Skriker länge vid nattningen (Beskedet)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
SarahMarah

Inlägg av SarahMarah »

Hej Anna!

Tack! Ja vi har jobbat på bra och jag och Freja är duktiga. :lol:

Alltså det här med trafik på morgonen stämmer inte riktigt helt. När jag väl har gått in och solfjädrat har det bara varit en gång! Då i syfte att få henne somna. Jag har stått tålmodigt. När hon andats tungt länge och jag verkligen trott att hon sover har jag stått kvar lite till och sen gått ut. Men efter någon minut så har hon då börjat gnälla. Då har jag ramsat en gång och sen låtit henne vara gnällig.

Tanken var som sagt att i några morgnar få henne att sova tungt så att hon lärde sig sova på morgonen. Det fungerade en gång och natten efter sov hon till 06.30. Trodde att det var på gång åt rätt håll. Men så var det inte :cry:

Bra idé angående morgonbajsandet.
Jag hade faktiskt tänkt att from idag ge middagsmat lite efter kl 17.00 och sen amma innan läggningen. Lite Gröt, eller frukt kommer hon få till mellanmål kl 14.30. istället för amning.

Det här med att ramsa TYST på henne. ..

Hmm, jag ramsar faktiskt inte alls så mycket. På kvällen ramsar jag en gång. Sen kan hon gnälla lite, stöka och böka, jollra. Men aldrig skrika eller vara arg. Så då låter jag henne bara vara tills hon somnar själv efter typ 10 min.

:?: Är det fel?

Har hon protesterat mkt, ja då slänger jag in en ramsa till och behövs det får hon en bekräftelseramsa för att jag ska få sista ordet. Men det händer så sällan att jag behöver ramsa igen.

På nätterna gör jag ingenting, hon sköter sig själv.

På dagluren inne fungerar det som på kvällsläggningen. Jag låter henne mest vara tills hon somnar. Men ibland protesterar hon lite mer och skriker och då kan jag behöva ramsa några fler gånger, men då oxå en bekräftelseramsa som sista ordet.

Eftersom jag inte har behövt ramsat så jättemycket, vet jag egentligen inte om hon har fattat det där med ramsan eller inte.... :?
Freja född 090314. Började kuras 22/10 2009
Lillebror född 110808, kurstart 22/4 2012
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
SarahMarah skrev:Hon ligger och smågnäller. Jag går in för att göra solfjädern tills hon sover tungt så att hon efter några dagar ska lära sig att sova längre (efter tips jag läst).
Det tipset gäller KRIS :!: Ligga och smågnälla kan man göra. En bekräftelseramsa kan då vara på sin plats, när lilla barnet slutligen bestämmer sig för att somna (om) så gott. Men även med bekräftelsen bör man vara försiktig på morgonkulan.

Solfjädern som krisverktyg är som första buffningen första natten på kuren: tar mellan 20 och 45 min och tar sedan aldrig så lång tid igen. Den får och ska inte bli någon vana :cry: och jag står inte bakom det tipset som du tolkat det. Det är ramsan och åter ramsan som är och ska vara det magiska tricket i alla väder =D> från och med andra kurnatten. (Sedan kan man behöva gå in och kolla att allt är väl, men det är en annan femma - då stör man inte ett vaket barn utan tittar till ett garanterat sovande.)

En glad, närmast hurtig upplysningsramsa x4 (eller x6 eller rentav x8, i ett enda övertygande svep) omedelbart vid "för tidigt" uppvaknande är vad vi vill ha. Följt förslagsvis av husljud och / eller Mozart eller Strauss. Den fysiska personliga kontakten är inte eftersträvansvärd i vargtimmen / tidiga morgonen. Blir den återkommande kan den ju inte gärna betyda annat för lilla barnet än att dagen börjat. Budskapet ska vara enkelt och lättfattligt: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING :wink: Morgonen har inte kommit än (för lilla barnet), säger upplysningsramsan, som ju sedan inte bör motsäga sig själv.

Risken är att du etablerar ny rutin nu - trafik på morgonkulan med ideliga ingripanden - som barnet INTE kommer att bryta, dessvärre :cry: utan tvärtom lära sig som just rutin. Ett tu tre är du tillbaks på ruta ett om du inte ser upp :^o

KRIS kan man läsa av på barnets skrikande, där det verkligen inte "duger" med smågnäll, stök och bök (som inte ska förhindras alls). Man får lyssna verkligt noga. Så länge skrikandet, gnölandet, protesterandet, frågandet (EFTER svaret / beskedet), reagerandet varierar sig minsta lilla - nyanseras, går upp och ner så att säga, interfolieras av pauser, om än aldrig så små - är det inte fråga om någon kris. KRIS med stora bokstäver kännetecknas av att barnet "fastnar" i ett maskinliknande skrikande utan att i princip dra efter andan, och det bara pågår och pågår på ett sätt så man förstår att detta kan barnet INTE sätta stopp för själv. Då måste man hjälpa, bryta tvärt och sätta punkt. För att överhuvudtaget kunna få till stånd någon kommunikation alls.

Förstår du den stora skillnaden :?:
SarahMarah skrev:Jag har även testat att efter pangramsan bara låta henne vara. Hon gnäller, men somnar inte heller om då.
Testa inte :!: Bestäm dig. Du ska veta INNAN exakt vad du gör och varför. Annars lägger du över frågorna på lilla barnet och hoppas att HON ska ge dig svaren, bekräfta det du gör och nicka uppskattande :roll: vilket små barn dessvärre inte står till tjänst med alls :shock: Så ta ledningen och var inte rädd, utan tänk efter före :wink: :lol:

:arrow: Det mesta med små barn är mycket enklare än man tror, om man bara har ett mål för ögonen.

Det viktiga är inte att hon sover varje minut hon "ska". Det viktiga är att hon har förutsättningarna. Så ge henne dem :wink: :lol: Och dutta sedan raskt med de andra sjutton bebisarna och de arton korna som måste mjölkas... NU :!: :lol:
SarahMarah skrev:Hade på Mozart idag, men det sket hon i
Nej, jag tror inte hon "sket" i det. Hon behöver ditt enkla, målmedvetna tålamod, bara. Då estimeras Mozart i högsta grad, kan jag lova dig - bara han i sin tur slipper ackompanjeras av orosvargar och frågetecken :P

O:) :sleep: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
SarahMarah

Inlägg av SarahMarah »

Tack för svaren och peppningen.Det här är riktigt kul! Särskilt när man får så mycket stöd och hjälp från er. Ni är så gulliga. :heart:

Jag höll på länge med att pangramsa och sedan göra husljud vid det för tidiga uppvaknadet. Men när det inte gav något resultat började jag med solfjädern.

Men det är klart som du säger, att hon sedan vänjer sig vid det. Fel tänkt av mig :(

Jag har hela tiden tyckt att jag är bestämd och målmedveten, har attityden att jag inte har tid att dalta med Frejas sömn. Hon är duktig och klarar det själv. Jag har inte ingripit i onödan. Men nu när du skriver det så har jag kanske inte varit helt som man ska, jag har ju bytt strategi...Klart Freja blir förvirrad. Hoppas att det bara är därför som hon inte har somnat om...

:arrow: Tack för att du var så otroligt tydlig med vad det gäller kris eller bara annat.
Jag förstår precis vad du menar. Och det är så jag har resonerat. Men det tog några dagar innan jag lärde mig förstå henne.

:?: Du skriver att det inte gör något om hon inte somnar om alls bara hon har förutsättningarna.
Men hon behöver ju sin 12h sömn, inte 10,5 eller 11 h.
När tror du att hon kommer få det?
Hon kan verkligen ligga i 1,5h och gnälla. Det är som hon inte riktigt förstår att hon ska sova vidare. Även om jag gör andra saker och bara låter henne vara.
:?: Ska jag ramsa mer på morgonen än upplysningsramsan? I så fall när? Nu gör jag det bara om jag hör att hon börjar skrika upp sig ordentligt.

:!: Nu börjar jag om igen. INGEN solfjäder! Och jag måste helt enkelt ha mycket mer tålamod. Det får ta den tid det tar helt enkelt. Fördelen nu är att hon inte är lika skrikig som hon var i början.

\:D/ I morgon ska jag ha Mozart igen. Och Freja kommer snabbt förstå hela poängen med att sova så gott även på morgonen! Det kommer gå så bra! :D

KRAM
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Rara människa :heart: Ja, det kommer att gå så bra. Skjut orosvargarna, odla tålamodet och tänk på att det du ger ditt lilla barn är en GÅVA, ingen påfrestning eller terror :shock:

Du resonerar klokt och lugnt och ska BARA ( :!: ) omsätta det i praktiken också, även den svimfärdiga, uttröttade... Det blir bra, med tiden, allteftersom alla polletterna trillar ner, lugnt och fint och metodiskt.

:arrow: "Men hon behöver ju sin 12h sömn, inte 10,5 eller 11 h. När tror du att hon kommer få det?"

Det kommer, det kommer :wink: Ge henne bara förutsättningarna, och missa aldrig skrattet-till-go'nattet \:D/

För små barn VILL ju sova så gott. Säkra för vargen. Precis som vi alla.

O:) :heart: :sleep:
SarahMarah

Inlägg av SarahMarah »

Så söt du är :P
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
SarahMarah

Inlägg av SarahMarah »

Nu har det gått dryggt en månad sedan kurstart.

Det är SÅ FANTASTISKT att allt fungerar så bra! Vi är så lyckliga och Freja är så go och glad, och hon fungerar verkligen som en egen klocka \:D/ Hon har börjat få sina första tänder utan problem och inte heller någon åttamånadersångest märks av. Hon är en solstråle helt enkelt.

Nu för tiden låter hon ingenting alls när hon läggs klockan 19.00.

Men hon vaknar fortfarande en halvtimme för tidigt. Fast det har blivit bättre. Hennes klocka ringer 06.45, ibland har hon sovit ända tills dess. Men oftast vaknar hon 06.15.

:?: Om hon ännu inte om en månad lärt sig att sova till 06.45 ska jag då ändra tiden för när hon ska gå upp till typ 06.30?

:?:Ska man alltid ramsa 4 gånger när hon ska lägga sig nu även när allt fungerar så perfekt? Behövs det? I så fall hur länge gör man det? Tills de är stora eller....?

:?: Hur gör vi med läggningen när vi är i andra miljöer? Sover borta, är på middag etc?

:?: Hur ska barnvakter göra vid läggningen?

Kram från en lycklig utvilad mamma!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Försöker svara på dina frågor:

:arrow: Om ni verkligen vill ha 12 timmars natt så håll på det, men minska istället på en lur på dagen. Jag vet att jag bytte till två lurar vid den åldern för vi har en liten piggis. :wink:

:arrow: Ja ramsa alltid med en fyra-vers. Slutar du med det så är det lätt att ramsan glöms bort så när den väl behövs så vet inte barnet riktigt vad den betyder längre. :? Jag ramsar fortfarande min tvååring med en fyra-vers-ramsa och planerar inte att sluta med det på ett långt tag. :wink:

:arrow: Gör läggningen så lika som möjligt när ni är borta. Visa rummet och sängplatsen innan så det känns bekant. Skratta och busa som vanligt och ge en ramsa som alltid. 8)

:arrow: Barnvakter gör så lika som möjligt.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
SarahMarah

Inlägg av SarahMarah »

Freja somnar alltid till när hon ammas klockan 18.30. Hon blir så trött och komig och jag får hela tiden hålla på för att hålla henne vaken.

Sedan piggar vi upp henne så gott det går och busar i 5-10 min innan vi lägger henne.

Varför tror ni att hon alltid somnar in? Är det vanligt? Kan/ska jag göra något åt det?

Hon sover 45 min på fm och sen 1,5 h mellan 13-14.30

Hej så länge :)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej säger jag! :heart:

Det låter som att lilla damen behöver en halvtimma längre sömn per dag om hon har 12-timmars nätter, om jag tänker rätt. Kanske skall du ge henne två timmar istället för 1,5?

Vi har en halvtimma "för mycket" enligt SHN, men E sover och är nöjd så hon behöver den extra just nu.

lycka till!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
SarahMarah

Inlägg av SarahMarah »

Hmm, ja så kanske det är. Ska prova. Hon har ibland visat tendenser på att vilja sova mer än 1,5 h.

Tack!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

kom ihåg, tre dagar att införa en justering. :heart:

Lycka till!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
SarahMarah

Inlägg av SarahMarah »

Okej, nu är det nästan 3 månaders sedan vi började med kuren.

Men hon somnar fortfarande inte om när hon vaknar för tidigt på morgonen. Vaknar hon till vid 05.30 klarar hon av att somna om själv utan ramsa eller någon hjälp.

Hon har gjort framsteg och ibland sovit till 06.30. Men vaknar oftast vid 06.15. Glad eller bara smågnällig första 10 min sen protesterar hon mer eller mindre högljudt till klockan ringer 06.45, då blir hon glad.

Jag säger en upplysningsramsa sen Mozart. Hon tystnar inte.

:?: Några andra förslag?
:?: Vad händer om jag "väcker" henne när hon vaknar? (oavsett vad klockan är, bara det är efter 06.15)

Åhh det är så tröttsamt. Kan hon inte bara vara nöjd och glad när hon vaknar. Hon är det ju när hon somnar... :roll:

Men jag vill ju egentligen inte klaga när allt funkar så bra, men lite tips från er skadar ju inte :D
SarahMarah

Inlägg av SarahMarah »

Tillägg:
Dagsömnen är
09.30-10-45 (oftast sover hon 30 min)
13.00-15.00 (Hon brukar sova 1,5h men ibland 2h. Det märks ingen skillnad på morgonen, men har hon sovit för lite då märks det när hon kvällsammas och somnar in)
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Då lägger vi om focus, säg HURRA!!!hon har sovit i 11--11,5 timmar i natt :D

Lillebror var en riktig morgonpigg juvel :heart: jag slet och justerade "kunde " ju allt, diplad som man är :oops: men han vaknade "alltid" 6,15-6,30,(eg 07) så då gjorde jag morgon. Jag ville ha en bra start på dagen och det fick vi inte med skrik alldeles för länge,
glöm inte att ni gör detta för er familj, vad gör det om du ringer i klockan kl 6,15 :?: Jag lovar att inte komma med anteckningsblock och pekpinne :wink: Missförstå mig rätt, vill du ha 12 timmarsnatt punk, så ha målet för ögonen det grejar du, men som sagt var gör det för att DU vill, inte pga vad "vi" härinne säger.

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"