Sociala delaktigheten som är så viktig försöker jag få till minst en timme varje dag men undrar om jag gör "rätt" sorts saker verkligen.
Brukar efter första sovstunden och andra målet sätta mig vid matbordet och läsa DN med Emma i sin matstol bredvid så får hon Tv-tidningen att bläddra i. Ibland har hon även fått en skorpa att gnaga på vid sidan av då hon ständigt kliar sig där med fingrarna eftersom tänderna har börjat ploppa upp (2 st nu
Andra tillfället varierar ganska mycket vad vi gör. Ibland lagar vi mat och då sitter hon i Bumbostolen bredvid skärbrädan/spisen och gnager på något köksredskap....
Det kan också vara så att jag lägger henne på rygg alt. mage på lekfilten och öser över all tvätt som ska vikas runt henne och sätter mig bredvid och viker samtidigt som hon får ett klädesplagg att dregla över. Byter det klädesplagget med jämna mellanrum.
Är det så här social delaktighet ska gå till i hennes ålder? Hur mycket kan/ska jag prata med henne under denna stund? Inte alls egentligen som jag har förstått det?
Har ni andra några bra tips på delaktighet?
När jag målade om hennes rum fick hon sitta i babysitter utanför pga dammet men då fick hon i alla fall sandpapper och en pensel att grejja med...
/Tessan