Ny här - tvillingar?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hanna

Ny här - tvillingar?!

Inlägg av Hanna »

Hejsan,
Känns bra att kunna gå in och läsa lite här. Jag har hittat jättemycket stöd och hjälp "här" tidigare samt ur barnaboken MEN jag har ju två barn på ca 6 månader och det är inte lätt att få till det här med nätterna...
NÅGON med erfarenhet??
/Hanna
Mamma till Irma & Arvid f?dda maj -04
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Hanna
vad roligt med tvillingar!!!! Själv är jag tvilling och det har och är väldigt härligt att ha en syster som står en så nära. Dock blir man ju alltid jämförd vilket kan vara jobbigt, framförallt när man är liten.

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av 2 på samma gång. Jag vet att på det gamla forumet så fanns det några som hade tvillingar, hoppas de hittar hit och kan hjälpa dig

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Grattis till tvillingarna! Jag är också tvilling; sju minuter äldre än min tvillingbror - MYCKET viktig detalj :lol: ! Nja, kanske inte nu längre..... :wink: Hur som helst så tycker jag att det var och är underbart att vara tvilling; antagligen därför jag har barnen så tätt!

Jag vet att vi hade några utmärkta trådar i ämnet på vårt "beslagtagna" gamla forum. Desto bättre tror jag att AW har kontakt med en av tvillingmammorna! Jag ska fråga henne och återkommer!

Annars så är det som så att man bestämmer sej för kuren och så drar man båda över en kam; det går utmärkt! Bäst går det ju om man är två men du är ju van att vara bläckfisk annars; så du klarar detta också!

Jag återkommer!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Någon kontakt var det inte... Men här kommer en kopia på en tvillingmammas fråga och Annas svar! Håll till godo!

:arrow: Kuren på tvillingar – samtidigt?

:?: Idag somnar barnen i vuxensängen, ty spjälsängen ratade de små busarna från dag ett. Jag, deras mamma, ligger som ett vändkors i sängen och rullar runt och matar barn hela nätterna igenom känns det som. Ska sanningen fram så längtar jag till jag både kan somna och vakna med min käre make vid min sida. Hur ska jag applicera din kur på dessa två? Kan vi lyckas med konststycket att få bägge att nästan somna samtidigt? Ska vi kanske börja med ett barn i taget och låta den andra haka på? När ettan lärt sig somna själv?

:!: Man får springa som en flådd råtta mellan spjälsängarna, och det är besvärligt - första natten särskilt, innan ramsan tar över mer och mer, men jag har gjort det ett antal gånger, och det går. Ni är ju trots allt två (jag var ensam!) och kan ta varsin liten unge. Och ta absolut bägge rakt av, samtidigt. Bort med eventuell napp och lägg upp ett schema med tolv timmar (eller elva, om det passar er bättre) etc. enligt Lathunden. Förbered som det står där. De kan ligga i samma rum men ska inte se varandra (helst ingenting alls!) om och när de vaknar till.

=D> Jag vill bara skriva och berätta att här i huset har vi ett glatt och nöjsamt tvillingpar som sover likt grisar hela natten i egna sängar! Det gick över förväntan även om det var ett par nätter som var lite småtuffa. Nu sover trollen elva timmar, från 20.00 till 07.00. Jag hör att de vaknar till ibland, men utan att bli ledsna, och de somnar snabbt om igen. Fantastiskt!
ia

Inlägg av ia »

Hej Hanna, grattis till tvillingar!

Vi har ocksa tva sma gullungar, sjumanaders Hanna (fint namn va eller hur :wink:) och Silas, som vi korde SHN-kur pa nar de var 4.5 manader. Gick hur bra som helst!

Ett par tips kan jag bidra med tror jag...
:arrow: Vi hade dem i olika rum under kuren, i olika delar av huset t o m for det blev sa "rorigt" (milt uttryckt :roll: :lol: ) om de rakade vakna samtidigt mitt i natten och storde varann. Numera har vi dem i samma rum och det funkar bra. Den enda kansliga tiden da det kan bli smakaos ar pa kvallen om den ena just ar i insomningsfasen medan den andra bestammer sig for att ge hals for full styrka. Da kan det bli liv i luckan Men det hander nastan aldrig nufortiden.

:arrow: Vi tog varsin bebis under kuren men efter tva natter (om jag kommer ihag ratt) sa var det bara vargtimmen som kranglade lite och da tog en av oss bada sa den andre fick sova. Har du hjalp om natterna eller ar du helt sjalv? Silas var snabbast pa att greja vargtimmen, tog val tre-fyra natter, medan Hanna envisades i flera veckor, kanske tre veckor eller sa tror jag det var.

:arrow: Synka dem med ett bra schema pa dagarna pa samma gang, men det kanske ni redan gor? Vi har 12 timmars natt, fran 19-7, pa dagen sova 1.5 tim kl 8.30 och 12.30 och ibland en liten lur pa eftermiddagen vid typ 16.15. Men eftermiddagsluren strular sa ofta nufortidne att vi maste gora om schemat tror jag, de ar ju aldre nu. Om vi ar pa utflykt under dagen i bil sa sover de ofta bara 45 min vid 12.30 och ar svara att fa att somna om. I sa fall sover de utan problem 45 min vid ca 16.15.

Hm... vet inte mer vad jag ska tillagga, men aterkom med en gang om du tror det ar nagot mer jag kan tipsa om! Lycka till! Detta grejar du finfint!!

Maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"