Om 9åringen som inte kan sova..... Hjälp!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Låst
Lenamari

Om 9åringen som inte kan sova..... Hjälp!!

Inlägg av Lenamari »

Jag skrev tidigare en tråd om min 9åriga dotter som inte kan somna, helst vill hon att jag ska ligga hos henne i hennes säng tills hon somnar, eller också bli buffad... Ja, jag vet självklart vilket misstag jag gjort som "lärt" henne somna på det viset, men nu måste jag hjälpa henne hitta egna verktyg för att somna själv.
Jag har slutat ligga hos henne i hennes säng och jag har slutat buffa. Vi läser en stund innan jag släcker hennes lampa (hon har en jordglob som nattlampa, helt mörkt vill hon absolut inte ha eftersom hon är hemskt mörkrädd), skrattet-till-godnatten missar vi aldrig! Sedan sitter jag vid mitt arbetsbord och jobbar i rummet på andra sidan, hon kan se mig från sin säng.
Men, hon kan inte somna. Hon är JÄTTEtrött men kan bara inte somna in. När hon väl somnat sover hon som en stock (och är givetvis jättetrött på morgonen...) - men insomnandet är ett gissel. Timmarna går, den lilla rösten ropar då och då att hon inte KAN somna. Jag går INTE in, utan arbetar lugnt vidare vid mitt bord, säger vänligt men bestämt att hon ska blunda och vila. Hon gråter inte, är inte arg, men kan inte somna.
Hon går och lägger sig klockan 8 (stiger upp 7) men somnar ibland inte före 11. Det är på tok för sent. Hon dricker inga söta drycker eller annat tokigt, har svalt och skönt i sitt rum. Nu är hon så trött om dagarna att hon fått sk "tics", dvs rycker till med huvudet ideligen. Jag tror absolut det beror på trötthet då det tycks gå hand i hand med sömnbristen. Vad ska jag göra???
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Lenamari!

Jag har kopierat över din fråga till din andra tråd så fortsätter vi där och stänger denna. Det är mycket lättare för oss som vill hjälpa om all information är samlad i en tråd.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "