finskaflickan skrev: Jag kan för mitt liv inte begripa varför det ibland tar EN TIMME för min älskade son att somna. Igår och i förrgår och många kvällar innan dess har han somnat på 3-9 minuter av jollrande och sköna ljud.

Ja, det är ju så vi vill ha det och så det ska vara. Kanske kan du släppa av på din oro och slappna av lite, om du betänker att det viktigaste inte är att han sover varje minut han "ska" utan att han faktiskt har förutsättningarna

Och får vara i fred med dem
Lite mer förtroende för honom, alltså - och lite mindre överkoncentration

Som en av de kära forumisterna brukar anbefalla: mera underkoncentration
finskaflickan skrev:Nu börjar jag på allvar tro att det är någonting lurt med schemat. --- Vi tog Anna på orden, i ett tips vi fick några sidor upp, och kortade ner sista 45 minuters luren till en 20 minutare. --- Nu säger du Anna att han sover för lite.
Ja, sammantaget gör han ju det, så på så vis är ni inte färdigkurade

Visst kan du återgå till 45 min på e m om du tycker det. MItt förslag att också lägga honom tidigare på kvällen hängde samman med en kortare e m-lur. Vi ville ju komma tillrätta med förtidiga morgnar.
finskaflickan skrev:I morse vaknade lilla S kl 06.07, och mumlade för sig själv. --- Han blev väldigt arg över pangramsan och skrek sig till väckning. Jag lät väckarklockan ringa 06.30.
Inte behöver du ingripa så nära morgonen

Bli inte ledsen, men jag tror du är alldeles för mycket PÅ - du måste lära dig att stå tillbaka en smula i respekt för honom och i tilltro till hans förmåga

Det är en konst också att låta små barn vara i fred.
finskaflickan skrev:--- och så leker han i två timmar. Klockan 0900 är det sova igen, men då har han redan varit URtrött och jättegnällig i en timme.
Jag håller med dig. Schemat bör ses över. Hur kul är det att leka "urtrött och jättegnällig i en timme"
finskaflickan skrev:Nästa sovtid är klockan 12.30 och han är redan trött klockan 11.30.
Vi måste nog inse att han försöker säga saker. Frågan är bara vad. Trött är han uppenbarligen - han behöver ju sina 15 tim / dygn. Men är han också tillräckligt mätt i magen

Kommer han ut i friska luften

Skrattar han inför läggningarna, är han alltid glad när det är dags att sova

Sådant måste man fråga sig. Och åtgärda. Allt hänger samman
finskaflickan skrev:--- är vaken till 16.00 då det är dags för en 20 minuters lur. S är trött redan 15.30. --- Anna tipsade om att ev skjuta på denna lur till lite senare, men vid det laget är han tyvärr i dagsläget övertrött ---
Justera! Jag gav mitt förslag utifrån det du berättade att han tog 20 min på sig att somna, dvs hela luren som den var tänkt. Det var ydligen en engångsföreteelse?
finskaflickan skrev:Är glad och stolt över att han sover 11 timmar i sträck.
Ja, det är fantastiskt! Var stolt över ditt vackra arbete :-({|= Se nu över dagarna också, med papper och penna och lugna tankar, utifrån den kännedom du har om vad som fungerar och vad som inte gör det, uppenbarligen.
O:)