Undran om sm schema för tösen på 10 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
terez
Kontakt:

Undran om sm schema för tösen på 10 veckor

Inlägg av terez »

Jag undrar så angående mitt sov och matschema för tösen vår då det är så svårt att få henne sova längre om nätterna. Hur skall jag gå tillväga för att få henne sova längre igången.

Såhär här dagschemat:
7.30 väckning/mat senast 8.00 mat.
8.30-10.00 sova 1,5h
10.00-11.00 mat
11.30-13.30 sova 2h
13.30-14.30 mat
15.15-16.00 sova 45min
16.15-17.15 mat
18.00-18.30 sova 30 min
19.00-20.00 mat

Då till problemet lilltjejen vaknar sedan kl 22.30-24.00 däromkring och vill äta, följande gång runt 3 tiden på morgonen och sedan 5.00 på morgonen!!
Hur många mål mat skall en 10 veckors baby klara sig med och på natten ?
Hon äter verkligen mycket på dagen då hon äter, även kommer det upp som kräkning och sedan tar hon lite till. Ett bröst ca 20 min och rap, sedan byte av blöja, umgås osv , andra bröstet och rap, även byte av bröst om hon så vill efter det. Så maten tycker jag verkligen hon får mycket av. Men ändå vaknar hon till om nätterna flera ggr? Napp använder vi inte.
På magen sover hon med larm. har kört med detta schema i ca 1 1/2 vecka nu och jättebra går det på dagarna. Förutom då hon skall sova 2 h i sträck får man gå ut och puffa vagnen då ca 50 min gått, ropar till lite , puffar lite,somnar om.
Kan någon vara snäll och hjälpa mig lite ?! är det något fel med schemat, tider mat ?
pojke född 050305
Tösen född 190809
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, När jag tittar på ditt schema kan det faktiskt vara så att sista luren är den som ställer till det lite för er. Den skulle du kunna prova att ta bort och sen skjuta lite på tiderna.

Vad tycker du om att kanske ha dessa tider? Det sammanlagda sömnen du då får ihop är 15,45 och vid 3+4 mån är det sen 15,5 som gäller. Så då blir det lite lättare att få till.

7.30 väckning/mat senast 8.00 mat.
09.00-10.30 sova 1,5h
11.00-12.00 mat
12.30-14.30 sova 2h
14.30-15.30 mat
16.30-17.15 sova 45min
18.00-19.00 mat
19.30-20.00 Kvällsslurk
Natt 20-07.30 nattmål kl 04.30 All annan tid vagnas

När min son blev 3 mån införde jag "nattmackan" och gav i flaska inför natten. Mest för att brösten kunde vara lite trötta då och sen fick Tor lite mera stadigt inför natten.

Jag har bara lagt in ett nattmål för man anser att ett barn på 10 v kan sova 8-9 timmar utan mat på natten. Så mitt förslag är att du vagnar resten av tiden eller buffar om du behöver.

Sen undrar jag om hon somnar själv i vagnen om dagen eller vagnar du till sömns?
Det är lite dags att börja backa på vagningen, jag lade maten innan långluren lite senare för att hon skall vara så mätt som möjligt inför den luren, det kan vara så att hon behöver maten lite närmare den.

Vad tror du om mina tankar? 4 mål och en kvällsslurk är det man siktar på.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
terez
Kontakt:

Inlägg av terez »

tack så mycket , måste lite pröva att skjuta på tiderna så kanske det börjar löpa bättre =)
Då hon sover på dagarna så somnar hon in själv både i vagnen och sängen ( ingen skillnad) behöver inte vagna vagnen. Men det är om hon vaknar upp mitt i sömnen då måste man vagna för att få henne att somna om .
Kan man buffa istället för att vagna inne nattetid? eller är det smidigare att vagna? Tänkte jag skulle pröva ge henne lite ersättning det senare målet inför läggdags, först bm och sedan ersättning tänkte jag om det skulle hjälpa lite =)
pojke född 050305
Tösen född 190809
terez
Kontakt:

Hur gör ni om barnet är trött innan läggdags?

Inlägg av terez »

Om jag nu tänker byta på tiderna så hur gör man för att hålla upp henne så hon inte somnar innan "läggdags"??
Om jag känner henne rätt så somnar hon fast i famnen även fast du hojtar och hoppar runt med henne?!! Tips är gärna välkomna!

Har lite frågor kring schemat ännu hur lägger jag ihop det om jag ändrar på det, skulle vilja hålla fast vid dessa tidpunkter men det är kvällen som jag funderar kring då lilltjejen antagligen inte orkar vara uppe ända från kl 17.00 till 20.00 men var kan man bäst placera in ett litet sovpass?? och hur långt isåfall?

Såhär ser det ut hittills ( använder det inte ennu)

7.30-8.00 Gomorgon och mat
8.30-10.00 sova 1,5h
10.00-11.00 mat
12.00-14.00 sova 2 h
14.00-15.00 mat
15.30-17.00 sova 1,5 h
17.00-18.00 mat
19.00-20.00 mat och godnatt

sedan nattmål kring 4.00 funderade jag på .

Skulle gärna vilja ha lite hjälp kring sovtiden på kvällen ?!

Skulle inte vilja rucka på dagstiderna för det passar oss så bra med förning och hämtning av storebror...
pojke född 050305
Tösen född 190809
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tycker ditt schema ser bra ut men nu får jag in lite för mycket sömn... :wink: Kanske vill du ha som jag skrev till dig med rytm 11,5-1,5-2-45-5 och om en kväll på 3 timmar är för mycket erbjuda en MAX 5 min lur mitt i passet.

Vad tror du om det?

Jag rekommenderar att vagna är en aning lättare på natten för att buffa kräver lite mer och ofta lite mera tid. Men det avgör du hur du vill göra.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
terez
Kontakt:

Inlägg av terez »

Tack för det fin svaret =)
Nu hela helgen har vi matat, matat och matat så igår bestämde vi oss för att hon endast skall få 1 mål mat då under natten och det kl 4 , ställde även in spjälsängen i hennes eget rum. Hon somnade kl 8.00 och sov till kl 1.10 ¨å var jag in och buffade några gånger, ramsade påvägen ut och hon somnade på en gång. :D sedan sov hon som en stock, fick väcka henne prick 4.00 för att mata, åt nöjt och somnade om på en gång :D *såå glad*
sedan sov hon till 7.10 buffade en gång och ramsade vid dörren sov tills jag väckte henne glatt kl 7.30 . Är så glad , nu ligger en glad tjej på golvet och sprattlar, jollrar :D :D
Får se om det fortsätter lika bra?! hur många timmar behöver hon sova nattetid , ännu klarar hon väl sig inte utan mat ?!
pojke född 050305
Tösen född 190809
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Terez! :D

Hur har det gått?

Om jag räknar rätt är hon 3 mån - vi brukar säga att efter 4 mån kan de sova 12h i streck utan mat på natten. 8) Men de flesta barn behöver äta åtminstone lite riktig mat på dagen då, även om det visst finns de som blir säkra sovare med bara amning.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
terez
Kontakt:

Inlägg av terez »

Hej :D
Jo tack det går jättefint, inatt sov hon som en stock från kl 20.00-7.30 (matar kl 4.00) fick väcka henne till matningen kl 4.00 och somnade sedan om meddetsamma. Väckte även på morgonen.
Gårdagen blev lite uppoch ner annars, hon ville endast äta, äta & äta under hela dagen..så det var svårt att hålla sovtiderna då hon vaknade och var hungrig mitti kan man säga...
Tillväxtperiod eller vad tror ni?
När vågar man börja med annan mat och med vad har ni börjat med för mat??
Måste väl vänta några veckor ännu men att börja introducera så småningom lite riktig mat skulle ju vara trevligt.
pojke född 050305
Tösen född 190809
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Terez!

Många har en ökningsperiod där vid 3mån, det tycks som att det även har ni.
Mata på och sen kommer ni tillbaka på era tider, detta brukar/kan hålla i sig i några dagar. Man märker ganska snabbt när de kommer ur den.

Smakisar; många börjar med gröt för 4-måns. Eller mosad banan med bröstmjölk/ersättning. Potatis går också. Allt det milda eller hur jag skall förklara.

Några börjar vid 3mån (själv började jag då), andra väntar till 4. Men jag skulle personligen vilja säga att det går bra nu. Det är inte så att intro-maten kommer att ta över på några dagar. Det tar ju ändå sin stund för de små magarna att komma ikapp med att "behandla" maten.
Kör försiktigt så ser du :)
terez
Kontakt:

Inlägg av terez »

Nu är vi inne på 6 natten från att vi "kurade" helt och hållet vår dotter och hon sover som törnrosa om nätterna från natt 2 redan =)
Lägger henne 20.00 och väcker 8.00 på natten, utan mat.
Hon var sjuk här emellan och då blev allt "kaos" fler nattvak med mat osv, så kände att det var dags för en kurning helt och hållet för att få bort nattmaten och det funkade så bra =) Tack till Anna och alla ni andra som hjälper till .
Nu har vi en pigg och glad liten tjej som är glad att gå och sova.
:D :D
Mycket gick antar jag smidigt då vi hållit oss till ett schema tidigare också , men nu ser det ut såhär..

8.00 väckning, mat
9.00-9.45 sova
Mat emellan.
12.00 -14.00 sova
mat emellan
10.00-16.45 sova
Mat
20.00 sova för natten
Däremellan pysslar vi med lite allt möjligt förstås =) Gosar och har roligt
pojke född 050305
Tösen född 190809
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt med en så fin rapport! :D :heart: :thumbsup: Man blir glad i hjärtat! :heart:

Gott nytt år!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"