked-byttan" och det har fungerat. Men det har vi ju bara gjort i två dygn nu, och så var det dags att byta igen.
I morse så såg jag att det kommit nytt juck i örat. Fick tid nu framåt kvällen. I örat kunde hon inte se, för det var fullt med vitt juck i örongången. Så om det var öroninflammation eller ej visste hon inte. Rådfrågade även öronjouren på telefon. Och de kom fram till att vi skulle ge Spektramox, som ska vara brett och täcka in båda eventuella sjukorna. (Den läkaren var inte säker på att det var hudinflammation, men ville inget säkert säga.) Har även fått örondroppar, terracortril, som ska droppas i tre gånger om dagen för att få bort det vita jucket. Så i veckan som kommer ska vi gå till vårdcentralen så de kan titta i örat och se om de kan bedöma då. Läkaren konstaterade att hon var lite röd i halsen, så det var lite irriterat där.
Jag har lite svårt att bestämma vad jag ska tycka. Självklart vill jag behandla så dottern blir frisk! Men att ge antibiotika, så ofta och så mycket mot något som inte är konstaterat känns inte heller bra.
Egentligen vet jag inte riktigt vad jag vill ha er hjälp med... Läser i allergitråden och andra gamla trådar om mineralolja osv i salvor och liknande. Jag vill få bort allt sådant, kanske hjälper det mot hudutslag om det nu inte är bakteriinflammation. Utslagen verkar oftast inte besvära henne, en gång har jag sett henne klia så det började blöda på foten. Humöret är inte alltid på topp, och dagssömnen strular ofta. Men så är hon ju 8 månader med...
Vart börjar jag i mineralolja-träsket?
Bamsesalvan verkar inte hjälpa ett dugg, galactobase är det enda jag känner till, men det finns ju inte längre...
Hur utläser man innehållsförteckningar? Finns det någon sida på internet eller liknande där man kan få dom översatta så man förstår?
Nu har jag skrivit av mig lite, tack för att just du läste
/Pippilotta