Hjälp vår son vaknar hela tiden!!!

elsassa
Kontakt:

Hjälp vår son vaknar hela tiden!!!

Inlägg av elsassa »

Hej!
Undrar om någon kan hjälpa oss att hjälpa vår son att sova igen. Han kurades när han var precis 1 år och sov till ca 19 mån hela nätterna.
Sen helt plötsligt en kväll blev han jättearg och ville inte lägga sig ner i sängen. Innan har han bara vinkat och somnat. Han stod i över 1 h och det arga övergick i att han blev jätteledsen. Tillslut tog jag upp honom (ångrar det nu) och sen dess kan han inte somna själv eller vill inte??

Vi bytte säng tillslut, till en större som han kan gå ur och vi kan sitta bredvid. Det ångrar jag också nu, men nu tror han att lillasyster (som kom i okt) ska ha spjälsängen.
Nu måste vi ligga bredvid honom när han ska sova det kan ta över 1 h sen vaknar han flera gånger per natt, då går vi in och ibland somnar han direkt och ibland tar det 1h igen.
Har någon nåt tips hur vi ska få honom att bli trygg igen efter att vi förstört för honom?
Han sover i regel 10,5-11h per natt och 1,5 h på dagen.

Hälsningar Karin
Tim 080108
Amanda 091008
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Har någon nåt tips hur vi ska få honom att bli trygg igen efter att vi förstört för honom?
Två tips:
:arrow: En minikur som börjar om det hela på natt två, där ni hittar igen säkerheten ochl ugnet. Han är ju inte så värst nöjd med era svar som det är idag, eller hur? :wink:
:arrow: En spjälsäng tillbaka.

Med attityden av självklarhet, och utan frågor till honom om vad han "vill" och "inte vill" så kommer han att bli så nöjd, så nöjd. Det kan jag lova. För det enda han egentligen vill, är att få veta att han kan sova lungt och tryggt i sin säng, på egen hand.
elsassa
Kontakt:

Inlägg av elsassa »

Tusen tack för råden :D
Vi byter tillbaka till spjälsäng och kör från natt 2 på fredag!
Kommer säkert bli endel frågor och jag ska ladda med rätt attityd. Känner mig redo och vill helst börja så fort som möjligt, men det är nog bäst att vänta till helgen iaf.

Hälsningar Karin
Tim 080108
Amanda 091008
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi finns här! Och säkert kommer han att undra vad ni håler på med, och om ni står för det ni gör den här gången. Och när han är förvissad så kommer han att bli så lättad och nöjd! :D
elsassa
Kontakt:

Inlägg av elsassa »

Körde redan ikväll. Kunde inte vänta efter en vidrig natt för oss alla.

Han var positiv till spjälsängen och sen blev han jättearg en 45 min ungefär. Sen var det som han frågade och jag bekräftade så höll vi på en kvart fram och tillbaka sen somnade han. Gjorde jag rätt? Skulle jag ha bekräftat varje gång han blev tyst? Till en början drog det mer igång honom, men sen märkte jag att han lugnade sig och var tyst längre och längre tid...

Stort tack för peppningen det betyder oerhört mycket :D

Hälsningar Karin
Tim 080108
Amanda 091008
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att det låter perfekt och som att ni hade en riktig dialog! Kul, och toppenjobbat!! :D
elsassa
Kontakt:

Inlägg av elsassa »

Andra dygnet skrek han 1h, ganska arg i ca 30 min och sen lugnade han sig, men det känns lite som han fastnar i nåt klagande ljud. Ska jag bekräfta varje gång då?
Han vaknade vid ett och sen skrek han i 2h. Jättearg först, men sen ledsen. Det känns ganska länge med 2h. Jag bekräftade när han var tyst och då blev han jättearg igen och ledsen. Hur många dygn är det ok med att skrika så länge?? Känns lite som det inte spelar nån roll vad jag gör.
Tillslut gick jag från dörren och ramsade längre bortifrån kändes som han blir ännu mer ledsen och även arg om jag är precis utanför?
Är fortfarande peppad att fortsätta, men min man börjar tvivla och det är ju inte bara jag som bestämmer :?
Så min fråga är när och hur ska jag ramsa egentligen?
Tim 080108
Amanda 091008
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

Toppen att din attityd är maxad och att ni kurar om! Hur gick det natten till idag?

Som svar på din fråga om när man ska ramsa: det beror på vilken kurnatt det handlar om. Första natten verktygar man omedelbart, så att den lilla inte får en chans att skrika upp sig. Den andra natten ramsar man genast vid uppvak, men går inte in. När det nu handlar om en minikur så kan man redan andra natten avvakta lite för att se om den lilla kanske fixar uppvaket själv.

Ett barn som kuras ska inte skrika - inga barn ska skrika... Nu måste man dock skilja på skrik och gråt. Arg får man nämligen vara, men inte ledsen.

Angående bekräftelsen så ska man bekräfta varje gång barnet tystnar. Men det gäller bara första och andra natten! Sedan vet barnet att ramsan betyder sova, och håller man på med bekräftelsen då blir de bara ilskna. Men du gjorde helt rätt som bekräftade både första och andra natten trots att det drog igång honom igen. Det är nästan alltid så, men en tröskel som man måste ta sig över för att barnet sedan ska inse att ramsa betyder ligga tyst och lugnt och börja sova.

Du ska inte hänga vid dörren under eventuella uppvak, för det är överkoncentration på toppnivå! :roll: Gör andra husljud istället som markerar att du har annat att tänka på och inte är intresserad av att höra på svordomar. Utan publik är det inte så kul att hålla låda...

Och kom ihåg att du alltid har buffning/solfjäder som krisverktyg om du måste bryta ett negativt mönster :wink:

Hoppas ni sover skönt inatt!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
elsassa
Kontakt:

Inlägg av elsassa »

Hej!

Tack för ett långt och bra svar :D

Jag menar hur länge dom får vara arga och ledsna, det kändes som 2h var så lång tid och jag var säker på att jag gjort helt fel.
Tyvärr har vi aldrig fått buffningen att fungera. Eller jag fastnade i att buffa alldeles för mycket när jag genomförde kuren i jan 09.
Och sen när vi fick hjälp med att kura Tim så konstaterade det att det inte funkar att gå in till honom. Han blir tokarg när man går ut och då börjar allt om från början igen. Så efter det har vi aldrig gått in mer.

Natten till igår, som blev natt 3 tog det 45 min innan han somnade. Sen vaknade han redan kl 22, men somnade då om av ramsan.
Sen vaknade han vid ett och skrek (argt) i 1,5h. Då ramsade jag högt några gånger. När han lugnade sig bekräftade jag varje gång han blev tyst. Sen sov han ca 45 min sen upprepades allt fast det tog bara en halvtimme.

Nu ikväll somnade han på 20 min :D
Vaknade vid 22 igen, men somnade om på ramsan. Ska jag strunta i den här och se om han somnar själv där?
Vaknade igen 0.15 och var arg sen var det mer som ett klagande och då gjorde jag (såg ditt svar efter) fel och bekräftade varje gång han blev tyst. Efter ca en kvart somnade han då var kl 01.
Sen vaknar han igen vid 01.30 och har samma klagande och då märker jag att han förväntar sig att jag ska bekräfta hela tiden. Så jag går från dörren och då blir han jättearg.
Sen läser jag ditt svar :oops:
Har precis gjort fel ju...
Nu är han jättearg, men det känns ändå som det har gått bättre i natt.
Tim 080108
Amanda 091008
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

Ingen fara - visst har uppvaken säkerligen blivit lite onödigt långa på grund av att du trugat på honom bekräftelsen, men du kan i alla fall vara säker på en sak nu: att han vet att ramsan betyder SOVA :lol:

Värre hade det varit om du till exempel hade gått in till honom varje uppvak -där snackar vi verklig dundertabbe :wink:

Visst är två timmar lång tid, och jag kan inte säga om eller vad du gjort fel eftersom jag inte var där och hörde/såg. Men jag tycker inte du ska tänka på det mer, utan se framåt istället!

Japp, jag tycker nu att du kan avvakta lite vid uppvak före klockan 4. Se om han fixar det själv. Men märker du att hans gråt accelererar så ramsar du genast! Om han däremot vaknar efter klockan 4 så är det omedelbar ramsa som gäller, för att han inte ska hinna få för sig att det är morgon.

Inatt ska du vara noga med att inte hänga vid dörren! Förbered något att göra, något som har ljud och markerar att du är upptagen med att ladda bössan. Och så skippar du den separata bekräftelsen! Du kan dock med fördel dra ihop den vanliga ramsan med bekräftelsen, förutsatt att han tystnar på ramsan. Då slänger du på två verser i bekräftande ton på slutet.

Lycka till!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
elsassa
Kontakt:

Inlägg av elsassa »

Jag vet inte varför han aldrig gav sig, men natt 4 skrek han i över sex timmar. Han sov 15 min och sen satte han igång igen. Jag försökte verkligen, men måste ju gjort nåt stort fel. Höll mog borta från dörren också.
Tillslut blev han så hes och min man tyckte att nu räcker det. Känns så trist.

Han hade inga tårar han klagade mest.

Tack för stödet iaf :D
Tim 080108
Amanda 091008
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Menar du verkligen att han SKREK i sex timmar :?: :!:

Det är naturligtvis helt oacceptabelt.

Redan 1,5 tim är oacceptabelt.

45 min första gången första natten på kuren kan vi stå ut med, eftersom barnets förvirring då är total. Men kurarens uppgift är och förblir att övertyga barnet om att han eller hon kan sova lugnt, att ingen fara hotar, att allt är som det ska vara - och inte bara det utan trevligt och skönt och tryggt också. Detta budskap ska överbringas av verktygen och efter andra natten av ramsan enbart, som ska vara betryggande nog i sig. Det blir den ju inte av sig själv eller av orden den rymmer utan av övertygelsen bakom den, själva den bergfasta, självklara övertygelsen som ger betryggande svar på barnets alla frågor på ett för BARNET nöjaktigt sätt.

Jag tycker du ska bryta på en gång. Be mannen, som klagar, ta över :wink: Klagar man ska man ha ett alternativ att föreslå, och det har han säkert. Avkräv honom det annars. Och det ska vara ett alternativ som HAN tar hand om, åtminstone tre-fyra nätter, så att du kan gå och sova. Någon annanstans.

Berätta gärna vad han erbjuder, hur det får bli - som alltså HAN tar hand om, inte du - och hur läget är när han är klar :D

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
elsassa
Kontakt:

Inlägg av elsassa »

Hej!

Ja helt otroligt skrek i 6 timmar :?

Självklart har min man inget förslag utan sover glatt på en annan våning tills jag ruttnar då lägger han sig bredvid Tim och sover. Men Tim vaknar hela tiden iaf.

Usch vad dålig jag känner mig. Men just nu är det skyttetrafik mellan Tim och lillasyster :roll:
Tim 080108
Amanda 091008
miniz

Inlägg av miniz »

Har ni SHN-boken?

Läs pà, genomför en kur och be pappan om att lägga sig i en annan del av huset med öronproppar. :wink: Om du ska hjälpa din son att somna och sova, màste din man hjälpa dig med att làta dig vara ifred, i det minsta.

Spjälsängen borde han fà tillbaks. Sà blir det inga fràgor i samband med det, iallfall.

Men läs i SHN-boken, där hittar du receptet och motivationen. :D

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
elsassa
Kontakt:

Inlägg av elsassa »

Vi har boken. Ska läsa den igen och köra i jul när mannen är hemma så vi han kan ta lillasyster.
Tack för råden :D
Tim 080108
Amanda 091008
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"