Ack, jag gör dig nog besviken men ska ändå tota ihop lite SBD så gott jag hinner och orkar; man blir så sur när saker försvinner och surast givetvis blir jag på mig själv som inte har vett att spara

(annat än när det INTE behövs).
TAck först för dina underbart varma ord - jag blir så glad, och det känns så otroligt roligt att få en sådan bekräftelse. Lever jag länge på
Och Pris och beröm själv, och själva - verkligen jättefint jobbat, så skönt för lilla älsklingen att få soooova
Lite finns ju skrivet, inte så lite heller, men jag ska försöka sammanfatta:

Länge krånglar en eller två av dagslurarna, i regel. Med länge menas upp till en månad efter kurstarten. Då om inte förr brukar emellertid det hela sitta. Förutsatt att man inte river upp det igen...

Små älsklingar som sovit på rygg tidigare på dagarna låter man gärna fortsätta med det, eftersom det gick så bra förut - och så går det inte bra längre. Får de väl korn på magläget kan de visserligen somna på rygg men sover kort och "missnöjt". Proceduren brukar därför vara att man först vänder lilla barnet till mage (med larm) när det vaknar och krånglar, sedan lägger på mage från början... och då upptäcker att vagnen är obekväm för magsovare. En gammal begagnad flatbottnad historia löser det problemet. LIksom lager-på-lager-klädsel i stället för bökig overall.

Och ute sover de allra flesta små barn mycket bättre än inne på dagarna. Åtminstone en av lurarna bör förläggas utomhus och regelbundet så, helst fler eller alla, beroende på ungstorlek

Inne gäller det att skilja dagen från natt. Halvljust eller ljust i rummet, vanliga kläder, inte en massa "sömnkopplare" som en drös av gosedjur eller snuttefiltar - bara EN pryl möjligen. Ramsan ska vara glad och hurtig, småenergisk, uppåt - absolut inte tröstande eller tycka-syndig-om eller dröjande - och fri från ordet natt. Och sortin snabb. Det vanligaste miusstaget är att folk blir hängande över spjälsängen eller en cm därifrån, hoppandes på att lilla älsklingen ska nicka godkännande, vinka godnatt betryggande, själv, och därmed lugna sina dagars ömma upphov. Sådana goda cigarrer gives dock inte

(Fast de kommer, de med

framöver, när lilla ungen BER om att få sova

.)

Här är det klockan som styr. Man har gjort upp schemat synnerligen noga genomtänkt - innan - och följer det också därmed lika noga. Marginalkvartarna ska INTE gödslas med utan bara användas i absolut nödfall

Lilla barnet är i färd med att lära sig "klockan" och bli sin egen. Då ska inte visarna flyttas på under tiden. Man väntar alltså aldrig tills barnet verkar trött (lika lite som man väntar med att ge mat tills barnet "verkar hungrigt") utan arbetar förebyggande. Så två minuter i - in med barnet i sängen

Attityden, den välsignade, är extremt viktig här. Luren ska vara något man (barnet) tar som en liten paus, mitt i händelsernas centrum, och inte världens stora livsavgörande händelse. Det handlar om att vila lite och hämta krafter, inte att förvisas eller förpassas från alla soiala trevligheter

så låt dem fortsätta - även om barnet får ta igen sig en stund. Direkt på med musik är en bra idé, eller dammsugaren, eller vad man nu kan låta göra väsen (utan prat). Barnets ska läggas kort och sakligt och glatt - det är en förmån att få ta igen sig en smula

och allt det roliga är kvar

- och man ska inte ta "hårdare" på det än man gör när man lägger ifrån sig en hög tvätt på sängen eller i en fötålj, poff, där lägger jag den så länge, bra

Den ska inte ligga där för evigt, den BOR inte där, den får bara vara där ett tag, tills jag tar hand om den, sedan någon gång. Ungefär så

MED LÄTT HAND, är lösenordet

Och så gäller den gyllene regeln: kortare och färre. Snabb läggning enligt ovan och kortare och färre ingripanden tills det faktiskt blir inga alls. Men inga alls kan det bara blir om man hela tiden backar mer och mer och gör mindre och mindre tills man faktiskt inte gör någonting alls - och si, då gör barnet det själv

En annan gyllene regel är att det inte är så hysteriskt noga att barnet verkligen sover varenda stund det "ska" sova. Det viktiga är att lilla älsklingen har förutsättningarna. Glasklara och aldrig ifrågasatta
Ja, bättre än så kan jag inte i dag... Sist var jag nog lite roligare...

Suck
En regelrätt Lathund för dagslurarna lovar jag att fundera på, men det är svårare att sätta på pränt, tror jag, eftersom dagarna ser så olika ut för folk, stora som små... vilket ju inte nätterna gör, ha

PÅ NATTEN SOVER MAN ju
Varma hälsningar och än en gång TACK