Några frågor- mitt i kurningen av S 5 mån.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vackert jobbat :wink: :lol: Misströsta inte - du är så fint, så fint på väg mot MÅLET :-({|=

Lite finputs kanske - bara som förslag:

:arrow: En anings snål sömntilldelning. Han behöver 15 tim / dygn och det naggas ju rätt ordentligt på de 14,35 som är inplanerade nu. Och ju tröttare han blir desto sämre sover han. Det kan vara förklaringen till det "nya" sömntrasslandet.

Akut skulle du kunna lägga honom en halvtimme tidigare på kvällen tillsvidare (men bara då). Påverkar det alls morgonen, så påverkar det den positivt :idea:

16-luren ligger också lite väl tätt inpå middagsluren. 16.30 - 16.50 kanske :?:

:arrow: Pangramsa kan ju definieras olika, men det jag ger kallar jag en upplysningsramsa (x4) som är väldigt trevlig, glad och nästan hurtig, dvs allt utom förmanande på temat "nu har jag fått nog". Om du förstår :wink: Och den ger jag INNAN barnet haft en chans att skrika upp sig eller börja skrika alls- Så fort lilla älsklingen ger minsta ljud ifrån sig i sänghalmen, alltså. (Detta gäller inte för evigheten, men under kuren - tills vargtimmeseländet är överståndet.)

Om du nu blir något klokare av det :lol:

Efter upplysningsramsan - som alltså ska ses som ett svar på en ännu icke ställd fråga: "Är det morgon nu?" - "Nej, morgonen har inte kommit än, sov så gott liten stund, jag väcker dig när det är dags", är tonen - gör man lämpligen lite betryggande husljud eller spelar god musik (det är inte heller någonting man behöver hålla på med för evigheten sedan). Men passar sig väldigt noga för att fokusera vidare på barnet, som faktiskt behöver få vara i fred för att ha en chans att kunna somna om.

Och så har man ju de andra sjutton bebisarna i rummet bredvid som verkligen vrålar i akut nöd, eller hur :shock: För att inte tala om de arton korna, som alldeles strax måste mjölkas...

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
finskaflickan

Inlägg av finskaflickan »

Tack Anna för ditt svar! :D :D :D

Idag har vi återigen haft (eller har som bäst) en vansinnes-läggning. Jag kan för mitt liv inte begripa varför det ibland tar EN TIMME för min älskade son att somna. Igår och i förrgår och många kvällar innan dess har han somnat på 3-9 minuter av jollrande och sköna ljud. Ikväll har det varit skrik, gråt, och- ramsor. Vi har låtit honom reagera och så skriker han upp sig igen. Vi har vagnat kort och ramsat ut. Låtit honom reagera. Påminnt. Han skriker upp sig. Vi vagnar kort igen. Ramsar ut. Han reagerar. Han får helt enkelt inte ro.

Nu börjar jag på allvar tro att det är någonting lurt med schemat.

För: Lilla S är verkligen jättetrött på dagarna. Han är jättemycket tröttare nu än han var innan kuren. Eftersom vi snart har "kurat" i en månad så börjar jag tro att något inte riktigt stämmer.

Vi tog Anna på orden, i ett tips vi fick några sidor upp, och kortade ner sista 45 minuters luren till en 20 minutare.

Nu säger du Anna att han sover för lite. Är det någonting jag har missförstått? Borde vi ta tillbaka sista passet och göra det till en 45 minutare igen :?:

Nu känner jag mig plötsligt väldigt rådvill inför nästa steg. Vi är ju så nära.
Men vad skall jag riktigt göra:?: Jag vänder mig nu till er. Blir väldigt glad för alla förslag jag kan får av er kloka mammor pappor och hjärtebarnskontrollanter!

EN VANLIG DAG:

I morse vaknade lilla S kl 06.07, och mumlade för sig själv. Och jag pangramsade FÖR SENT. Jag insåg för sent att jag ju hörde hans mummel långt tidigare i mina drömmar. Han blev väldigt arg över pangramsan och skrek sig till väckning. Jag lät väckarklockan ringa 06.30.

(Sovsaldo hittills: 11 h)

Lilla S får mat och så leker han i två timmar. Klockan 0900 är det sova igen, men då har han redan varit URtrött och jättegnällig i en timme.

S somnar med några ramsor klockan 0900.

Vi får alltid väcka S klockan 0945 och då är han väldigt trött.

(Sovsaldo nu:11,45 h)

Jag ammar honom en slurk så att han vaknar till. Sedan serveras gröt klockan 10.30. Han äter med god aptit.

Nästa sovtid är klockan 12.30 och han är redan trött klockan 11.30. Det är mycket gnäll och jag är tvungen att konstant ägna mig åt honom.

Vi är ute och promenerar med vagnen till klockan 1400. Han sover hela tiden. Vaknar när vi är hemma igen.

(sovsaldo hittills: 13 h 15 min)

Lilla S får mat och är vaken till 16.00 då det är dags för en 20 minuters lur.
S är trött redan 15.30. Gnällig och kräver min närvaro.

Efter denna 20 minuters lur (som oftast är väldigt svår att få honom att somna under, det krävs ofta en vagning och bekräftelse. Anna tipsade om att ev skjuta på denna lur till lite senare, men vid det laget är han tyvärr i dagsläget övertrött) är han en glad liten typ som äter MASSOR av gröt och puréer och ammas och är en solstråle tills läggningen på kvällen klockan 19.00. Oftast somnar han lugnt och fint. Ibland krävs det mer hjälp av oss för att få honom lugn. (som ikväll....pust)

Dagens totala sömnsaldo är ju nu 13h och 35 minuter. Hade varit 14,35 om han sovit en hel 12 timmars natt (han är 6 månader nu och behöver ju 15 h). Jag förstår ju att han är trött, men jag begriper inte hur jag skall komma ur detta :?:

Är glad och stolt över att han sover 11 timmar i sträck. Det är helt fantastiskt. Men nu vill jag ju så hjärtans gärna att lilla S också skall få njuta och vara pigg.

Help, anyone:?:
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
och Lilla J född i September 2010
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

finskaflickan skrev: Jag kan för mitt liv inte begripa varför det ibland tar EN TIMME för min älskade son att somna. Igår och i förrgår och många kvällar innan dess har han somnat på 3-9 minuter av jollrande och sköna ljud.
:D Ja, det är ju så vi vill ha det och så det ska vara. Kanske kan du släppa av på din oro och slappna av lite, om du betänker att det viktigaste inte är att han sover varje minut han "ska" utan att han faktiskt har förutsättningarna :?: Och får vara i fred med dem :!:

Lite mer förtroende för honom, alltså - och lite mindre överkoncentration :wink: Som en av de kära forumisterna brukar anbefalla: mera underkoncentration :lol:
finskaflickan skrev:Nu börjar jag på allvar tro att det är någonting lurt med schemat. --- Vi tog Anna på orden, i ett tips vi fick några sidor upp, och kortade ner sista 45 minuters luren till en 20 minutare. --- Nu säger du Anna att han sover för lite.
Ja, sammantaget gör han ju det, så på så vis är ni inte färdigkurade :cry: Visst kan du återgå till 45 min på e m om du tycker det. MItt förslag att också lägga honom tidigare på kvällen hängde samman med en kortare e m-lur. Vi ville ju komma tillrätta med förtidiga morgnar.
finskaflickan skrev:I morse vaknade lilla S kl 06.07, och mumlade för sig själv. --- Han blev väldigt arg över pangramsan och skrek sig till väckning. Jag lät väckarklockan ringa 06.30.
Inte behöver du ingripa så nära morgonen :?: Bli inte ledsen, men jag tror du är alldeles för mycket PÅ - du måste lära dig att stå tillbaka en smula i respekt för honom och i tilltro till hans förmåga :!: Det är en konst också att låta små barn vara i fred.
finskaflickan skrev:--- och så leker han i två timmar. Klockan 0900 är det sova igen, men då har han redan varit URtrött och jättegnällig i en timme.
Jag håller med dig. Schemat bör ses över. Hur kul är det att leka "urtrött och jättegnällig i en timme" :?:
finskaflickan skrev:Nästa sovtid är klockan 12.30 och han är redan trött klockan 11.30.
Vi måste nog inse att han försöker säga saker. Frågan är bara vad. Trött är han uppenbarligen - han behöver ju sina 15 tim / dygn. Men är han också tillräckligt mätt i magen :?: Kommer han ut i friska luften :?: Skrattar han inför läggningarna, är han alltid glad när det är dags att sova :?: Sådant måste man fråga sig. Och åtgärda. Allt hänger samman :idea:
finskaflickan skrev:--- är vaken till 16.00 då det är dags för en 20 minuters lur. S är trött redan 15.30. --- Anna tipsade om att ev skjuta på denna lur till lite senare, men vid det laget är han tyvärr i dagsläget övertrött ---
Justera! Jag gav mitt förslag utifrån det du berättade att han tog 20 min på sig att somna, dvs hela luren som den var tänkt. Det var ydligen en engångsföreteelse?
finskaflickan skrev:Är glad och stolt över att han sover 11 timmar i sträck.
Ja, det är fantastiskt! Var stolt över ditt vackra arbete :-({|= Se nu över dagarna också, med papper och penna och lugna tankar, utifrån den kännedom du har om vad som fungerar och vad som inte gör det, uppenbarligen.

O:) :heart: :sleep:
finskaflickan

Om det delas ut ett pris i kategorin "mest överkoncentrerade mamma" här på forumet så lär jag vinna det priset.

:D :D :D

Överkoncentration är ordet.

Nu har jag då riktat koncentrationen till mig själv och vad jag gör, istället för vad lilla S gör och inte gör. Det är befriande kan jag säga!

Återkommer med rapport senare hur dagen med sina förändringar har gått!

Ha en fin dag alla!

:heart: :heart: :heart: :heart:
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
finskaflickan

Godafton alla! :D :D :D

Här kommer nu en liten kvällsrapport:

Under kvällen igår satte jag mig ner och tog tag i schema-problemet på allvar.
Jag gick i tanken tillbaka hur det var INNAN kuren. Hur sov han egentligen då? Var han en morgon eller kvällsmänniska? Detta är förstås någonting jag redan funderat på när jag gjorde det schemat som vi följt hittills, men jag har insett att det schemat inte har varit det bästa.

Hursomhelst kom jag fram till att han ju verkligen är och har alltid varit en kvällsmänniska. Sovit har han älskat att göra på förmiddagen.

Jag har nu gjort en ganska enkel sak, jag kastade om lång och kortluren. Så att lilla S får sova sin långlur mellan 09.00 och 10.30. och 45 luren får han mellan 13 och 13.45. Lågluren gick utan problem och han skulle gott ha kunnat sova en halvtimme till. Vilket jag eventuellt skall låta honom göra också. Kortluren fick han under en promenad ute. Och 20-minutaren gick fin fint här hemma med en ramsa, han var inte övertrött som han varit andra dagar och kunde därför somna lugnt.

Förutom detta lilla schemaingrepp har jag gett MERA mat. Speciellt på morgonen. Jag ammade inte i sängen som jag har insett att betyder BUS för lilla S. Utan i fåtöljen i vardagsrummet. Så mycket bättre.

Lilla S har ätit med god aptit. Förvånat mig hur mycket han verkligen KAN äta. Han har även varit mycket piggare och gladare. Vad exakt det beror på vet jag inte, om det är maten, sömnen eller både och. Hur som helst är vi på rätt väg nu känns det som!

Morgonen var tidig väckning och ilska. jag höll mig på min kant. arg var han som ett bi. Denna tidiga väckning sätter jag dock på "övertrötthetskontot".

Vi hade så roligt i kväll att vi faktiskt glömde bort att lägga honom tidigare. Får se hur morgonen blir i morgon, skall försöka råda bot på dessa tidiga morgnar och tänker definitivt testa Annas förslag om att lägga honom en halvtimme tidigare. Det enda jag undrar:

är han tillräckligt trött då :?:

(En till faktor till trött- och gnälligheten har jag förresten också insett: TÄNDER!
aj aj.)

Han var ganska arg efter läggningen ikväll och jag lät honom vara tills han kom upp i det mekaniska skrikandet. Jag bröt detta vid två tillfällen av kort bestämt vagnande och sedan var han tyst och nöjde sig med min bekräftelse. Bra så!

Jag tror att han skulle sova bättre och skönare i sin säng men vet inte hur jag skall våga flytta honom innan vagningen är över. Går det att byta ut vagningen mot buffning om det någongång skulle behövas :?: Eller blir det bara nytt och konstigt för lilla S :?:
(Är förstås medveten om att det inte skall göras så mycket vagning eller buffning längre. Men eftersom han ibland kommer upp i mekaniskt skrik så måste jag kunna bryta det effektivt även i sängen. )

På det stora hela en riktigt lyckad dag!

Tack igen Anna för dina kloka ord!

Och lycka till alla andra kurande mammor därute! (SOVGOTT)

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej! :heart:

Flikar in en tanke gällande tänderna, du skrev "aj aj". Vår lilla har precis börjat få sin första tand och när jag berättat det för folk har alla häpnat a la "men oj, då har hon feber och är gnällig och jobbig då?", eller: "Åh, då kan de vara så kinkiga."

Men faktum är att vi märker ingenting alls på henne som vi kan relatera klockrent till tanden. Och jag har läst att tänder inte alls är sammankopplade med feber och infektion, utan att barnen ändå är infektions- och febermottagliga i denna ålder. Alltså lurar onödiga vargar även i omgivningens "kloka" och "vänligt" sinnade råd och förmaningar.

Ett tips, gör ingen varg av tänder, ha en än mer säker och lugn attityd. För tänder är ju inget farligt att få - bara spännande och roligt eller hur?

Angående vagnandet har jag för lite erfarenhet av det, skall hojta på annat :heart: här på forum för svar.

Lycka till!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
finskaflickan

:)

Kan så vara. Det är förstås lätt att påverkas av andras åsikter om hur det "ska vara" gällande sitt eget barn.

Jag blev ändå fundersam då strulet dagtid börjat exakt samtidigt som tanden knackat på. Men naturligtvis BEHÖVER det ju inte alls vara ett samband där.

Tack!

Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

finskaflickan skrev: Jag tror att han skulle sova bättre och skönare i sin säng men vet inte hur jag skall våga flytta honom innan vagningen är över. Går det att byta ut vagningen mot buffning om det någongång skulle behövas :?: Eller blir det bara nytt och konstigt för lilla S :?:
(Är förstås medveten om att det inte skall göras så mycket vagning eller buffning längre. Men eftersom han ibland kommer upp i mekaniskt skrik så måste jag kunna bryta det effektivt även i sängen.
Hej, Om du skall byta görs detta bara rakt av mot sängen. Visst kan du buffa om du vill eller så solfjädrar du. Tänk bara på att öva buffning på någon/något annat än barnet tills du verkligen kan det. :wink:

Ps. jag hoppas du har passerat uppföljningsveckan innan du gör dessa förändringar? ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
finskaflickan

Ps. jag hoppas du har passerat uppföljningsveckan innan du gör dessa förändringar? ds
Javisst!
Vi började kuren för en månad sedan. Det svajade till lite med morgnarna och dagarna blev lite struliga så vi betraktar oss inte som färdigkurade ännu. Men SNART! ;)

Idag har vi byggt klart lilla S´s sovhörna. Och premiärinvigningen nu ikväll skedde utan ett litet endaste pip.

Generellt verkar allt komma på fötter nu, med schema och allt!

Tack för svaret Torsmamma!

Ps. på tordag kväll står vi inför ett spännande skede. Då skall mormor lägga lilla S. Får se hur det går! ds.

Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
finskaflickan

Godermorgon!

Kan rapportera att första natten i sängen gått, tja, helt okej faktiskt!

:arrow: Ett uppvak klockan 02.00. Utan ingripande från mig. Det lät som en fest i spjälsängen som sedan gick över i snarkningar. :D

:arrow: Klockan 05.15 var det inte så trevliga ljud. Lilla S var arg. Efter en pangramsa och en hel del skrik, checkar jag läget. Då har lilla S trasslat in sig i sin pyjamas, och ligger på rygg i fotändan av sängen. Jag lägger honom till rätta och markerar med buffning och kort solfjäder och ramsa. Sedan får han reagera. Han skriker och har sig, gråtet går upp och ner tills min sambo frågar "ska det va så här?"
Och det ska det ju. MEN när lilla S vrålskriker utan tecken på att lugna sig, så buffar jag honom lugn. Det tar sin lilla tid och efter ramsan kommer några frågor, sen sover han gott till klockan 07.00 då väckarklockan ringer!

:arrow: Ikväll tänker jag lägga lilla S klockan halv sju. Du har helt säkert rätt Anna när du säger att detta "nya" sömnstrul har att göra med att lilla S är för trött och därför sover dåligt. Vi skall se om detta lilla ingrepp gör att morgnarna blir lugnare.

Har hur som helst en solstråle här bredvid mig som har mycket att berätta tydligen. Ska lyssna på honom nu!

Synpunkter mottages tacksamt, och tips!

:arrow: Om någon är intresserad så ser vårt schema nu ut så här:

07.00 väckning + amning
09.00-11-00 sov
11.00 gröt
13.00-13.45 sov
14.00 mat
16.00-16.20 sov
17.00 gröt
18.30 slurk
19.00 sov

Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Har bara läst sista sidan och vill säga TACK för att du delar med dig, dina aha upplevelser läses av många, många och jag lär mig också saker när jag läser andras trådar :D

Hoppas mormor är TOTALT införstådd med vad som gäller, är hon lika säker som du är kommer det gå som på räls :wink:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
finskaflickan

Godmorgon alla! :D

Tänkte bara meddela att det gick alldeles lysande när mormor lade lilla S.
Jag hade berättat hur hon skall göra och hon gjorde precis så. När vi kom hem på kvällen sov lilla S som en stock och mormor sade förundrat " så ENKELT det är, det känns nästan konstigt att inte göra någonting". Lilla S låg där i sin nya säng och mummlade och gruffade lite. Sen somnade han. :)

:arrow: Förra morgonen var tidig väckning. Lilla S har fortfarande små fester på nätterna som jag inte lägger mig i. Det är helt okej. Förra natten satte han igång 05.15 och jag sov bort första påminnelsen och han hade party i en timme. Sedan höll han på att somna då sambon grymtar till i sömnen och Lilla S blir tokarg. Nåja... det var inte så farligt. Händer det igen planerar jag att pangramsa så att han vet vad som gäller. (alltså inte pangramsa mannen då, he he).

:arrow: I morse vaknade lilla S klockan 06.20. Han var ganska arg och han fick vara det till klockan 06.30 då klockan ringde. Så det är ju faktiskt helt okej. Jag ger mig inte förrän klockan är 07.00, men nu är vi på väg!

:arrow: Kanske är det schema ändringen som gjort att vi nu börjar vara på rätt spår. Eftersom lilla S numera sover två hela timmar på förmiddagen så är han pigg och utvilad för resten av dagen. Han sover bättre och djupare i sin säng inne, än när jag rullar vagnen ute. Dessutom är han ingen morgon människa. Tur att jag gjorde den här ändringen.

:arrow: Sista luren klockan 16.00 flyttar vi till klockan 16.15 och hoppas nu att detta skall lösa krånglet med denna lur. Han blir fortfarande rätt arg här och det krävs ofta vagning/buffning.

Så här är det nu, och det känns RIKTIGT bra!

Vilken fenomenal grej den här kuren är. Tänk att jag orkat så här långt!
Det är verkligen mödan värt!

Kram och ha en fin dag!

Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup: :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
finskaflickan

Goderafton både herre och fru!

Allt börjar som sagt falla på plats nu. Det vi fortfarande jobbar med är morgnarna. Lilla S vaknar, mumlar, pratar, sjunger, oftast runt klockan 05.30. Väckning är 07.00. Vi kör med väckarklocka och jag brukar låta den ringa när lilla S blir arg och inte visar några tecken på att somna om, dock tidigast klockan 06.30. Men innan klockan ringer... Tänkte nu höra med er:

Ibland missar jag att S har vaknat och vaknar själv först senare av att hans ljudnivå blir högre. Då kan klockan vara ca. 06.00 och det känns lite sent att pangramsa då, dels för att han är väldigt pigg och vaken och dels för att det ju faktiskt snart är morgon. Bästa vore ju att pangramsa vid första pip, men vad om jag inte hör det :?:

Om jag väntar ut lilla S så resulterar det i att han till sist blir jättefrustrerad och arg runt 06.15, utan tendenser till att lugna sig, och till sist måste jag buffa och det känns ju verkligen onödigt så nära inpå morgonen.

Så vad skall jag göra riktigt. Vill helst inte buffa eller liknande.
Hur skulle ni göra? Eller hur har ni gjort :?:

Resten av dagen fungerar jättefint. Pga den tidiga väckningen är dock lilla S väldigt trött till fm-sovet, och därför behövs det oftast lite buffningshjälp då. Annars är allt TOPPEN.

Jag börjar bli mig själv igen känner jag. Vilken gåva att få sova!

Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

finskaflickan skrev:Jag börjar bli mig själv igen känner jag. Vilken gåva att få sova!

:D Underbart :lol: :heart: :lol: Och den gåvan ger du nu ert lilla barn :-({|=
finskaflickan skrev:Vi kör med väckarklocka och jag brukar låta den ringa när lilla S blir arg och inte visar några tecken på att somna om, dock tidigast klockan 06.30.
Nu tror jag du seglar lite snett :shock: Poängen med väckarklockan, om man nu ska ha någon, är ju att det är den - vid samma tid varje morgon - som talar om när morgonen har kommit. Nu är det lilla älsklingen som "talar om", på ett inte alltid särskilt älskvärt vis, när väckarklockan ska ringa och därmed morgonen komma. Det ansvaret ska han verkligen inte behöva ha, och den idén ska ö h t inte alls behöva dyka upp i hans huvud. Där lägger du alltså ledningen på honom, och det är inte omöjligt att det är just precis därför han är arg :evil: Ha klockan på sju, tycker jag, och tillgrip inte den som någon sorts verktyg, för det är den inte.
finskaflickan skrev:Då kan klockan vara ca. 06.00 och det känns lite sent att pangramsa då, dels för att han är väldigt pigg och vaken och dels för att det ju faktiskt snart är morgon. Bästa vore ju att pangramsa vid första pip, men vad om jag inte hör det :?:
Mitt heta tips är musik. Bjud inte på någon till dig eller er kopplad "underhållning", alltså säg ingenting alls. Det behövs inte på det här stadiet. Vad vi vill lära honom är som sagt att det inte ligger på honom att bestämma när det är morgon eller ens undra över den saken. Musik ger honom något annat att tänka på och framför allt lyssna till, i stället för sitt eget frågvisa missnöje. Strauss (utan sång) kan jag verkligen rekommendera! Glada, medryckande polkor, polonäser, valser som är oemotståndliga \:D/ Bara ge honom den musiken utan att synas och spela den högt nog, så ska du få se på skillnad inom loppet av mycket kort :wink:
finskaflickan skrev: Pga den tidiga väckningen är dock lilla S väldigt trött till fm-sovet, och därför behövs det oftast lite buffningshjälp då. Annars är allt TOPPEN.
Buffa bör du också sluta med och skulle ha gjort för ett bra tag sedan :oops: Det är KRIShjälp, inte insomningshjälp. Nöj dig med att lägga tillrätta, tydligt och distinkt, i klara "steg", och parkera sedan hela härligheten med en avslutande mycket kort solfjäder. Lite snabba skak i handtaget på vagnen kan du möjligen kosta på dig, men buffa eller vagna inte mer :!: (Kallas att backa :wink: ) Gå sedan genast med en glad och självklar ramsa x4.

När han får sina fulla morgnar slipper han ju också bli övertrött, alldeles, alldeles snart.

:thumbsup: :heart: :sleep:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"