Fråga om spjälsängen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Sofiepaues

Fråga om spjälsängen

Inlägg av Sofiepaues »

Hej Mia och alla andra!
Jag har försökt läsa om spjälsäng här på forumet och att ni rekommenderar att man har kvar den till 3,5 års ålder.
Min son är ganska försekommen av sig, 22 mån och står ofta och försöker svinga över benet. Känns inte som så lång tid innan han lyckas och jag är rädd att han ska ramla och slå sig.
Dessutom upplever jag ibland att han vaknar för att det är lite "trångt" i sängen.
Bör jag ändå ha kvar spjälsängen och bädda med madrasser runt och vänta tills att han tar "hoppet" :wink:

Inser att det skulle bli problem om vi tog bort den däremot eftersom han brukar sitta och pyssla och leka i sängen 30 min efter att vi gått ut innan han lägger sig ner och somnar. Är ganska säker på att han skulle gå upp och leka om han kunde.
Hur hanterar man sådant?

Sitter förövrigt och funderar på när det är dags att kura lillasyster Ebba som nu blivit 6 veckor. Har än så länge bara använt vagningen men vet inte om min attityd klarar av att kura ett så litet barn..
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

De slår inte ihjäl sig om de ramlar ur sängen. Det brukar bara bli en bra läxa, säger jag som inte är så sjåpig utan tycker att det är bra om barn slår sig lite lindrigt ibland... (bra för kroppsuppfattningen och greppet om sina begränsingar, inte för att de får ont i sig, naturligtvis) 8) Edvard har en pall på utsidan (trappstegspall) så att han enkelt kan ta sig i och ur själv. Det fick han vid två års ålder ungefär. Och även om det är trångt i sängen så vänjer de sig, precis som sjömännen i sina trånga kojer, eller föräldrar som samsover med helöa familjen. Man brukar inte behöva madrassera så väldeligt, spjälskydd räcker gott!
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Edvard har en pall på utsidan (trappstegspall) så att han enkelt kan ta sig i och ur själv. Det fick han vid två års ålder ungefär.

Men om han har en pall och kan gå in och ur kan man väl egentligen lika gärna ha en typ växa säng???? :o :wink:

Man brukar inte behöva madrassera så väldeligt, spjälskydd räcker gott![/quote]
Nja, madrassen var nog tänkt att ligga på golvet nedanför så att han inte slår sig när han ramlar :wink:
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Madrasser på golvet behövs inte, lita på att han har lite koll. :D Och, de slår sig inte illa, utan bara tilläckligt för att de ska förstå vad de gör och hur. Jag tror att man binder ris åt egen rygg om man madrasserar för mycket åt barnen, både bildligt och bokstavligt. Om man inte lär sig att man slår sig lite när man kliver från en höjd så missar man nått väldigt väsentligt i utvecklingen av sina egna säkerhetskunskaper. Om du förstår vad jag menar?

Om sängen: Det handlar inte om huruvida de tar sig ur eller inte, utan spjälsängen är en tryggare plats än en öppen säng och inbjuder inte till att kliva ur. Det är en jätteskillnad.
Ewa

Re: Fråga om spjälsängen

Inlägg av Ewa »

Sofiepaues skrev: Sitter förövrigt och funderar på när det är dags att kura lillasyster Ebba som nu blivit 6 veckor. Har än så länge bara använt vagningen men vet inte om min attityd klarar av att kura ett så litet barn..
Några yttepyttebebisar kuras verkligen inte :shock: Först vid 4 månaders ålder är det möjligt att använda SHN. Däremot kan man ju införa tider och rutiner så att liten får den sömn och mat som behövs för att vara helnöjd med livet. Och därefter troligen alls inte behöver kuras :wink:

Vad gäller växa-säng vs. spjälsäng. Man kan göra som man vill. Som med allt, förstås. Men en växasäng INBJUDER till att hoppa ur. Oavsett om viljan eller lusten finns där eller ej. Medan spjälsängen är trygg och ombonad. Så varför ändra på ett vinnande koncept 8) . Jag har väldigt långa ungar och de har ändå lugnt kunnat trivas och sova så gott tills de var över trotsen.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Några yttepyttebebisar kuras verkligen inte :shock: Först vid 4 månaders ålder är det möjligt att använda SHN. Däremot kan man ju införa tider och rutiner så att liten får den sömn och mat som behövs för att vara helnöjd med livet. Och därefter troligen alls inte behöver kuras :wink:

Ok vad bra, då behöver jag inte känna mig stressad över att jag inte känner att det känns rätt just nu. Hade för mig att smekmånaden bara var en månad enligt "regelboken" :wink:

Har läst någonstans att småbarn har en dygnsrytm på 30 timmar de första 3 månaderna så det känns svårt att införa rutiner då eftersom de "förskjuter" dygnet hela tiden, eller vad har ni andra för erfarenheter??

Just nu är jag faktiskt så lyckligt lottad att hon snarare sover mer än 16,5 timmar än mindre, så sålänge det är så så låter jag nog henne hållas. Känns svårt att hålla på att väcka henne etc då jag inte har helt koll på hennes faktiska sömnbehov.
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Sofiepaues skrev:Några yttepyttebebisar kuras verkligen inte :shock: Först vid 4 månaders ålder är det möjligt att använda SHN. Däremot kan man ju införa tider och rutiner så att liten får den sömn och mat som behövs för att vara helnöjd med livet. Och därefter troligen alls inte behöver kuras :wink:

Ok vad bra, då behöver jag inte känna mig stressad över att jag inte känner att det känns rätt just nu. Hade för mig att smekmånaden bara var en månad enligt "regelboken" :wink:

Har läst någonstans att småbarn har en dygnsrytm på 30 timmar de första 3 månaderna så det känns svårt att införa rutiner då eftersom de "förskjuter" dygnet hela tiden, eller vad har ni andra för erfarenheter??

Just nu är jag faktiskt så lyckligt lottad att hon snarare sover mer än 16,5 timmar än mindre, så sålänge det är så så låter jag nog henne hållas. Känns svårt att hålla på att väcka henne etc då jag inte har helt koll på hennes faktiska sömnbehov.
Hmm, ovanstående inlägg blev lite konstigt.. :? Första stycket var citerat från tidigare inlägg..
Elle

Inlägg av Elle »

Sofiepaues, varmt välkommen in på "Späda barn och Små" där du kan läsa allt om Standardmodellen :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "