Ska syskon dela sovrum eller ha ett varsitt? Vi hade tänkt att våra två flickor (sex månader resp. tre år) skulle dela sovrum så småningom, men vår lilla bebis har ännu inte fått lära sig att sova hela natten i egen säng. Detta bl.a. pga att hon hade en mer än lovligt tuff start (jag har ventilerat hennes sovrutiner tidigare i detta forum).
Men nu ska det sovas och eftersom vi kurade vår äldsta flicka när hon också var ca ett halvår känns det som vi är väl förberedda (vi ska läsa på och fräscha upp minnet också). Det vi ställer oss frågande till är hur mycket hänsyn vi ska ta till att de kan störa varandra. Det tar ju som bekant ett litet tag innan kuren har gjort sitt, och när man ramsar ikapp med barnets högljudda frågor kanske det är just våra röster som väcker storasyster? Visserligen sover hon igenom både fester och storstädningar, men jag vet inte hur hon skulle reagera om familjens övriga medlemmar bokstavligen samlas och vrålar runt hennes säng… Omvänt kanske storasysters (förvisso sällan förekommande) gastanden stör en sömn som är ”under uppbyggnad”?
I Barnaboken står det ju att syskon inte stör varandra, men om man har möjlighet att ge dem olika sovrum är det i så fall att föredra? Eller ska man kura dem åtskilda och sedan fösa ihop dem när nätterna är stabila?
jennyjenny
När ett av barnen redan är kurat
-
jordgumman
Re: När ett av barnen redan är kurat
Eller ska man kura dem åtskilda och sedan fösa ihop dem när nätterna är stabila?
Just det! Lycka till!
Just det! Lycka till!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
delar rum
hejsan!
Har nyligen kurat mina båda grabbar, en 2,5 åring och en 5 månaders och igår flyttade minstingen in hos storingen. En stolt storebror hjälpte till att bära in brorsans säng till sitt rum. Under natten vaknade lillebror till ett par gånger med somnade om på ramsan utan att det störde storebror hoppas att det kommer att fortsätta bra. När vi genomförde kuren sov lillebror i eget rum!
kramar susanne
Har nyligen kurat mina båda grabbar, en 2,5 åring och en 5 månaders och igår flyttade minstingen in hos storingen. En stolt storebror hjälpte till att bära in brorsans säng till sitt rum. Under natten vaknade lillebror till ett par gånger med somnade om på ramsan utan att det störde storebror hoppas att det kommer att fortsätta bra. När vi genomförde kuren sov lillebror i eget rum!
kramar susanne
-
jennyjenny