Hej,
Min son, 15 månader, vaknar alldeles för tidigt på mornarna. Efter tidsomställningen är det ofta mellan 05-05-30. Vi har justerat alla tider efter tidsomställningen och allt utom mornarna går bra. Han har alltid haft en tendens att vakna tidigt men det blir nästan värre ju äldre han blir.
Han sover 1,5-2h efter lunch och går och lägger sig ca 19.30 (efter att ha ätit gröt). Det är mörkt i rummet och han somnar direkt när man lägger ner honom. Sedan sover han oftast hela natten fram tills 05 då första skriket ofta kommer. Ibland somnar han om, men då bara i 5-15min sedan skriker han igen. När han vaknar säger vi en ramsa och ibland stoppar i nappen. Han får inte kliva upp innan 06 och oftast så får vi gå in till honom var femte minut fram till 06 annars blir han helt hysterisk. Det som är jobbigast är att han är jättetrött när han vaknar och egentligen vill sova mer men han VÄGRAR somna om en längre stund! Sen är han lite trött resten av dagen..
Totalt ger detta 10h nattsömn och 1,5-2h dagssömn = 11,5-12h sömn vilket är lite för lite och det märks på honom.
Har någon några tips!!!
Jag har mailat om detta en gång tidigare och fått tips om mörkläggning (det är kolmörkt nu) och äckarklocka (han vaknar ändå lika tidigt och är arg tills han får komma upp)
//Kata
Vaknar FÖR tidigt!
Vaknar FÖR tidigt!
Vargtimmen kan krångla ett tag, och just kring vintertidsomställningen kan det vara extra bökigt
men med stabil hand och fokus framåt kommer ni att fixa till den. Kanske ska ni tidigarelägga kvällen till 19.00 och ha natt 19-07 och 1½ timmes dagvila (där ni alltid väcker!) och vara benhårda med tiderna för att hjälpa gossen. Jag har två toppentrådar om just vargtimmen, läs dem gärna och återkom med ev. funderingar!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... en&start=0
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... vargtimmen
Kram Mia
Vargtimmen kan krångla ett tag, och just kring vintertidsomställningen kan det vara extra bökigt
Kram Mia