Hej på er!!
I maj hade vi en liten sömnfnurra, som löste sig underbart! Hon somnade utan ett pip, sov hela natten o vaknade glad på morgonen.
I slutet på juni flyttade vi och i samma veva hade hon en riktigt elak öroninflammation det vände upp och ner på det mesta. Det ordnade sig hyfsat, men sedan var vi ute och reste väldigt mycket under sommaren och ruckat lite på rutinerna. Sedan vi flyttade har hon oftast protesterat när vi ramsat ut på kvällen, det har varierat mellan 30 sek -25 min. När hon vaknar på morgonen är det inte med joller o prat som innan flytten utan med skrik.
Sedan ca 10 dagar tillbaka då vi infört strikta rutiner igen. Skriker hon innan hon somnar, vaknar upp 2-4 gånger per natt, samt att hon vaknar 1-2 tim tidigare än hon ska. I veckan har dessutom inskolning på dagis påbörjats vilket förvärrat det hela ännu mer. Jag känner att jag behöver råd om hur vi ska få bra nattningar, god nattsömn och glada uppvak på morgonen.
Så här gör vi idag: När hon ska sova busar vi och skojar mycket innan läggningen, sedan får hon välling precis innan vi lägger henne. Hon somnar aldrig vid flaskan!!! Vi försökte under en veckas tid att ge vällingen tidigare men hon skrek helt förtvivlat, trots både solfjäder o ramsor och var helt uppe i varv. Istället ger vi välling precis innan hon lägger sig. Hon är oftast nöjd just när vi lagt ner henne men börjar skrika o protestera när vi ramsar ut. Detta pågår 30 sek -15 min, oftast nån min.
Sen sista nätterna vaknar hon flera gånger. Hon har börjat vakna vid 03.30. Vi pangramsar, då är det tyst en stund, sen börjar hon igen och vi pangramsar, så håller det på 30-45 min. Därefter vaknar honvi kl 06-07 och har samma saker för sig o vi pangramsar. Tillslut tystnar hon inte, de sista 30 min fram till kl 08 då det är morgon beklagar hon sig i olika tonlägen o intensitet tills vi säger go morgon. Vi försöker att inte ramsa för mycket, typ var 10 min.
Något bra tips eller råd om hur vi ska få ordning på nattning, nattsömn o uppvakning?