Social delaktighet!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Social delaktighet!

Inlägg av Tessan »

Hej hej
Sociala delaktigheten som är så viktig försöker jag få till minst en timme varje dag men undrar om jag gör "rätt" sorts saker verkligen.

Brukar efter första sovstunden och andra målet sätta mig vid matbordet och läsa DN med Emma i sin matstol bredvid så får hon Tv-tidningen att bläddra i. Ibland har hon även fått en skorpa att gnaga på vid sidan av då hon ständigt kliar sig där med fingrarna eftersom tänderna har börjat ploppa upp (2 st nu :D )

Andra tillfället varierar ganska mycket vad vi gör. Ibland lagar vi mat och då sitter hon i Bumbostolen bredvid skärbrädan/spisen och gnager på något köksredskap....
Det kan också vara så att jag lägger henne på rygg alt. mage på lekfilten och öser över all tvätt som ska vikas runt henne och sätter mig bredvid och viker samtidigt som hon får ett klädesplagg att dregla över. Byter det klädesplagget med jämna mellanrum.
Är det så här social delaktighet ska gå till i hennes ålder? Hur mycket kan/ska jag prata med henne under denna stund? Inte alls egentligen som jag har förstått det?
Har ni andra några bra tips på delaktighet?
När jag målade om hennes rum fick hon sitta i babysitter utanför pga dammet men då fick hon i alla fall sandpapper och en pensel att grejja med...

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det låter bra. Poängen är att man sysslar med saker som är nödvändiga för en själv, dvs kampen för tillvaron, medan barnet är med, passivt först, aktivt sedan (på barnets initiativ, barnet som vill lära, göra och verka). Vi pratar inte pedagogik här utan vanlig banal verklighet. Principen är lika gammal som människan själv: att låta barnen vara med :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Du ska ha pris och berom ocksa for att hon vara med i din egen varld sa att saga och inte parkeras i en avskild barnvarld utan samband med din.

Om pratet: prata garna for sig sjalv, om du tycker det kanns konstigt tyst annars. Babbla pa som du har lust men utan att titta pa henne. Det ar hon som ska se och lara av dig (och aven hora, alltsa, nar det vill sig) :idea:

Direktkontakt kan du ha nar du ger henne saker med anknytning till jobbet, som sandpapperet eller matlagningsattiraljerna. Sag da varsagod och svara sjalv TACK, a hennes vagnar. Nar du behover nagot fran henne tar du det med ett TACK och ger henne nagot annat i stallet: varsagod. TACK! Osv. Detta ar "ritualen" for forsta lilla samarbetet :lol:

Plus att hon kommer att saga tack innan hon kan prata... :wink: Inte fel :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tessan
Kontakt:

Hej

Inlägg av Tessan »

Det är verkligen roligt med denna stund har jag kommit på för hon får de STÖRSTA :shock: :shock: :shock: man kan ha när spisen sätts på och skärbrädan åker fram
he he

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hör ni, angående social delaktighet...

Herr hugo är med mig i tvättstugan - sitter i babysittern när jag tömmer och hänger/viker plagg - men jag pladdrar på en himla massa - pratar helt naturligt med honom. talar om vad klädesplaggen heter och vad jag gör och så. Jag vill ju så gärna att han ska bli tvåspråkig - och då vill jag inte att all arbetstid som han är med mig är tyst tid. :roll: :? Jag kanske inte tittar på honom när jag jobbar, men munnen går... :lol:
När vi är färdiga i tvättstugan får han sin egen lilla hög som han "bär" i babysittern tillbaka till sovrumsdelen av huset. Där tar jag hans hög, tackar honom sakligt för hjälpen, och lägger in hans grejer i hans byrålåda.

Men pratet: är det fel..?
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Mammor kära :D Glöm inte bort er själva i kampen för att göra "rätt". Vill ni prata med era barn medans ni arbetar så gör ni det, pratar ni hellre för er själva så gör det. Innehåller ni inte så många ord så arbeta tyst och glatt ihop med era barn. Var er själva och ha roligt! Det är inte meningen att ni ska tvinga på er en för snäv rock över hela föräldraskapet så att ni inte kan göra några utsvävningar alls i livet.

Anna har yttrat dessa ord många gånger men de tål att upprepas:
"Små barn ska njutas... och njuta själva!"

Läs Barnaboken och njut över den fantastiska handledning den ger men glöm inte bort er själva och det ni redan står för.

Någon här på forumet (du känner säkert igen dig) sa även ngt klokt till mig härom dagen... "Det blir aldrig som i böckerna. Böckerna ska vara till hjälp, inte användas som facit. Facit får man inte förrän efteråt."
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad är nu detta..? :o Ska man inte läsa bibeln ordagrant utan tänka själv..? :oops: :shock: Då tror jag att jag pladdrar på - och ger gossen en fin karelsk brytning :P
Mamma L

Inlägg av Mamma L »

:lol: Hi hi, det tycker jag att du ska göra :lol:

Min son får inte nån vacker brytning men däremot kommer han säkerligen bli en riktig pladderkvarn :D

6-åriga dotter brukar fråga om jag fått skavsår i öronen än, mitt i en mening, när hon drar efter andan :roll: , hon kan verkligen tala och har säkerligen fått det från sin mor :wink:
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Javisst! Jag menar...tänka själv... hjärnverksamhet, egna ideér och Gud vet vad... kan vi inte bara få, typ...sidonummer..? :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"