Mor I träsk

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Prickar

Inlägg av Prickar »

God morgon

Kanske inte lika utvilad som igår efter ca 12h sömn men glad i hågen ändå. Tösa vaknade vid 01.20 och fick pangramsa. Hon lugnade inte sig utan skriket stegrades. Mannen gick in medan jag sov med öronproppar :lol: och fann henne liggandes på rygg. Han vände henne och somnade genast om. Dock vaknade hon till vid 02.15 och började mumla högt. Pangramsa i den betydelsen att hon knappt han börja mumla och ha sig inne i rummet. Sedan mumlade hon väldigt högt för sig själv för att sedan sova vid 02.30 igen. :D Toppen tycker vi föräldrar! Vilka stora framsteg vi/hon har gjort! :heart:

Ännu sover hon och det är 5 minuter kvar tills det är morgon för henne. Är så superglad att vi hittat hit och fått hjälp med hjälp av detta sätt att ta hand om nattliga uppvak och annat stök i vardagen! :D Det känns verkligen som om vi har koll på läget och det känner hon sig säkert trygg av. :heart:

Nu börjar vi dagen med klockan i handen och följer schemat strikt. :D
Lillan född maj 2009
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härligt! Fortsätt och njut av er tillvaro! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Prickar

Inlägg av Prickar »

Skruttan bestämde sig för 12h natt natten till idag. :lol: :heart: Inte ens överbeskyddande mamman vaknade och var orolig utan även hon sov en skön natt. :)

Hon sover så mycket nu att det är knappt att man tror det. Det är väl därför hon nu, som de flesta i ngt skede, vaknade efter 1h på luren kl.13-15. Lite vagning och skakning och hon somnade om.

Sån lättnad det känns att ha hittat denna metod. Maten smakar, sömnen smakar och glatt humör finns så det räcker bra till under varje vakenpass. :) :heart:
Lillan född maj 2009
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Fantastiskt! Stort grattis!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Prickar

Inlägg av Prickar »

Hej igen :D

Det här måste vara något av det bästa som finns i livet. Livet som småbarnsmor får ju en helt annan mening också. :D :heart:

Som ni kanske märker så är vi väldigt glada i familjen nu, både föräldrar och barn. Skrutten sover nu sina 12h natt. :heart: Oftast inget ordentligt uppvak alls men ibland kan hon skrika till och man hör att hon är smått irriterad. Irriterad kanske för att hon inte lyckas somna om direkt. Då ramsar vi max 3gg och sedan är det lugnt igen. Imorse vaknade hon ca 20min innan det var morgon och vi satt på nålar på våra stolar nere i köket. Vänta tills klockan är 08, hämta vid 07.45 eller ramsa mera? Det blev ingen ramsa och tösen somnade om helt av sig själv och sov skönt vid 08 då vi gick in. :sleep: :heart:

Schemat håller vi strikt och vi är kanske mer försenade än för tidiga, dock aldrig mer än 5min. Oftast är vi rätt exakta och det kan skilja upp till 2 min. :D Så livet kan kännas inrutat för andra men vad gör det? Vi mår bra och älsklingen får sova sött. :heart: För oss var nog detta en av dom bästa sakerna som hänt.

Dagslurarna fungerar även de rätt bra. Oftast somnar hon helt själv ute i vagnen, ibland behövs det lite vagning och skakning. Men inget som man skulle bli nervös utav. Så inte ens där finns så mycket krångel ännu trots att hon för tillfället sover väldigt mycket. :)

En liten utvärdering, trots att det är alltför tidigt för det. Det som gjorde skillnaden hos oss var nog 1) Mat, mat, mat 2) Strikta tider. Efter de första dygnen och första nätterna så har vi inte gjort mycket på natten eller på dagen heller. Det behöver alltså inte vara svårt att få barnen att sova.

Tack Anna och tack alla ni andra hjälpsamma på forumet som stöttat och svarat på frågor! :heart: Jag blir alldeles lipig då jag tänker på vad ni gjort för vår familj. :D :heart:
Lillan född maj 2009
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Å jag blir varm i hjärtat när jag läser ditt inlägg. Ta nu vara på det du skapat och vårda det ömt.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Prickar

Inlägg av Prickar »

Hej igen

Efter några veckor efter kurningen och mycket sömn har vi hittat tillbaka hit. Dotterns sover utmärkta nätter. Hon sover 12h hur lätt som helst och vi får väcka en mycket trött dotter på morgonen. :D Natten till idag var lite ovanlig. Hon sov stökigt fram till 01 ungefär och vi fick ramsa vid två tillfällen. Imorse då jag väckte henne tror jag att jag fann orsaken till stöket. Hon hade säkert vänt sig redan igår kväll och hade svårt att komma till ro på rygg. Hon gillar ju magläget massor :lol: Efter 01 sov hon dock som den pärla hon är :heart:

Kuren och uppföljningsveckan gick hur bra som helst här. Nästan för bra :D Inte så mycket problem med dagssömnen som jag hade väntat mig och allt flöt på mycket bra. Nu har hon dock haft lite svårare med dagssömnen och vi undrar om det ännu är normalt :?: Under kuren och veckan efter somnade hon hur snällt som helst i vagnen och sov hela sitt pass. Nu har hon svårt att somna, och speciellt 17-luren, och vaknar ofta upp under sitt längre pass (13-15).

Helt handfallna är vi ju inte utan lyckas oftast få henne att somna om rätt snabbt, men ändå funderar vi över om hennes schema är rätt. :?: :?: :?: Alltså något uppvak då och då är ok men då det är varje dag och hon skriker vid läggning på dagen så blir vi fundersamma. Men samtidigt så är hon väldigt trött, tycker vi.

Mest svammel alltså :lol: Men vid krångel brukar det ju vara dags att se över sömnmängden och vi funderar alltså på förändring av schemat och när det skulle vara dags.
Lillan född maj 2009
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej! :heart:

Härliga tankar och bra frågeställningar har du. :smile: Vad gäller schemat så titta över det, hur ser det ut nu?

Vid sex månader som hon nu är behöver hon 15 timmar sömn per dygn. Kom ihåg att vid en eventuell justering tar det 3 dagar att införa och en vecka att sätta sig. :wink:

Igen, bra tankar och härligt att ni är så duktiga på att hantera uppvaken hon får. :thumbsup:
//Anna
Prickar

Inlägg av Prickar »

Härligt med snabb kontakt :lol:

Hon sover ju 12-45-2-20, eller ska sova. Eller ja, har möjlighet att sova :wink: Även idag vaknade hon efter 1h på långluren och jag fick ställa mig ute i regnet och vagna lite. Hon har ju förutsättningarna för 15h sömn så schemat borde vara rätt.

Förstår då inte bara vad det är som krånglar :?: Dagarna ser fortfarande lika ut, håller schemat nästintill exakt, kastar mest 5 minuter. Matar henne tills hon inte längre öppnar munnen så hungrig borde hon inte vara.

Undrar om hon fattat tycke för magläget så mycket att det är ryggläget i vagnen som inte går längre :?: Har ju läst att det ofta kan gå så för magsovarna :wink: :D

Nu idag verkar hon vara väldigt svårsövd, har ni skrikit av och till i 30min.
Lillan född maj 2009
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Undrar om hon fattat tycke för magläget så mycket att det är ryggläget i vagnen som inte går längre Har ju läst att det ofta kan gå så för magsovarna
Troligtvis. Lägg henne inne på långa luren och ha morgonluren inne istället så tror jag att det ger sig!
Prickar

Inlägg av Prickar »

Gokväll

Nu trasslas det lite här trots att vi inte gjort några förändringar alls. :? Vi håller på precis som förut, har exakt samma tider och håller dem väldigt exakt och matar en hunrig tjej 5 gånger i dygnet.

Ändå fungerar livet inte riktigt som det ska nu. Men bättre ska det bli! :D Problemet/n är vissa dagar dagssömnen, sista 20min luren är hon svårsövd, sover hon sina 20min på kvällen (17-17.20) så är hon väldigt svårsövd vid läggningen (20). Natten till idag vaknade hon dessutom 1h innan morgon och det har hon ALDRIG gjort, vågar jag nästan påstå.

Vi tar idag som exempel, idag sov hon sina dagslurar fint ända till 17-luren. Då tog det nästan 10min för henne att somna så hon sov endast ca 10min. Ändå skrek hon upp sig lite ikväll i sängen innan vi "verktygade" och hon till sist somnade.

Så lite trasslande är det här

Så egentligen är det lite samma problem som jag nämnt tidigare (30nov).för tillfället och vi ska ju ta oss hur det. Men hur :?: :?: :?:
Lillan född maj 2009
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Sista luren är ofta svår. Speciellt om man börjar behöva lite mindre sömn , men inte är redo att ta bort luren helt. Jag har senaste månaden erbjudit sista luren under vagnpromenad under devisen "somnar hon så behövde hon-om inte får hon vila ifred och lägga sig lite tidigare idag om hon blir för trött på slutet". Det tog 5-20min promenad att somna och sedan väckte jag efter antingen 5 eller 20min, om hon inte vaknade själv. In alles en 45-60min promenad varje eftermiddag -bra för flåset :)

Det kan ju också vara så att hon signalerar att Det börjar väl snart bli dags att minska sömnen på schemat något, 8mån behöver ca 14,5h, vid 9-10månader är det nere på ca 14h och mot året ca 13,5h
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej! :smile:

Bra jobbat och sunda tankar har du! :heart:

Sover hon långlur i sängen på mage nu? Eller fortfarande i vagn?

Kanske dumt att minska/ta bort den sena luren med tanke på hennes ålder. 8 månaders ångesten kan vara i antågande o då är den bra att ha kvar. Vår ångest började visa sig lite försiktigt i samma ålder som lilla prinsessans du har. Läs gärna om den i Barnaboken - bra att vara förberedd, den behöver inte alls visa sig på alla barn, men är man förberedd kan man direkt snappa upp och hjälpa till om du är med. :wink:

Vår lilla ifrågasatte varje moment i schemat och det vara bara att hålla linjen, samma budskap, ännu mer trygg och säker - det är vad som krävs. :heart:

Det grejar ni, bra att du är fast inställd på det! Keep it up!

Det är det bästa vi kan ge våra små darlings eller hur? :lol:
//Anna
Prickar

Inlägg av Prickar »

Tack för snabba svar igen :heart:

Idag sov hon förmiddagsluren super och blev väckt efter 45min. Mittenluren blev full med flygande skarvar :( Jag har inte flyttat in henne ännu och tänkte att jag inte ska ge upp så lätt, utan bara hålla på tiderna, maten och det sociala. :D Visar det sig att det inte räcker så då blir det sängen som fungerar som viloplats för hennes 2-timmars lur i framtiden.

Helt bra idé med den sista luren och promenad samtidigt. För någon gång då vi tillämpat promenad då så har hon halvsuttit i vagnen men inte var så in på att somna. Hur gör ni då? Lägger ni ner henne och ett skynke för? Och sedan somnar hon så eller har ni henne sittandes och väntar på att hon ska somna? Normalt har vi ju skynke för för att skärma av lite och minska på intrycken. Skulle hon sitta i vagnen utan skynke för så skulle hon inte somna sista luren.

Igår kväll tog det igen tid att somna och komma till ro. Morgonen blev tidig igen, dock endast 15min, men ändå.

Ska ta och läsa in mig på 8 månaders ångesten :D

Vi kommer inte att ge oss! Vi vet ju redan att detta kommer fungera. Vi fick ju veta det under några veckors tid redan :D Men man blir ju fundersam då något som fungerat bra någon vecka redan börjar trilskas :D
Lillan född maj 2009
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"