Sover mindre och mindra och tröttare och tröttare...

Skriv svar
Stella

Sover mindre och mindra och tröttare och tröttare...

Inlägg av Stella »

Hej alla!

Har fått en hel del strul med framför allt daglurarna nu när hon blivit äldre och inte vill sova så ofta. Det är precis som att hon kan hålla sig vaken hur länge som helst och inte vill sova.

Hon är nu nästan 8 månader och har alltid haft svårt att sova längre pass. Sista 2 månaderna har hon bara sovit max 45 min i sträck. Vaknar ofta efter 30 min. Hon har oxå börjat kunna hålla sig vaken i långa pass som tex halv ett till kl 7!!!

Hur trött hon än är så kan jag inte få henne att somna om efter 30min. Hon har börjat sätta sig upp i sängen så fort vi går. Eller oxå ligger hon snällt kvar men somnar inte! :roll: Nu har hon börjat knappa in på sina resurser och har börjat bli mörk under ögonen...Det gör mig så ledsen. Har ett tag försökt dra ner till bara 2 lurar/dag men svårt eftersom hon sover så lite. 60 min på en dag är ju för lite!

Hade så önskat att hon kunde sova djupt i 1,5h...

Nätterna fortlöper bra. Somnar oftast bra efter ramsa x1 och sover sedan till 7. Enstaka uppvak 1 gång/natt, olika tider, bara ibland. Oftast då hon hamnat fel eller frusit. Somnar då om direkt.

Har varit förkyld länge nu men verkar bara störa på dagarna. Hon borde ju behöva sova mer då men icke.

Har länge ätit på tider 745, 11, 14, 17 och 1845 (nattslurk).

From idag nytt schema:

Äta 07, 10, 1330, 17, och 1845. På så vis tänkte jag att hon har full mage innan hon ska sova länge. Höll henne uppe till 10 nu och hon somnade direkt när jag lade ner henne. Men då hade hon varit trött och ledsen i nästan 1,5h innan! Brular sova vid 9 men bara i 30 min.

Någon som har råd? Hålla henne till 10 på morgonen kommer inte att hålla om hon är så trött som idag. Men hur ska jag få henne att sova länge?

Förlåt om det verkar rörigt...

Tacksam för all hjälp!
Världens goaste Alma :heart: född 090322 (akut snitt)

Barnmorska som är så glad över att ha hittat barnaboken!
Stella

Inlägg av Stella »

kan tillägga att vi bor i lägenhet med mycket störande ljud. MÅNGA hundar som skäller och renoveringar när som på dagen/kvällen. Ska flytta till hus i mars men det är lång tid tills dess...

Stella

Inlägg av Stella »

HA! :D

Hon vaknade till efter ca 50 min men då lade jag henne på plats och buffade lite lätt. Somnade om och sov till 12! Dvs 2h!

:lol:

Jag vet att det var just nu det kanske blev så men jag är så glad att hon fick bra vila!!!

Stella

Inlägg av Stella »

Somnade bra i vagnen 1520. Tänkt 15 ca. Sov och vaknade efter 30 min, trött och ledsen. Drog ner sufletten och hon somnade om och sov till 17 då hon vaknade eftersom jag gick in i trappen. Jätteledsen först men sen jätteglad!
:D

Har ätit kanonbra hela dagen. Lät henne sova mer på em eftersom hon är väldigt förkyld...

Schematanken är alltså:

19-07

10-12 (ev 930 -11.30 om svårt att hålla vaken, ska testa 10 i en vecka)

1515-16

Vill gärna att hon äter bra innan det långa passet men kan bli lite svårt eftersom hon ofta är så trött och det inte var så längesedan hon åt innan. Men i morse smaskade hon i sig hela grötportionen nästan sovandes! :roll:

Tips på mattider och sort?

Välling x 2, gröt x 1 och lagad mat x 2 är det i nuläget. Vilken ordning vore bäst?!

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D

Hej på dig! Underbart att tösen fick sin välbehövliga och långa vila idag! Vet du, jag tror att du själv kommit på var felet ligger. Hon måste vara uppe lite längre än tidigare för att sedan kunna sova över 30-skarven. Ofta är de så att de som har skarvproblem a) inte varit tillräckligt trötta b) varit övertrötta. Jag tror att båda kriterierna varit uppfyllda i olika turer hos er. Så kör på med det nya schemat! Hjälp henne över tröskeln då det första sömntåget kommer på morgonen. Hitta på roliga sociala delaktigheter, lek tittut, lyssna på musik, dansa eller annat. Eller gå ut!

Mattider och sort, det är nog upp till dig och tösen. Du känner henne bäst. Jag själv förespråkar varken gröt eller välling till små barn, så jag är lite fel person att be om råd i detta fall. Men huvudsaken är att hon är mätt, och att hon är mätt då det ska sovas länge :wink:

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Stella

Inlägg av Stella »

Hej igen!

Tack för svar, många goda tips och tankar som alltid! :)

Kan meddela att det i veckan gått rikigt bra! Hon sover nu mellan 10 och 1130, någon gång till 12. Hon vaknar ofta till efter 30 min men jag hjälper henne över skarven och hon somnar om fort. Idag sov hon sina 2 h i vagnen på promenad! :D Sedan sover hon ca 15 till 1545, oftast i vagnen. Funkar utmärkt!

E så glad och nöjd över att vi kunde hitta nya bra rutiner för henne! Igår passade mormor för första gången och hon somnade som vanligt kanon! Sov hela natten till 715!

E så stolt över min lilla tjej, :heart:
tack för all stöttning! :wink:

En nyfiken fråga bara, vad ger du istället för gröt och välling och varför gillar du inte det till små barn? :?:

KRAM :D

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig, vilken underbar rapport! Jag blev ju så glad då jag läste :D Skönt att ni hittat rutiner som passar er. Man märker att hela familjen reagerar med lättnad, eller hur?

Ja matfrågan :wink: Istället för välling ger jag helt enkelt komjölk direkt från kossan, allså opastöriserad och ohomogeniserad helfet mjölk. Och så ammar jag. Jag undviker gröt därför att jag ställer mig lite tveksam till spannmål, speciellt till små barn. Detta är ju en hel vetenskap, men jag kan tipsa om lite mer läsning här:

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read ... 0c8740076d

Där finns länkar till bland annat Weston Price, mycket bra enligt mig.

Kram!
Stella

Inlägg av Stella »

Hej!

Jo, jätteskönt att det ordnat sig med tiderna! Enda, och kanske inte så enda, problemet är att hon bara sover i sin vagn, helst ute på promenad. Den kan stå still och så. Inne i sin säng sätter hon sig upp eller bara ligger och smågråter/pratar/stirrar/ropar osv. Kommer inte till ro.

I vagnen somnar hon på 2 min. Jag bor i lght så har inte alltid möjlighet att gå ut. I 30 min kan hon somna på fm men det går inte att få henne att somna om i sin säng.

Vad ska jag göra? Bara låta henne ligga där inne? Hon är ju inte jätteledsen men kommer inte till ro?

Tack för all hjälp, låter nyttigt och gott med riktig mjölk från egen ko! :D

Stella

Inlägg av Stella »

Ps. Hon somnar 9 av 10 gånger utan problem på kvällen och sover bra i sin säng. Nu efter 30 min av gnöl gick jag in och lade handen på i ca 3min så hon lugnade sig. Verkar ha somnat nu.

Förknippar hon sängen med natt och att hon tror att hon måste lägga sig för natten? Ska jag prova att ha det tänt lite mer där inne?

Återigen tack!!! [-o<

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Stella!

Ja, på dagen behöver det inte alls vara mörkt! Tvärtom, AW förespråkar faktiskt ljus under dagsvilan, så att barnen lär sig skilja på natt och dag. Jag personligen tycker ju att vagnen är super, och tycker man ska låta barnen sova ute så länge det bara går. Då får de ju frisk luft på köpet :wink: Sigrid som är 2½ sover ännu ute i sin vagn utan några som helst problem :D Om du inte har möjlighet att promenera, kan du inte bara parkera vagnen på balkongen till exempel?

När och om du vill flytta dagsluren till sängen, så måste du dels ha lite tålamod och dels ha Attityd. När jag flyttade in Saga var det enkelt: hon hade börjat sporta med att kläv av sig helt naken i vagnen i november. Jag insåg därmed att jag inte hade något val. Och då infann sig Attityden av självklarhet på ett helt naturligt sätt. Jag misstänker att din dotter märker din osäkerhet; du vet att vagnen fungerar bättre och att det går att sova dagslur i den. Därför är du inte övertygande vad gäller dagslur i säng. Om du dessutom har "bytt" några gånger blir hon förvirrad och ställer frågor på grund av det också.

Så bestäm dig för hur du vill göra, och när du bestämt dig existerar inget annat :wink:
Stella

Inlägg av Stella »

Hej!

Jo, att hon sover bra i vagnen är kanon! Det är mest att det ibland är skönt att ha lite tid för sig själv och få gjort vissa saker då jag är helt själv med henne hela dagarna och kvällarna.

Sova på balkongen funkar bra på em. Idag har jag provat även den långa luren men tydligen ringer kyrkklockan kl 11 (ligger precis bredvid så det ringer i huvudet :shock: ) och då vaknade hon till eftersom den ringer under 5 min...suck. Men jag fick henne att somna om verkar det som. Får fundera ut en lösning.

Du har så rätt om attityden. Utan den och den inre säkerheten funkar inget. Man kan ju inte lura dem om man inte ens kan lura sig själv! :roll: :wink:

Tack igen! :D

Stella

Inlägg av Stella »

Hej igen!

En liten fråga bara...

Min sambo jobbar sent vissa kvällar och är då inte med vid skrattet till go nattet och nattningen. Alma blir då väldigt svårlagd. Hon brukar annars sitta på sina pappas axlar och vi jagas och busar men när jag är själv bli ju detta svårt... Hon är tyst i några min för att sedan skrika upp sig och sedan tyst osv. Normalt tar det ett par min för henne att somna, i kväll med sambon borta, tog det 50 min!!! Jag fick buffa och ramsade som tusan. Han ska vara borta i morgon igen så då hinner hon vänja sig vid det. Sedan blir det omvänt, då vill hon inte somna eftersom han äntligen kommit hem och hon vill träffa honom mer... Ibland kan det liksom variera med varannan kväll...

Hur kan vi lösa detta?! Några tips? Vi har bestämt att han inte ska visa sig för henne om han inte är hemma minst 30 min innan läggning så slipper hon bli ledsen.

Tack!

miniz

Inlägg av miniz »

Hej!
Stella skrev: Vi har bestämt att han inte ska visa sig för henne om han inte är hemma minst 30 min innan läggning så slipper hon bli ledsen.
Jag tycker tvärtom! Om pappan bara hinner hem, tycker jag han borde gosa och busa med henne för sà att lägga henne med attityden om att det var kul att träffas och nu ska det bli skönt att sova. Inte tycka synd om henne att hon inte fàr mera tid med pappsen.

Tänk att det är du eller ni, föräldrarna, som har ledningen. Det är du som bestämmer hur läggnignen ska se ut. Skrattet till gonattet, rutinerna är som vanligt, om pappa är hemma eller inte, sà är det skönt att sova!

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"