Vägrar klippa naglar...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mamma080429

Vägrar klippa naglar...

Inlägg av mamma080429 »

Hej!
Jag vet inte om denna fråga bör ligga under barnafostran, men ni får gärna flytta den om den hamnat fel.

Vi har en underbar liten 1,5 årig kille som för det mesta är ett riktigt charmtroll. Visst har vi märkt av lite förtrots i form av mycket NEJ, vill gärna kasta saker (fast står oftast bara med handen i luften och tittar frågande på oss. Brukar svara med "Bollen får man kasta, inte telefonen/fjärrkontrollen/sleven")

Lille killen har aldrig riktigt gillat att klippa naglarna, klippa håret, rensa öronen med tops (eller, just detta gillade han faktiskt när han var liten), men den senaste tiden har detta blivit stört omöjligt. Håret är väl ok, han har en tjock kalufs, men låt gå att den blir lite lång ett tag. Men naglarna måste man ju klippa, och även rensa öronen då och då... men han total VÄGRAR, skriker hysteriskt och sprattlar. Detsamma gäller tex ta tempen med örontermometer...

Hur hanterar vi detta? Att resonera är han ju alldeles för liten för och hålla fast känns absolut inte rätt. När han var mindre kunde jag "prata bort" det hela under tiden jag klippte naglarna. Tex "Hur låter brandbilen", "ja, tänk vi såg ju sopbilen förut" osv... Det fungerar inte alls längre.

Vi har visat hur man gör på oss själva och jag gör roliga ljud när jag klipper mina egna naglar, vilken var otroligt roligt tyckte han. Han får även "klippa" våra naglar, men så fort det är dags för hans egna går det inte...

Någon som känner igen sig och har tips? Jag kan inte påminna mig att han någonsin blivit rädd för nagelklipparen eller saxen (samma beteende kommer fram när vi försöker klippa håret). Är det den egna viljan som kommer fram?

/Mamma V
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Mamma V :D
Ja du - ibland undrar man. :wink: Ingen av mina barn, jo kanske mellantjejen möjligtvis, har gillat att klippa naglarna. Inte alls och de skriker dessutom att det gör ont... :shock: Jag tycker absolut man ska försöka sjunga, peka på roliga saker, berätta och skoja om vad fingrarna/tårna heter etc. Uppbåda allt roligt man kan. Men när det inte funkar så tror jag man får sluta lirka och dra på det och helt enkelt genomföra med en säker attityd. Så här gör man, så här gör jag, så här gör alla. Det gäller alla sådana praktiska ting som liksom bara är. Snabbt och odramatiskt och snabbt sedan gå vidare till roligare saker. Vänligt beklagande att det är skit att naglarna växer men såhär är det att vara människa.

Lille killen här får ett totalbryt varje gång krämer i någon form kommer fram. Försöker förstås undvika detta men i somras var solkräm nödvändigt. Det var lika höga protester varje dag och grannarna lärde sig snabbt att "ah, Charlie får solkräm nu" :wink: men så är det. :wink:

Så tänker jag om det hela. Vad tror du?

Kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Majsans

Inlägg av Majsans »

Tänk så olika det kan vara! Lille gossen här hemma får smärre bryt när man lägger undan krämen och saxen- det är såååå skönt! Då ska jag notera att vara tacksam över detta.

Lycka till mamma080429, och jag är ledsen att jag inte hade några råd att ge.
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Min son gillade att klippa naglarna som liten men gillar det inte lika mycket längre.

MEN han gillar att titta på "små einsteins och Dora" så jag säger att du får titta på Dora om jag får klippa naglar. Så fort han trilskas så stoppar jag Dora, då blir han medgörlig igen.
Jag använder nagelknipsare hellre än sax, för sax känns som det kan göra lite ont. Men det gör inte en väl tilltagen nagelknipsare tycker jag. Men smaken är ju olika.

Hoppas ni hittar er väg. Samma med tandborstning och så, det sker framför tvn. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamma080429

Inlägg av mamma080429 »

Tack för era svar! Känns om inte annat skönt att veta att man inte är ensam om detta :)

Teletubbies är ju en favorit här, men tyvärr hjälper inte det ännu. Kanske när han blir ändre. Tror inte riktigt skulle förstå det resonemanget ännu. Inte ens en ask russin och favoritbok hjälper när sak eller nagelsax ska fram :)

Tror nog du har rätt där ändå Susanne, det är bara att göra... även om det leder till högröd och svettig både mamma och pojk. Men det är som sagt svårt att komma åt just naglarna när det mest sprattlas.

Majsan, ja, där har du det riktigt lyxigt :D

Massage gillade han förut också, men inte nu längre. Jag tänkte att denna totalvägran mot allehanda "skötsel" hör åldern 1,5 år till...

Nej, i morgon ska naglarna bli klippta! Nu sover lilleplutten redan gott :)
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Lösningen för oss blev att vi klipper naglarna men spar sista lilla biten så att naglarna liksom hänger kvar (man får ha lite precision i klippningen :) ) och sen är det jättekul att själv dra bort naglarna och samla dem i en liten burk :roll: :D . Rätt äckligt, men det underlättar klippningen. Vet inte om lille herr´n är för liten för det, man glömmer ju så fort hur mycket koll de hade i olika åldrar :oops:.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Jannah

Inlägg av Jannah »

oj oj oj :lol: Låter precis som min lilla sessa som e 16 månader... Sist gick et faktiskt rätt så bra, för jag satte på tecknat (kollar knappt på tv annars). Men jag fasar inför imorgon för då skall vi klippa naglarna, får se hur det går!
:heart: Mamma till Yasmine :heart: 15 September 2008 :heart:
Två små semlor

Inlägg av Två små semlor »

Hej!
Vår minsta semla som nu hunnit bli tre år var likadan. Då poppade Annas ord om tillåtna mutor upp hos mig! I skåpet hittade jag lagom stor burk för liten kille (minibägare från tupperware som jag tror många har?!?) och i den stoppades några russin. I ena handen håller han burken och stoppar i munnen med den andra och mellan tuggurna klipps naglarna. Sen byter man hand. Klippningen går som den dans och några russin en gång per vecka vet jag inget barn som mått dåligt av :-D!
Detta började vi nog med när han var som din parvel och så fort saxen åker fram säger han "russin"...!
Så gör vi och det kanske kan funka för någon mer!

Må så gott!
Mamma till tjejsemla -04 och pojksemla -06
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"