Hjälp att bryta mönstret

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Blompan

Hjälp att bryta mönstret

Inlägg av Blompan »

Hej!
Dottern på 2, 8 år testar förstås allt och alla och jag börjar bli redigt trött. På kvällarna upplever jag det som jobbigast, av fler skäl - vi är vana vid att läggningen tar 30 sekunder ( :P ) men nu är det "Jag måste bajsa", fem minuter EFTER läggning, och det är törstigt och kissnödigt etc. Bajsningen har vi hittat en strategi - hon får helt enkel påminnas om att gå på toa före . Men summasumarum är det mycket spring och av missvisad hänsyn till storasyster så försöker vi dämpa det mest så snart som möjligt, på enklaste men kortsiktiga sätt. Hrm...jag märker nu när jag summerar HUR vi egentligen skall gå till väga.

I kväll var det samma tjafs - först bajs, sen kiss, sen vatten. Sen blev det tyst i 10 minuter innan det blev en himla skrik om pyjamasbyxor (som hon inte ville ha på sig efter sista toasvängen). Jag ramsade, hon skrek och sen började även storasyster gorma för hon blev störd. Tillslut tappade jag tålamodet och lyfte in lillasyster på toaletten - vårt skrikutrymme- och där fortsatte hon. Eftersom jag har lätt för att bli arg så höll jag mig nere och ramsade a la Goddag yxskaft.
Efter tio minuters gråt och skrik gick jag upp och sa att antingen fick hon sitta här och skrika efter sina pyjamasbyxor eller om hon var trött, gå och lägga sig. Och det ville hon.

Jag vet att hon inte skall upp ur sängen men hur skall jag hantera det med storasyster? Hur ska jag låta bli att tappa humöret - för det är bara olustigt för alla? Nu är man dessutom så lack på det här kvällsköret så man tappar ju humöret redan vid första antydan till knorr.

En tre-dagars stenhård kur? (Min man tycker dock alltid mer synd om storasyster men jag tycker nog att tre kvällar är bättre än tre månader)

Och sovtid? Natt 11.5 plus 1.5 på dagen idagsläget.

Trotstrådarna har jag läst.
//Blompan med guldklimpar sept -04 och mars -07
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D !

Ja, med trotsen kommer förnyade frågor och utmaningar. Jag antar att du läst om den lille trixaren i BB. Vad händer om du ger henne möjlighet att sköta det som ska skötas själv (ex. vattenflaska i sängen) och i övrigt hänvisas glatt och sakligt till att det tar ni hand om imorgon, följt av ramsa.

Sedan skulle jag personligen korta luren till 45 min nu. Mina har förvisso 12 tim natt men liten skrutta hade övergivit sin middagslur när hon var i den åldern, till förmån för vila med saga i sängen/soffan. Så varför inte korta luren och se vad det ger.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Blompan

Inlägg av Blompan »

Tack för svar, vi skall prova korta dagsluren så får vi se vad det ger. Minns bara att storasyster slutade med dagsvilan då hon var 3,5 år (iofs med 11 timmars natt då som blev 11,5).

Vattenflaska vore kanske bra men jag har en känsla av att vi kommer att få byta lakan några kvällar då först...hon är en fantasirik lite trixare. I går skar hon upp imponerande små morotsbitar till middagen - alldeles precis lagom att stoppa i näsan! :P
//Blompan med guldklimpar sept -04 och mars -07
blomman

Inlägg av blomman »

Blompan skrev:..hon är en fantasirik lite trixare. I går skar hon upp imponerande små morotsbitar till middagen - alldeles precis lagom att stoppa i näsan! :P
:lol: :lol: :lol: :lol:
En sådan människa kommer att gå långt!
Fullkomligt underbart!

Framåtanda, initiativförmåga och eget tänkande. Allt som vuxna människor beundras för! :!:

Självklart ska du följa kloka Ewas råd, men tänk vilken härlig personlighet din dotter har... :lol:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"