Hej,
Vi kurade vår dotter när hon var 9 månader , och under dessa 5 månader med SHN som gått , har hon sovit fenomenalt!
På resa, med barnvakter och i olika miljöer. Innan vi kurade henne kunde hon inte somna själv alls, och var enormt sov-berövad! så vi har verkligen varit noggranna med att hålla tiderna och rutinerna noga, för vi vet hur betydelsefullt det är för alla parter att sova!
Vi har märkt att hon blivit lite trotsig på sista tiden.( Hon blir 14 månader imorgon!)Kan trotset te sig även i sov-trots?
Hon håller på att lära sig gå, och hon får tänder samtidigt.
Dessutom , har jag varit tvungen att börja jobba mer och mer.
Vi bor inte i sverige men har haft en urgullig svensk barnvakt, som vi lärt allt om AW och SHN och under de 3 månaderna hon varit här har allt gått galant! Sov och mattider och rutiner har funkat toppen!! Tyvärr var hon tvungen att gå tillbaks till sitt andra jobb nu, så vi har precis fått en ny barnvakts tjej! Allt på en gång!
Dessutom har jag kommit hem från en jobbresa som varade i över en vecka.
Min man och dotter kom och hälsade på mig under jobbet, så att vistelsen inte skulle kännas så lång, varken för henne eller mig, eftersom jobbet var på annan ort.
MEN nu sen jag kom hem har hon trotsat mig nåt vansinnigt! Hon VÄGRAR sova i sin säng dagtid och nu har hon dessutom krånglat och GALLSKRIKER och står upp även på kvällstid! Härom dagen på fm luren skrek hon så mycket att hon kräktes!
Vi har ramsat och tagit fram våra verktyg solfjädern och buffningen, men hon lyssnar inte på ramsan utan tar i allt vad hon har och bara vrål skriker! Stel som en pinne och ålar sig ur greppet och blir inte lugn av ramsa eller verktyg.
Det enda som funkar är sömn ute i vagn på dagtid.
Jag känner mig som en stor bov som var tvungen att resa bort, men hon hade sin finaste pappa och vår snälla barnvakt som tog hand om henne på bästa sätt. Vi skypade 2 ggr per dag men jag erkänner att jag har dåligt samvete för att jag måste jobba och jag tror att detta säkert sätter spår i min attityd av självklarhet. Jag har inte hjärta att se henne stå och gallskrika "mamma", och krypa upp runt halsen så fort jag sätter ner händerna för att solfjädra, när jag just varit borta från henne så länge...
Tyvärr får pappa samma attityd och vi har mjuknat och tagit över henne i vår säng..
Detta började faktiskt lite tidigare då hon vaknade redan klockan 5-6 på morgonen, och ramsan inte tog och vi gav efter och tog upp henne tidigare och satt och läste i vår säng alt somnade om där. (vi har visst varit ute och cyklat lite tidigare märker jag..)
Vi är båda medvetna att vi måste plugga in attityden och börja om igen men är det något annat vi ska tänka på denna gång?
Jag undrar om någon har synpunkter eller råd på vårt schema som vi har för henne också!?
6.30 vakna (Sov endast till 7.00 första veckan. Har försökt med minikur sista timmen, men eftersom vi båda börjar jobba tidigt så väcker vi henne ändå om vi ska upp vid den tiden..)
7.00 gröt
9.00-10.00 sova inne i sängen
10.45 lunch
utelek i park bland barn
1.00 -2.00 sova ute i vagnen
2.15 mellis
hemma lek med musik och dans och läsa och bygga och egenlek
17.00 middag
18.00 bad
18.30 välling
dansa och busa
19.00 sova för natten
sen undrar jag också , ska man byta ramsa om den inte tar eller ska man alltid ha samma!?
Många frågor men mycket tacksam för svar! Vi behöver hjälp på vägen!
Vi vet att AW och SHN funkar för oss så vi VILL hitta tillbaks!
14 månaders sov-trots och vägledning?
Hej minaodave!
Varmt välkommen till Forumet
Det låter som om ni haft det alldeles toppen där hemma!
Vet du, först vill jag säga: BORT med det dåliga samvetet över att du behöver jobba! Du är den bästa mamman för just er juvel
Ni har ordnat det fantastisk bra för lillan, hon har sin pappa och en trygg barnvakt som tar hand om henne i hemmiljön.
Ibland kör livet ihop sig och det blir för mycket på en gång. Det kan få juvelerna oroliga och undra över hur det ska vara egentligen. Nu handlar det om att ni med säkra händer och ett LUGN ska styra upp på vägen igen. Ni kan ju det här! Ta fram Barnaboken och läs om 1,5-åringen så får du många bra tips.
Angående schemat: Fungerar det bra för lillan? Annars är det ganska vanligt i den åldern att man har en kortare ex 20 minutare på fm och en längre lur efter lunch. Eller tom har bara en längre lur efter lunch. Huvudsaken att det passar lillan, täcker hennes behov och att det fungerar i erat liv.
Så se över schemat, läs i BB och sedan styr ni upp det hela. Se det som en liten "minikur" för att komma på banan igen.
Elle
Varmt välkommen till Forumet
Vet du, först vill jag säga: BORT med det dåliga samvetet över att du behöver jobba! Du är den bästa mamman för just er juvel
Ibland kör livet ihop sig och det blir för mycket på en gång. Det kan få juvelerna oroliga och undra över hur det ska vara egentligen. Nu handlar det om att ni med säkra händer och ett LUGN ska styra upp på vägen igen. Ni kan ju det här! Ta fram Barnaboken och läs om 1,5-åringen så får du många bra tips.
Angående schemat: Fungerar det bra för lillan? Annars är det ganska vanligt i den åldern att man har en kortare ex 20 minutare på fm och en längre lur efter lunch. Eller tom har bara en längre lur efter lunch. Huvudsaken att det passar lillan, täcker hennes behov och att det fungerar i erat liv.
Så se över schemat, läs i BB och sedan styr ni upp det hela. Se det som en liten "minikur" för att komma på banan igen.
tack Elle,
Dina ord värmer och får oss att känna att vi kan få bukt på situationen.
Jag har tagit ledigt från jobb i 10 dagar och hoppas att lugn och vardag ska få os alla på banan.
Ja vi tycker att schemat fortfarande funkar. Det enda är att hon inte kan sova inne, på dagtid, eftersom hon blir helt galen i sin säng.
Men vi skulle fortfarande behöva handfasta råd ang läggning?
Är hon för gammal för att omkuras med ramsa och buffning? Ska man gå mer åt 5mm?
14 månader gammal som sagt med väldigt högljudd stämma vid sovdags..
Tack för svar Elle, och tack ANNA W för din inspiration och vägledning!
Dina ord värmer och får oss att känna att vi kan få bukt på situationen.
Jag har tagit ledigt från jobb i 10 dagar och hoppas att lugn och vardag ska få os alla på banan.
Ja vi tycker att schemat fortfarande funkar. Det enda är att hon inte kan sova inne, på dagtid, eftersom hon blir helt galen i sin säng.
Men vi skulle fortfarande behöva handfasta råd ang läggning?
Är hon för gammal för att omkuras med ramsa och buffning? Ska man gå mer åt 5mm?
Tack för svar Elle, och tack ANNA W för din inspiration och vägledning!
Hamna lite i diket kan man visst göra, nu gäller det att styra rätt upp på vägen igen så ni hittar fram till goda sömnen
Precis som Elle skriver tror jag lillan först och främst är förvirrad, hon vet inte vad som gäller och ni ger henne inte helt klara besked och då blir hon orolig...
minaodave skrev:Men vi skulle fortfarande behöva handfasta råd ang läggning?
Kram och lycka till!
Mia
Hej och Tack Miar 70,
Vi tog oss i kragen putsade upp våra verktyg och pluggade insjälvklara attityden igen och i skrivandes stund sover lilla ängeln INOMHUS i sin säng och somnade utan ett knyst.
Visserligen konstaterades en öroninflammation igår så jag förstår att hon varit obekväm på alla möjliga sätt på sistone.
Men mamma är lugn och vardagen så vardaglig den kan vara.
TACK hjärtebarnskontrollanter att ni finns! Det känns tryggt att ha er när man behöver!
KRAM
Vi tog oss i kragen putsade upp våra verktyg och pluggade insjälvklara attityden igen och i skrivandes stund sover lilla ängeln INOMHUS i sin säng och somnade utan ett knyst.
Visserligen konstaterades en öroninflammation igår så jag förstår att hon varit obekväm på alla möjliga sätt på sistone.
Men mamma är lugn och vardagen så vardaglig den kan vara.
TACK hjärtebarnskontrollanter att ni finns! Det känns tryggt att ha er när man behöver!
KRAM
Härliga nyheter
Öroninflammation är blä, min förstfödde hade det flera gånger
Här är en länk om hur det funkar, kan absolut vara värt att prova och barnen brukar älska att ligga så:
Kram och fortsatt lycka till!
Mia