Sexårs kris...!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mo mamma

Sexårs kris...!

Inlägg av mo mamma »

Hej,

Nu vet jag inte längre vad jag skall göra. Här är det kaos i min dotter så det räcker och blir över... :cry: Och jag är inte tillräcklig!
Den senaste månaden har varit som att åka berg och dalbanan med henne varje dag. Och jag gör fel, och sen fel, lite bra och sedan fel igen. Jag hittar ingen väg ut ur detta skrik och gap och orimliga önskningar!!!!! Det är inte det att jag inte förstår henne eller för den delen känner med henne, men jag hittar inget sätt att guida henne. Litet exempel från scener ur ett sex års liv:

Hon har köp tyg med sin pappa och kommer hem jätte glad. Vi tittar på tyget tillsammans och hon börjar spåna på ideer. "kan vi sy en klänning till mig och en till lille bror?" "Tyvärr, tyget räcker inte till det, men det kan räcka till var sitt linne" "Men klänningen behöver inte vara så lång" "Det räcker ändå inte"
"Det här är den värsta kvällen i mitt liv!!!!!!" (Hon springer och gömmer sig bakom soffan)"Jag trodde vi skulle ha kul men nu blev allt förstört!!!!!!" osv.

Hon har ju precis börjat "0:an" och kommer inte riktigt in i det. Hennes jätte goa kompis går i samma klass och min dotter säger att hennes kompis hittat nya vänner men att hon inte våga leka med nån. Hon tycker det är för många barn. Så idag när hon visste att hennes kompis inte var i skolan vägrade hon helt enkelt gå... Hon satt på sin säng i bara underkläderna och upprepade om och om i gen. "Jag kommer aldrig mer gå till skolan" Allt slutade jätte dålig för jag känner att jag har inga medel att hjälpa henne längre!
Tillslut efter en halvtimmes övertalande, förklarande, tröstande, lyssnande bar jag helt enkelt ut henne i badrummet. Borstade tänderna, klädde på henne mot hennes vilja. Det kändes inte alls bra. Hon blev kränkt och grät hela vägen. Som tur var blev vi mötta av hennes super fina fröken och vi satte oss ner alla tre och pratade. Hon var ledsen när jag gick. Jag är ganska säker på att tiden och dem trevliga fröknarna kommer lösa hennes kompis problem i skolan tids nog. Men hon är ju här och nu. Hon är lite blyg och har en heldel integritet men hon är världens snällaste när man lärt känna henne!

Vad gör man med alla dessa utbrott? Vad gör jag när hon verkar uppleva minsta motgång som en kränkning? Och inte minst... Vad gör jag med en sexåring som inte vill gå till skolan?!

Kan tillägga att vi har så mycket socialdelaktighet det går att få in i vår vardag just nu. Hon vill gärna pyssla och leka för sig själv en stund när vi kommer hem också, så matlagning (hon ansvara helt för en dag i veckan) och lite städ och tvätt är vad som finns på schemat.

Ber ödmjukast om HJÄLP!

Mo :roll:
Två underbara barn -03 och -07!
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Hej!
Här kommer du att få jättebra svar!
Kan bara bidra med en liten tanke som jag fick!

Du beskrev hur hon hade köpt ett tyg och ville sy en klänning. Hon var så glad! Du är vuxen och ser att tyget inte räcker till. Du blir Vän av ordning och upplyser henne om detta. Hon blir ledsen.

Här tror jag att du skulle ha stor nytta av att läsa i Favorittråden om att börja varje mening med ett Ja. Dela hennes glädje!

"Jaaaaa, gud vilken snygg klänning det skulle bli! Skulle den ha volanger också?" SEN kommer ni på att tyget inte räcker. Och då har du ju en jättebra idé: vi kan sy linnen!

Någonstans i tråden jämför någon med att man själv kommit på att man vill börja med något kul projekt och ens man direkt meddelar att det kommer bli för dyrt. Då blir alla ledsna. Om han istället blir lite peppad över din fantastiska idé, och säger något som visar att han FÖRSTÅR och kan dela dina känslor och SEN säger att det nog ändå skulle bli för dyrt, då skulle du inte bli ledsen. "Jaaaaaa, vad kul! Men fan, det får nog bli till våren när vi jobbat ihop lite mer pengar..."

Oj, det här blev långt och lite babbligt kanske.

Som sagt, du kommer få bra hjälp här. Stort lycka till!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej. :D

Hàller med vad Fanny skrev. Börja meningen med ja och pakta är superbra för stora och smà!

Klipper in ett svar fràn Ewa i en annan 6-àrs tràd som innehàller massa bra lästips.
Ewa skrev:
6-årsåldern beskrivs också som 6-årskrisen, och om den finns mycket att läsa, främst i Barnaboken, så man får en bättre förståelse för vad som sker med barnet, och även hur man som förälder kan agera för att livet ska bli bättre för alla.

Här på forumet finns också en del 6-årstrådar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13646
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20472
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19934

Och även en del om förhållningssättet till barnen:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4743
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13057
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385

Vi kan väl börja där, så kan du väl återkomma när du läst lite, med funderingar som dyker upp :D
och en annan tràd om separationsàngest hos en 6-àring.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20504

Det blir mycket att läsa, men här fàr du flera exempel som kan klargöra situationen för er.

Du skrev att hon har mycket social delaktighet. Det är bra, men kanske ni kan se över hennes uppgifter. Har hon för lätta uppgifter, behöver hon mera ansvar? Man glömmer sà lätt att de smà blir större. :roll: Jag tycker det làter mysigt med pyssel efter skolan, dà varvar man ner lite innan det livsviktiga arbetet ska göras. Ni kan tillsammans fundera ut ett nytt schema med lite nya uppgifter.

Hör gärna av dig med tankar eller fràgor.
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
blomman

Inlägg av blomman »

Oj, vad svårt det är när man inte är där och då, och ser och hör..
Men jag ska dela med mig om vad jag tänker när jag läser det du skriver.
Det är jättehärligt att höra att du verkligen vill hjälpa henne!
Om du känner att "allt det där gör jag ju redan" så säg det, för det är svårt att veta när man sitter på andra sidan en dator! :lol:

För lite tyg till klänningen, där hade jag nog tagit hennes önskan på allvar, och mätt ordentligt. När man då ser att tyget inte räcker, då hade jag frågat om hon hade nån idé. Kanske man kan förlänga med ett annat tyg, göra en volang eller vadsomhelst`? Eller så kan hon få komma fram till att det blir bra med ett linne.
Istället för att "köra över" (vilket den i känsliga 6-åringen ögon blir) genom att säga att det inte räcker, så kan man som sagt hålla med till en början för atts edan upptäcka att tyget inte räcker, då blir det TYGETS fel inte hennes eller ditt!

Det är för övrigt min Ja-tråd som Fanny refererar till, och börja en mening med Ja är något som min mamma alltid sagt. Som tonåring tyckte jag inte hon var klok :roll: men som vuxen har jag förstått vad det ger!
Det ger förståelse!

Stabilitet hänger ju till stor del ihop med självkänsla, och självkänsla är det vårt föräldrars (och andra vuxnas) ansvar att försöka skapa så gott klimat som möjligt för barnen att få.
En del i det är att själva se till att bygga vår egen, så vi kan vara goda föredömen.
En annan del är att t.ex plocka bort en massa prestation i barnens liv.
Ta bort ordet duktig!
Säg istället "vad roligt" eller betona barnets EGENSKAPER istället för prestation.

När barnet räknar ut matteboken jättesnabbt kan man betona egenskaperna som gjorde att han eller hon klarade det.
"Vad envis/amitiös/effektiv du är"
Och när man då inte lyckas räkna lika snabbt nästa gång, så är inte ens JAG ihopkopplat med prestationen utan jag kan fortfarande vara effektiv och envis som person. Jag ÄR envis oavsett prestationen.

Hur kan det här hjälpa en 6-åring som inte trivs i skolan?
Jag tror det gör det, för kan ni bygga hennes självkänsla, eller rättare sagt ge henne möjligheter att få den, så kommer hon bli tryggare i sig själv!

När det gäller skolan kan ni ju också involvera henne mer.
Fråga om hur det känns inuti henne, fråga henne vad som är jobbigt, men också vad som är BRA, och fråga hur hon tänker att man kan lösa vissa saker.
Vi har erfarenheter som de inte har, men vi kan också lära våra barn att ta kontrollen över sitt eget liv, att slippa vanmakten som det är att känna sig fast i en situation. Vi kan lära dem problemlösning, och det är något de får med sig resten av livet!
Det är också trygghet, att ha kontroll.

Härligt att ni har så mycket delaktighet!
Social delaktighet måste inte vara ett schema enbart, utan en inställning. att vi vill dela livet med våra barn, i stort som smått, ger sammanhållning och glädje, likaväl som trygghet.

:heart: Blomman
mo mamma

Inlägg av mo mamma »

Tack snälla ni för svar!

Nej tyvärr, "allt det där gör jag inte redan" tyvärr!

När jag läser era reaktioner på klännings historien så ser jag mönstret. Så som ni beskriver "ja sägaren" så var jag alltid förut, men jag har inte orkat... Anledningen tror jag är att "jag vet hur det kommer sluta..." :roll: Usch och fy på mig :oops: Men till mitt försvar få jag nog ändå tillägga att det kommer den här typen av "omöjliga önskemål" ett par gånger om dagen. "Kan X komma hem till mig nu" (klockan är då 19.00...) "Jag måste packa ner alla min gosedjur och ta med till skolan" "Jag vill inte gå till simskolan idag" osv. När hon hör svaret "Nej" går världen under! Hon skriker, rymmer (till sandlådan), gråter.
Överlag är det så att hon är orolig och jag har inte tålamod nog...
Självkänsla och stabilitet det är där skon klämmer. Det är de jag vill ge henne men inte lyckas.
Självförtroende och lusten till att utforska matte/språk osv. är det inget fel på, även om hon blir väldigt upprörd när det bli "fel" (hon skriver K fast hade tänkt sig ett H tex) så kämpar hon vidare (det är helt på hennes initiativ, de har inte börjat med ämnen en på hennes skola) men med kompisar är det svårare... En del av mig säger, "se tiden an" och en annan sida säger "lämna henne inte själv i detta virr varr av känslor!"
Så klar är det ingen lätt sak att lära känna 20 nya barn och veta vem man själv är bland dem. Men det känns som hon gör det så svårt för sig :( Hon tycker en massa om dem andra barnen (förutom sina två tidigare vänner) de är "högljuda" "bestämmer för mycket" tex. säger hon. Hon säger också att hon blir blyg och inte vågar prata. Och som jag skrev tidigare, hennes bästa vän leker och blir kompis med många andra, men hon stöter inte bort min fina tjej, som tur är!
Hon är ledsen över det här med kompisar nästan varje kväll...min lilla stora tjej...

Hur ger man självkänsla på detta (träffa nya kompisar) plan? Hur gör man när man behöver bli "ja sägaren" så många gånger om dagen och man helt enkelt inte orkar spela teater alla dessa gånger...?

Det känns också som alla vår förut så självklara rutiner behöver ifråga sättas minst varje dag :roll: "Jag måste göra klart detta och detta innan jag gå och lägger mig" "Jag vill inte duscha ikväll" "Jag vill ha en lampa tänd när jag sover" osv. Allt skall ifrågasättas, nästan som om hon vill ha ett nej...?

Ni missförstod mig tyvärr angående sociladelakitghet, tyvärr... Jag menade inte att vi har jätte mycket, utan att vi har så mycket som gå för oss just nu. Ungefär nån uppgift om dagen. Det ifrågasätts aldrig, konstigt nog, kom jag på nu...

Det låter som om jag inte tror på min tjej, när jag skriver märker jag. Så är det verkligen inte!!! Jag vet att hon är den finaste! Hon har så otroligt många underbara, fantasifulla, iderika, konstruktiva sidor! Inte minst när det gäller vänner. På hennes dagis (ett litet super bra kooperativ) var hon så otroligt uppskattad som lekkamrat av de andra barnen. Hon var en så lyhörd, initiativrik, lyssnande kompis brukade vi alltid få höra på utvecklings samtalen. Jag vill att hon skall få vara lite glad, fast hon är sex år...
Hon behöver verkligen få vet hur fantastisk hon är utan att få prestations ångest... Jag måste knäcka koden hur jag skall förmedla det.

Stabilitet hänger ju till stor del ihop med självkänsla, och självkänsla är det vårt föräldrars (och andra vuxnas) ansvar att försöka skapa så gott klimat som möjligt för barnen att få. Skriver blomman.
Jag antar att jag blir så ledsen över att se min dotter så ledsen att jag har svårt att skapa det goda klimatet just nu...

Nu blev det långt igen men jag behöver bolla lite om jag får :roll:

Mo[/quote]
blomman

Inlägg av blomman »

Du får skriva hur långt du vill! :lol:

Lite snabba tankar såhär på kvällen.
Rutinerna som ifrågasätts:
Tror du att ni skulle kunna sätta er ner med henne och göra upp rutinerna? Dels så att hon blir delaktig och dels så ni har något att falla tillbaka på , som "Minns du hur vi sa?"
Gå igenom vad som ska göras och hur, och hon är med och bestämmer?

När det gäller Ja-sägandet så finns det en annan sak också. Att inte säga INTE. Det ger lika mycket. Delvis därför, upplever jag själv, vi måste bli raka och enkla, vi måste fundera över vad det var vi ville säga och formulera det.
Kommunikationen blir enklare utan Nej och inte.
Och när du måste säga nej, låt det följas av något.

Kompisproblemet och självkänslan tror jag ni kan hjälpa henne mycket med genom att lära henne problemlösning.
T.ex när hon säger att ett barn bestämmer mycket.
Varför tror hon att det barnet vill göra det?
Hur kan hon göra för att slippa bråka om det, eller göra som hon vill?
Fråga HENNE, och lyssna!
Hur tänker hon att man kan göra det lättare om hennes kompis är borta?
Finns det barn i andra klasser som man kan vara med?

Försök vända hennes negativa spiral till en väg ut, till en lösning!
Gör samma sak med henne som ni ska göra, ta bort INTE.
Min mamma sa alltid "Jag vill inte höra vad ni inte gillar för mat, jag vill höra vad ni gillar" om vi gnällde på maten nångång.
Vi säger till våra barn om de säger att maten i skolan inte var så god t.ex
"På vilket sätt var den inte god? Hur skulle du göra för att den skulle smaka bättre om du fick ändra den?"
Nu är det här bara exempel med mat, men du förstår nog principen?

Jag tror även att ni kan bygga på det här med mer delaktighet.
Behöv henne på morgonen, om det är då hon behöver lite extra stabilitet inför skolan. Kanske på väg dit också, nu kommer det t.ex tider då bilrutor måste skrapas (om man har bil).

Och skratta! Glöm inte att skratta!
Ha som mål att ni ska gapskratta iallafall EN gång per dag tillsammans!
6-åringar är lättroade, det är praktiskt.
Jag tycker det är ganska skönt att slippa leverera intelligent, ironisk humor, utan bara kan vara flamsig och tramsig med en 6-åring! :roll:

Hoppas det här gav något. Bolla gärna vidare!
mo mamma

Inlägg av mo mamma »

Hej igen!

Jag tycker nog att här sker lite framsteg... lite alltså 8) Men ändå åt rätt håll! Har försökt vara jätte noggrann med att berömma och säga Ja! Såg så tydligt skillnade i morse mellan Ja och Nej.
Hon klädde på sig och jag hjälpte lille bror med kläderna. Så säger hon "Kan jag gå i jeans och jacka till skolan?" "Nej, det är kallt och duggregnar " svarade jag direkt. Gråt och skrik!!!!! (Hon avskyr vinterkläder får jag nog tillägga, det har hon gjort sen hon var två :roll: ) Sen kände jag, nu måste jag fundera här för nu blev det ju inte bra, igen... Så jag föreslog att jag går med lille bror till dagis (ligger på vår gård) så funderar hon ut en lösning på overall/kyla problemet. När jag kom hem stod hon klädd i jeans-jacka och med overallen i en påse. Hon sa "Jag tar med mig overallen och sätter på den om jag börjar frysa!" Underbart! Jag fick dessutom ett härligt tillfälle att berömma henne rikligt för det konstruktiva förslaget!
Det som är svårt är ju att man alltid är lite lagom stressad och inte hinner tänka innan man kastar ur sig något dumt... :oops:
Jag berättade också för henne nu på kvällen att jag och pappa tänkte att vi kunnde börja med "familjemöte" (hon tycker möte verkar som något spännande, så jag valde det ordet :wink:) och förklarade att där kan man ta upp sånt man funderar på och så pratar vi om det och kommer fram till nått som vi alla tycker är ok. Hon tyckte det lät jätte bra, men undrade genast om hon kunde ta upp att man fick sitta upp i sängen tills man blev så trött så man var tvungen att lägga sig ner...hmmm 8).
Hursom helst var denna dag kanske 50% mer gråt och skrik fri en dem senaste veckorna varit!
Jag har sammanfattat det för mig själv som - Mer Ja. - Mer beröm (utan prestation) - Se till att hon får vara med mer och bestämma
Mer beröm käns kanske viktigast av allt. Va lätt det är att bara uppmärksamma dem stunder hon "gör fel". Hon gör ju "rätt" 9 gånger av 10!

Jo, en sak till tänkte jag på
. Hur blir det för det andra barnet som lyssna på de här konflikterna. Förhoppningsvis blir det väll bättre nu när jag har skärpt mig. Men han har ju lyssnat på detta ett tag nu... Han är tillsynes oberörd, lika glad, arbetsam och social som vanligt, men tror ni ett småsyskon tar skada av att lyssna på arga människorså som det nu har varit ett tag?

Tack igen, jag åter kommer gärna om ni orkar lyssna! :)

Mo
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Vad skönt att det gàr framàt!

Det är svàrt att ändra sitt eget beteende.
Jag tänker pà det du skrev lite längre upp att du fàr sà mànga "omöjliga önskemål" varje dag och man inte orkar spela teater hela tiden. Men vad händer om du säger nej? Det blir skrik och klagomàl, medan om du hàller med sà blir det ingen scen. Om gosedjuren i väskan tex kunde du med glimten i ögat säga Jaaa, vilken idé, tänk vad fröken hade sagt dà! Och sedan bara skratta av det tillsammans och sà var den saken ut av världen.
mo mamma skrev:Så säger hon "Kan jag gå i jeans och jacka till skolan?" "Nej, det är kallt och duggregnar " svarade jag direkt. Gråt och skrik!!!!!
Detta är ett typiskt nej tidigt pà morgonen när det är lite stress och alla ska iväg. Du tog dig fint in och gav er bàda en ny chans som hon löste galant. Bra jobbat!

Fràgan om hur det andra barnet tar detta, sà hade jag inte tänkt sà mycket pà det som varit, men fokuserat framàt. Barnen ger oss föräldrar nya chanser, hela tiden. Jag tror inte han har tagit skada av det, men det är klart att när klimatet är bra hemma màr alla bättre.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
mo mamma

Inlägg av mo mamma »

Hej,

Jag har i kväll deltagit i mitt första"familjemöte" någonsin... De var kul :lol:
Vår grann familj hade familjemöte kommer jag ihåg, då fick man inte komma och hälsa på, kommer också ihåg att jag tyckte dem var "super töntiga" när jag var tonåring, hahaha.... var också alltid lite avundsjuk på dem i hemlighet...de hade alltid det så mysigt tillsammans... Fick i vuxen ålder reda på att deras föräldrar var Barnaboks fantaster :)

På vårt möte fanns det punkter som,
- Får jag(min dotter alltså) vara uppe längre på kvällen? (gissa vem som formulerade frågan...:))
- Hur gör vi på morgonen för att alla skall trivas? tex.
Det gick väldigt bra! Min dotter hade otroligt många konstruktiva förslag, och fann sig också i att bli "ner röstad" i tex. får jag vara uppe längre på kvällen frågan :? (Det blev en kompromiss, en halv timme längre på Fredag och Lördag.)
Jag vet inte om det är så här ni gör på era möten, men här var samtliga familjemedlemmar väldigt nöjda!
Jag tro faktiskt inte vi har bråkat en endaste gång idag :D

Jo, en till fråga, om nån har erfarenhet av detta...
Vi har alltid hämtat tidigt från dagis och nu skola, så igår hände ett misstag. Min man var sjuk och råkade somna på dagen. Vaknade med ett ryck 16.00!! kastade sig i väg till dagis och sedan till skolan. När han kommer till skolan är vår dotter djupt inne i en lek och skrattar och grejar med dem andra barnen. Fröken säger till honom att, det nog inte är så dumt att hämta senare ibland för då är det inte så många barn och vår dotter har haft jätte rolig och vågat leka med dem andra... (vi brukar hämta 15.00). Vad tycker ni om det? Vi hämtar ju tidigt för att vi vill hinna träffa våra barn, men om hon behöver vara i en lite grupp för att "komma in i gänget" kanske man skall hämta senare för hennes skull...jag vet inte :roll:

Mvh, Mo
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Å vad jag känner igen min Storbus i din dotters kompis- och skolsituation. Han började förskoleklass förra året mitt uppe i brinnande sexårskris. Kom från ett litet kooperativ till en klass med 25 sexåringar. Han kände ingen och det var knepigt i början. Det vi gjorde var dels att låta honom bjuda med klasskamrater hem, det gjorde mycket för honom. Att i lugn och ro kunna bygga upp en relation till en klasskamrat i taget.

Han hade också mycket åsikter om kompisarnaa som att de hade sagt något eller gjort något. Vi gjorde då som blomman tidigare tipsade om, problemlösning. Vi ställde öppna frågor kring "problemet" och han fick hitta lösningar. Hjälpte honom mycket. Pluss att vi pratade mycket om att inte ta åt sig av allt som barn säger till varandra.

För honom kom vändningen faktiskt genom att han fick vara längre på fritids också. I förskoleklassen hämtade jag direkt efter "skolan" som slutade kl. 13.00. I efterhand var det nog inte så klokt. Han kom utanför i gruppen och nu när han får vara längre så mår han bättre. Kanske lösningen för er dotter ligger i att låta henne någon dag i veckan få vara kvar lite längre?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"