Hej
Vi hör till de lyckligt lottade som har en tjej som från det hon var 6 månader har sovit i eget rum hela natten (peppar, peppar...

). Hon har börjat dagis för ca 5 veckor sedan och det har gått galant, hon pratar inte om annat än dagis, fröken och barnen.
Nu till "problemet" (om det nu blir ett sådant). I dag när jag skulle lämna henne på dagis ville hon INTE att mamma skulle gå - MAMMA STANNA! Hon klängde sig fast och ville inte släppa taget. Med fröknarnas goda hand så lirkade dom henne till andra tankar så jag gick trots några tårar. Jag vet att detta ÄR vanligt men för oss har det aldrig varit så tidigare.
Sen nu i kväll när det var dags för nattning, samma procedur som alltid tandborstning osv och när jag lägger ner i sängen och säger godnatt - ok - pappa säger god natt - ok - vi släcker lampan och jag ska precis till att gå ut och då, vad hände

Ja det undrar jag än... Hon börjar skrika, grina, försöker ta sig ur sängen och är helt hysterisk

När jag går fram till sängen klamrar hon sig fast vid mig och säger hela tiden "Mamma komma" jag pratar lugnt och stilla och förklarar att mamma är här, nu ska vi sova men hon är otröstlig. Hade inte hjä'rta att gå ut bara då detta aldrig har hänt utan jag stod kvar men hon ville absolut inte lägga sig. Efter en stund (ca 10 min) sa hon att hon ville kissa på pottan, jag tänkte att hon kanske hade ont i magen (den krånglar) så vi gick upp på pottan (har aldrig heller hänt tidigare att vi gått upp efter läggning). Hon lugnade då ner sig men sen när det var dags för sängen igen efter att hon kissat så blev det samma visa igen

. Det hela slutade med att jag och pappa hjälptes åt att (tolka mig rätt) "tvångs hålla " henne och efter bara max 2 minuter så låg hon som vanligt

och jag kunde efter lite smekande på huvudet säga god natt och gå ut.
Vad jag nu undrar är kan det vara någon form av separations ångest som uppståt

Jag ångrar mig nu att jag tog upp henne på pottan för nu tror hon kanske att om hon säger att hon vill kissa så får hon komma upp igen

dom är ju smart dom små liven...
Någon som känner igen sig eller som har tips och råd vad jag nu gör OM samma visa uppstår i morgon kväll
Tacksam för svar innan nattningen i morgon

/Anna
Mamma Anna 31 ?r, dotter Vilma f?dd dec.-03. Har till?mpat Anna?s kloka r?d fr?n b?rjan och f?rutom lite kolik i b?rjan s? har vi varit lyckligt lottade till natts?mn.