Jag fikk 150909 en underbar liten pojke. Har också en flicka på næsten 4år. Min son er så skøn så skøn- smiler, snakker och observerar och äter-äter-äter (från bryst) och har på sine 2 m taget 2,5 kilo på! Så han får nok mat.. Jeg forsøker at følge SM men har ikke rigtigt fundet rytmen endnu..
Problemet mitt er hans sömn - särskilt på dagen. Hans dag ser ca. så her ut:
630-700: Vaknar
800-830: Sovar 45-60 minutter (kan nogle gange sove længere hvis han får mat eller bliver rullet i vognen, men vaknar så snart jeg stopper med at rulle)
830-900/930: Vågen, leg snak etc. Men han er trött og lidt irritabel
1030-1100: Sover i barnevognen (ca. 2timer men våknar når vognen ikke ruller!)
1300: Vågen, leg snak etc.
1430-1500: Sover i barnevognen. Jeg går hentar min stora flicka. Han våknar nar vi er i dagis. Han nyter de store barns opmærksomhet.
1530: Sover ca. 30 minutter mens vi åker hem.
1600: Vågen. Deltager og observerer hvad som sker i hemmet.
1700: Sover 45-60 minutter
1800: Vågen. Deltager og observerer hvad som sker i hemmet.
1900-1930: Sover for natten.
0100: Ammes. Sover fint etterpå.
0400: Ammes. Sover fint etterpå.
Mine frågan er:
1) Han har svært ved at falde i sömn om dagen. Kan falde i sömn i mine arme eller i barnevognen nar han blir rullet. Han sover inte på magen! Det tör jeg inte.. Om natten er der ikke samme problem.
2) Han vaknar ofte nar han blir flyttet fra fx mine arme til sin seng, eller fra barnevognen til indenfor (hvor vi har en andan barnevogn). Selvom vi kan få ham til at sove igen holder det ikke længe. Han er meget opmærksom og nysgerrigt barn, og er svær at få til at falde hen - han kigger og griner vil gerne være med i det som sker - Selvom mama synes han burde sove..
Problemet med vores rytme er, at jeg ammer ham alt for meget. Synes han burde sove og fylder ham derfor op - men så går indsovningen galt og jeg giver op. Han får derfor en halv time mere oppe og skal så fyldes op igen. Er det fel?
Derudover bruger jeg utrolig meget tid på at få ham til at sove. Den ro hans sömn burde give mig eksisterer inte. Til ex vil jeg själv gerne sove om dagen - det er ikke muligt..
Har ni nogle gode råd, I kloge kvinder..
Vh. STine
2 m bebis med sömnproblemer
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
GRATTIS till lilla älsklingen
Och när man är två månader söker man ordning och reda, tider och rutiner. Man är inte särskilt nyfödd längre. Man är faktiskt inte nyfödd alls.
Och det är bland annat därför han inte sover så bra på rygg, och inte länge tillräckligt. En nyfödd sover en nästan medvetslös sömn och kan sova hur och var som helst, flera timmar i sträck. Det kan inte din lilla älskling längre. Han måste få sova skönt, sammanhängande och gott. På natten skulle han egentligen börja sova åtta timmar i sträck nu. Han tar sig fem och en halv timme, efter vad du skriver, och det visar en god tendens till sammanhängande nattsömn. Men eftersom du fortfarande ger mat både kl ett och kl fyra - som om han vore nyfödd - får du börja med att införa sex timmar klockad natt en veckas tid eller så, innan du kan ge honom åtta.
Sammantaget behöver han 16 tim sömn / dygn.
Förutsättningarna för denna goda sömn enligt Standardmodellen är två:
Du är tyvärr lurad
Så hjälp honom sova så gott. Sikta på 2-2 nu, det vill säga två timmar vaken (ungefär) och två timmar sova (ungefär) och sex timmar natt. Äta ska han göra i fyra omgångar (minst) inom en timme, möjligen en timme och en kvart, per mål. På det ska lilla matsmältningsapparaten, som verkligen inte heller är "automatisk" ännu, få arbeta ostört i tre timmar, eller åtminstone två timmar och trekvart, mellan dagsmålen. Och sex ostörda timmar på natten.
Och det gör lilla magen allra bäst på - just det: mage
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack, tack, søte Anna. Tack for ditt svar, og tack for din bok. Utan Barnboken tror jeg mit liv som mama ville have været helt anerledes - og meget sværere! Så tack for din kärlek og respekt til barn som du giver videre til os nye maman 
Angående ditt svar - jeg har et par kommentarer og ekstra spørgsmål:
- At sova på magen
De danske (og svenska?) sundhedsmyndigheder fylder småbarns maman med information om hvor farligt det er at sova på magen. Jeg har googlet "baby" og "sova på magen" og jeg får tusindvis af links til advarsler. Selvom jeg stoler på din kloge logik (og har läst din krönika), og er helt enig i hvad du siger, er det svært at ignorere denne indoktrenering fra myndighederne.. Din analyse af velfærdssamfundet er så rigtig, båda i Barnboken og i krönika!
- At äta i fyra omgångar inom en timme
Mener du bryst 1 + bøvse (rakke?), bryst 1 + bøvse. Leg, snak etc. Bryst 2 + bøvse, bryst 2 + bøvse?? Sådan som det beskrives i Barnboken? Hvis jeg siktar mod 2 timmar vaken og 2 timmar sova ville jeg umiddelbart give ham bryst nar han vaknada, leg-snak-etc. og så bryst igen inden han skal sova efter 2 timmar. Altså at han få mat från begge bryster ad 2 omgange -men inom 2 timmar. Er det fel?
Och så et ekstra spørgsmål:
Nar vi er hos familie eller kompiser er min son mycket svar at få sova. Vi er ofte hos min søster og hendes familie, men der er mange spændende ting for ham selvom han er der meget. Vi ender altid med at skulle gå en tur i barnevognen med ham nar han skal sova. Han kigger og observerer og kan slet ikke finde ro, det vil sige at nar han bliver træt gråter han mens han kigger og observerer. Jeg forsøker at skærme hans syn, men det synes ikke at lykkes. Har du et råd? Må vi vente til han er ældre med at forvente at han kan "give slip" eller??
Vh. Stine
Angående ditt svar - jeg har et par kommentarer og ekstra spørgsmål:
- At sova på magen
De danske (og svenska?) sundhedsmyndigheder fylder småbarns maman med information om hvor farligt det er at sova på magen. Jeg har googlet "baby" og "sova på magen" og jeg får tusindvis af links til advarsler. Selvom jeg stoler på din kloge logik (og har läst din krönika), og er helt enig i hvad du siger, er det svært at ignorere denne indoktrenering fra myndighederne.. Din analyse af velfærdssamfundet er så rigtig, båda i Barnboken og i krönika!
- At äta i fyra omgångar inom en timme
Mener du bryst 1 + bøvse (rakke?), bryst 1 + bøvse. Leg, snak etc. Bryst 2 + bøvse, bryst 2 + bøvse?? Sådan som det beskrives i Barnboken? Hvis jeg siktar mod 2 timmar vaken og 2 timmar sova ville jeg umiddelbart give ham bryst nar han vaknada, leg-snak-etc. og så bryst igen inden han skal sova efter 2 timmar. Altså at han få mat från begge bryster ad 2 omgange -men inom 2 timmar. Er det fel?
Och så et ekstra spørgsmål:
Nar vi er hos familie eller kompiser er min son mycket svar at få sova. Vi er ofte hos min søster og hendes familie, men der er mange spændende ting for ham selvom han er der meget. Vi ender altid med at skulle gå en tur i barnevognen med ham nar han skal sova. Han kigger og observerer og kan slet ikke finde ro, det vil sige at nar han bliver træt gråter han mens han kigger og observerer. Jeg forsøker at skærme hans syn, men det synes ikke at lykkes. Har du et råd? Må vi vente til han er ældre med at forvente at han kan "give slip" eller??
Vh. Stine
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
1) Du väljer ju själv vad som är viktigast för dig - barnets goda sömn eller att låta dig styras av herrar som aldrig själva tar hand om några spädbarn, allra minst på nätterna
Betänk bara två saker:
Du måste försöka förstå att ryggläget INTE är säkert, lika lite som magläget är farligt i sig
2) Nej, inom en och en halv timme för månadsgamla barn, inom en timme för tvåmånaders, är regeln
Sista halvtimmen av de cirka två timmarnas vakentid ska alltså ägnas åt passiv social delaktighet och UTAN knockoutslurk, redan från och med den egentliga födelsen vid ca tre veckors ålder. Jag skriver det i BB.
2) Jag vet inte va "give slip" betyder men tycker inte det här är något större problem - du lär dig ju lugna honom när han behöver lugnas, och så får man göra. Jag envisas: enklast vore säkerligen att låta honom vila på mage
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022