1,5 åring med sömnstrul

Skriv svar
drömmare

1,5 åring med sömnstrul

Inlägg av drömmare »

Hej,

Min son Love 1,5 år, kurad med hjälp av Ida september -08, har nu börjat strula på nätterna.
Lite bakgrund; Love var under kuren mycket förkyld så han började inte sova hela nätter förren efter kanske 5 veckor. Under den tiden (och de 6 månaderna innan) hann jag bli så sömndepriverad och lätt deprimerad så det slutade med antidepressiv medicin och terapi. Jag är därför helt livrädd för att detta ska börja om igen och fortfarande så innebär Loves skrik på natten = ångest för mig. I höstas när han började på dagis så började han också sova sämre, jag förstår att det är vanligt. I början avvaktade vi endast, han har ofta kunnat skrika lite på natten och sen somnat om. Men sen var han sjuk en period och vaknade vid 5-tiden varje natt och då tog vi upp honom (big mistake) och la honom bredvid oss, och han somnade om. Men nu vaknar han minst en - två gånger per natt och somnar inte om lätt bredvid oss, det kan ta timmar + att vi i ren desperation har gett honom välling ibland.
Vi har försökt med ramsan, men han blir helt galet arg och han kan lätt skrika i flera timmar på natten. Jag vet nu inte hur långt jag ska backa bandet, och jag är orolig för hur jag ska orka ta tag i det igen, har så låg tröskel för att bli "blödig" för honom.
Självförtroendet ligger inte på topp direkt, men jag ser inte hur detta ska kunna fortsätta när vi båda ska orka jobba också.
Han somnar alltid själv, utan problem, och vi lägger honom vid 19-tiden, sen vaknar han definitivt vid 3-4 tiden, och sen kan man få honom att somna om till kanske 5.30 max. På dagis sover han allt mellan 30 min-1,5 timme. Men inatt kan han endast fått ihop kanske 9 timmar...
Tacksam för tips om hur jag ska börja?

Sara
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Det är klart ni ska sova gott hela natten, snart!
Det är bra du har kurat sà dà vet du vad som gäller. Attityd till tusen och raka svar till gossen. Ni màste bryta mönstret och hjälpa honom till hela nätter igen.

Jag hade kört en minikur för att bryta mönstret (och glömt samsova och välling).
När han vaknar första natten, in och lägga tillrätta sedan ut med ramsa. Hela natten.
Andra natten bara ramsa.
Tredje natten avvakta och ramsa när du känner för att gà in.

Läs gärna i SHN för att fà lite motivation och ni màste hitta attityden, den självklara.
Här är ocksà lite att läsa.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Vad tror du om detta?

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"