Nattingsproceduren tar ihjäl oss!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Lilla mamman

Nattingsproceduren tar ihjäl oss!

Inlägg av Lilla mamman »

Hejsan!

Jag har besökt och skrivit inlägg här i forumet tidigare ang sömnproblemen. Jag har läst boken sova-hela-natten-kuren och varit rätt peppad att köra igång,men inte lyckats ta tag i det ännu. Känns som energin fattas...

Har en 1år och 4mån liten tjej här hemma med stora insomningsproblem.
Jag bedömer dem själv som svåra då de kan ta ca 2h att få henne att somna inför natten. Och insomnandet sker oftas efter gråt och ilska från henne. Problemen har pågått sedan hon var riktigt liten bebis. Hade svårt att slappna av och sova då med. Då mina vänners bebisar i samma ålder åt och sov och var nöjda var våran tös vaken i timtal. Det har således pågått ett tag. Väl hon har somnat sover hon relativt bra. Kan under natten vakna och skrika till, men somnar lätt om, antingen efter lite välling, ny blöja el bara lite tröst. Det är insomnandet som jag ser som det stora problemet.

Hennes sovrutiner: somnar oftast runt 20.30-21.30, vi kan ha börjat läggningen runt 19.30-20.00. Läggningsrutinerna har varierat under tidens gång. Vi kör med mörkt, svalt, nedsläckt rum. Vi har provat sitta vid sängen. Ligga brevid spjälsängen, sjunga, vara tyst, klappa, smeka, dricka välling i säng, dricka vatten, you name it!!! allt känns som beprövat nu.

Hon sover oftast efter insomn till 02 då det oftast är då hon vaknar och skriker, somnar om på ca 1-10min och sover oftast till morgonen 8-8.30.
Middgasluren som bara är 1ggn per dag brukar vara på ca 1,5-2h alltifrån 11.30-14 ---> Middagssovningen kan också vara besvärlig och hon somnar endast i vagn ute efter ca 30min vagning.

Hon äter bra och tycks vara pigg och glad på dagarna.

Hon somnar för det första på tok försent! Ser på henne att redan vid 19 är hon trött och borde sova. Vi har inte genomfört kuren ännu då vi är trångbodda och hon ännu inte har eget rum. Känns besvärligt med draperier i tak och div som beskrivs i AW bok. Har ngn gjort på annat sätt?

Jag vet snart varken ut el in och hela vår lilla familj sliter ONT av detta. Man tappar lusten och orken till att ta tag i problemet fast jag vet att förr el senare måste vi.

Önskar ngn kunde ge mig lite pepp el kanske andra råd som vi inte kommit på ännu. Hur länge bör hon sova per dygn med tanke på hennes ålder?

Hoppas på massa kloka svar!
Lilla mamman!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Lilla mamman och varmt välkommen till Forumet :D Ursäkta att du fått vänta på svar.

Dottern behöver ca 13,5 tim sömn/dygn fördelat på 11-12 tim natt och en lur efter lunch. Anledningen till att man ska skärma av, är ju så att juvelen får en egen hörna och inte störs av synintryck. Ni kan ju också se till att det är beckmörkt i rummet och ställa en skärmvägg bredvid hennes säng.

Läs runt här bland andras trådar, fundera och känn efter om SHN-kuren och filosofin bakom passar er.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "