somnasjälvkur?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Låst
matildur
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 feb 2007, 17:22
Ort: Helsingfors

somnasjälvkur?

Inlägg av matildur »

Hej,

Har en dotter på tre månader som sover gott, 11 timmar på natten utan att matas och tre tupplurar på dagen om ungefär 45 min - 3h - 45 min. Det här har hon hittat på helt själv utan kur, med standardmodell så klart.

Det jag skulle vilja göra är en somna-själv-kur. Hon nämligen somnar vid bröstet varje kväll och vaknar inte av att rapas, så jag bara lägger ner henne i vagnen att fortsätta sova. I längden kommer det ju inte att funka så, alltså undrar jag hur jag borde göra? Väcka henne, skoja tills hon gapskrattar och sedan lägga vaken? Eller borde jag tidigarelägga matningen, så det sista hon gör i vaket tillstånd inte är att äta? Hmmm - man bill ju gärna mata så sent som möjligt för långa sömnens skull... Och införa ramsan redan nu?

Tacksam för svar.
Son i januari 2007
Dotter i augusti 2009
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej, kul att läsa att ni redan har så fina nätter! Jag flyttar din fråga till Späda barn och små, då kurning bara gäller små pluttar över 4 månader.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Matildur! :D

Somnar hon själv för dagslurarna? I så fall är det inga problem! Då kommer hon att kunna somna själv på kvällen också när er kvällsrutin ger utrymme för det. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
matildur
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 feb 2007, 17:22
Ort: Helsingfors

Inlägg av matildur »

Hej och tack för svar!

Vid dagslurarna somnar hon själv, möjligtvis krävs några tag med vagnen. Är det bara att fortsätta som förr då, skulle ni tro, eller borde jag ännu försöka hålla liten tröttis vaken under kvällsmaten? Det är mycket svårt.

Kram Matildur.
Son i januari 2007
Dotter i augusti 2009
ElinN

Inlägg av ElinN »

Instämmer med Chokladkaninen -det här kommer ni fixa galant! :thumbsup:

Troligtvis är hon supertrött vid kvällsamningen. När du vill att hon ska sluta med tuttsomningen, tycker jag att du ska prova ge kvällsslurken lite tidigare och sen lägga vaken tröttis att somna gott själv för natten, precis som vid dagslurarna. Om slurken flyttas en halvtimme eller så, så kommer det inte påverka den goda nattsömnen! :sleep:

:heart:

PS. Jag tycker vi klistrar in dina nya frågor i din gamla tråd här på SoS och stänger denna. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=15 Bra för oss som hjälper att ha allt samlat på samma ställe! :D
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"