1 åring som vaknar på natten o vaknar tidigt

norrland77

1 åring som vaknar på natten o vaknar tidigt

Inlägg av norrland77 »

Hej!

Jag har lite frågor angående min lilla tö o hoppas att nån kan hjälpa lite på vägen :) Vår princessa har sedan vi började kuren haft orolig natt sömn samt haft svårt att somna under perioder hon fått tänder. Men sedan drygt en vecka tillbaka strular hon utan att tänder är på väg. När vi lägger henne på kvällen är hon nöjd när vi ramsar ut, men sen blir hon irriterad. Hon skriker inte men ligger och gnäller o små hojtar och sen skriker hon emellanåt. Så länge hon små gnäller och hojtar lite brukar vi låta henne vara, ofta blir hon bara argare av att vi ramsar. Börjar hon skrika ramsar vi o efter en stund brukar hon lugna sig. Det tar nog 10-15 min för henne att somna. Hon har alltid kunnat vakna till ropat o sedan somnat om. Men sista veckan vakar hon 2-4 ggr mellan kl 4-8. :? Ofta vaknar hon innan kl 7 och tycker det ska vara morgon, än fast hennes morgon börjar kl 8. Jag ramsar lugnt 2 ggr om hon vaknar på natten och ropar mer än en gång.
Sen är det ett riktigt projekt att få henne att sova sin eftermiddagslur. Hon har alltid somnat jätte bra i sin vagn, men nu blir hon arg först o sen ligger hon o grejar med filten osv men vill inte somna. När hon somnar varknar hon ofta redan efter 30-40 min. Jag funderar på om det är dax att plocka bort hennes andra sovlur? :?

Hennes schema ser ut som följer

8.00 Gomorgon o välling
10.30 Sova ca 1,5 tim'
12.00 lunch
14.45 sova 1 tim
16.00 välling
18.15 middag
20.00 välling o gonatt.

Tack på förhand för råd! :)
norrland77
prinsessa nr 1 050713 kurad vid 6 mån
prinsessa nr 2 080424 kurad vid 6 mån
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag skulle börja med att sänka sista luren till säg 20 min. Lägg den säg 15 min senare så är den klar 15.20. När ni gjort detta i 2 veckor och problemen kvarstår, sänk till 5 min om skulle behövas.

Sen finns det visst vissa små som klarar 1 lur vid 1 år och då bör luren ligga säg 12.30-14.00 (14.30 kan vissa behöva en tid).

Jag är dålig på att kommentera när man har korta luren på em då jag är van att man bakar in första (korta luren) med morgnleken, då kan barnet själv justera hur mycket de sover på fm och sen har man en lång lur mitt på dagen. Men jag tror att även er lilla gott kan behöva en "vila" på em en tid till om ni behåller långlurens tid där den är. Och då är ju 20 min förutsättningar man ger för sömn OCH vila vid behov.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Jag ser att er prinsessa har samma födelsedag som vår ;)

Om det är möjligt så tror jag att ni skulle vinna på att flytta långluren till efter lunch, då har hon en hel förmiddags aktivitet bakom sig, en mätt mage och hinner dessutom med en lång vakentid på eftermiddagen.

Vera sover 11½ timme på natten (vi har kämpat med att få till 12 timmar, och visst kan hon vara i sängen så länge, men det känns bra att göra morgon vid ½7 och istället ha en lång lunchlur). På förmiddagen varierar sovtiden 5 - 20 min efter hennes behov och så sover hon sedan mellan kl 12 och 14. Sannolikt kommer Vera att behöva börja på förskola sent i höst, och då tycker jag att det är praktiskt att hennes lur redan ligger efter lunchen, för då sover förskolebarn.
Hon har haft lite stök med sovningnen under någon vecka, vaknat ofta, gnölat innan hon somnat osv, vilket vi härleder till "lära sig gå-utvecklingen", dvs att allt som händer i kroppen och alla nya intryck hon får "en halv meter högre upp" gör att hon drömmer mer. Att leka ute är det absolut bästa Vera vet. Förra veckan när jag drack frukostkaffe dundrade det i hallen, det var Vera som bankade på dörren och ville bli utsläppt - kl 7...
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
miniz

Inlägg av miniz »

Hej :D

Ville bara tillägga att det är jätteviktigt att det är riktigt mörkt i sovrummet.
Nu när solen tittar fram tidigare sa kan det ocksa störa pa morgonen.

Vi har ocksa infört väckarklocka och det har hjälpt pa morgonen. Om han (15mnd) vaknar pa morgonen innan klockan kan han ropa han lite och sedan lägger han sig ner och gosar och pratar eller somnar om. Han sover med sina storasystrar som ocksa ligger i sängen till klockan ringer, sa han har fina modeller att lära av. Om ni inför väckarklocka sla av klockan tillsammans och gör godmorgon.

Lycka till!
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
norrland77

Inlägg av norrland77 »

Hej igen!

Tack för alla bra råd! Det löste sig efter några dagar av ramsande o riktigt mörkt rum. Och schemat är omlagt till endast 30 min på em. :) Men nu har det blivit en fnurra igen. Innan helgen somnade hon bra o sov till ca kl 07.45, vilket var kanon. Men under helgen var vi borta o jag var tvungen att lägga henne i vagnen på kvällarna o vagna henne, annars klättrar hon ur vagnen. Men sen när hon är tillbaka i sin säng har hon sista 3 nätterna mer eller mindre skrikit sig till sömns o ramsan hjälper bara just innan hon somnar, hon tystnar till just vid ramsan men tar sen enormt med ny sats. Så har hon gjort ca 30 min innan hon däckat. Även dag tid har hon skrikit länge. :( Vi ramsar typ var 4 min. Hon brukar strula med att somna när hon får tänder men inte så här hysteriskt. Nån som har ett bra råd? :? Har busat extra med henne för att hon verkligen sak vara glad... TACK på för hand!!!
norrland77
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

En helg kan störa sà mycket... Ni fàr bryta mönstret ni kommit in.
norrland77 skrev:Vi ramsar typ var 4 min.

Jag skulle backat pà ramsandet och lagt henne med massa bus och skratt som ni redan gör. När hon börjar skrika hade jag gàtt in och lagt tillrätta och möjligen lugna med solfjäder och sedan ramsat mig ut. Sà hade jag gjort hela första kvällen. För att markera att hon kan visst sova gott i egen säng! Husljud är jättebra, dammsuga eller musik t.ex.

Kväll tvà hade jag aktat mig för att gà in, men ocksà aktat mig för att ramsa var 4. minut...
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
norrland77

Inlägg av norrland77 »

Hej!

Tack för ditt råd! Tyvärr blev det bara ännu värre i går o nu på förmiddagen var en ren katastrof. Att gå in gjorde allt 10 gånger värre. Däremot att ramsa mindre var bra, men när jag väl ramsade triggade det i gång henne. Vill inte att hon ska behöva ligga o skrika sig till sömns i 30-40 min. Det gör så ont att höra på henne. Vet inte om det är schema ändring som behövs? Jag känner mig så förtvivlad. :(
norrland77
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Plocka bort sena luren, jag tror att hon behöver mera vaken innan natten. Inget sov efter 15.
Sedan FÅR man använda sig av andra verktyg än ramsan i perider av trassel, det är vad de är till för! :D En mjuk solfjäder eller buffning så att hon får ro?
norrland77

Inlägg av norrland77 »

Så ska här bli!!! Det är nog precis det som gäller, ingen sömn efter kl 15 o så använder jag lite buff/solfjäder. :D TACK!! :)
norrland77
norrland77

Inlägg av norrland77 »

Hej på er!!

I maj hade vi en liten sömnfnurra, som löste sig underbart! Hon somnade utan ett pip, sov hela natten o vaknade glad på morgonen. :D
I slutet på juni flyttade vi och i samma veva hade hon en riktigt elak öroninflammation det vände upp och ner på det mesta. Det ordnade sig hyfsat, men sedan var vi ute och reste väldigt mycket under sommaren och ruckat lite på rutinerna. Sedan vi flyttade har hon oftast protesterat när vi ramsat ut på kvällen, det har varierat mellan 30 sek -25 min. När hon vaknar på morgonen är det inte med joller o prat som innan flytten utan med skrik. :(

Sedan ca 10 dagar tillbaka då vi infört strikta rutiner igen. Skriker hon innan hon somnar, vaknar upp 2-4 gånger per natt, samt att hon vaknar 1-2 tim tidigare än hon ska. I veckan har dessutom inskolning på dagis påbörjats vilket förvärrat det hela ännu mer. Jag känner att jag behöver råd om hur vi ska få bra nattningar, god nattsömn och glada uppvak på morgonen.
Så här gör vi idag: När hon ska sova busar vi och skojar mycket innan läggningen, sedan får hon välling precis innan vi lägger henne. Hon somnar aldrig vid flaskan!!! Vi försökte under en veckas tid att ge vällingen tidigare men hon skrek helt förtvivlat, trots både solfjäder o ramsor och var helt uppe i varv. Istället ger vi välling precis innan hon lägger sig. Hon är oftast nöjd just när vi lagt ner henne men börjar skrika o protestera när vi ramsar ut. Detta pågår 30 sek -15 min, oftast nån min.
Sen sista nätterna vaknar hon flera gånger. Hon har börjat vakna vid 03.30. Vi pangramsar, då är det tyst en stund, sen börjar hon igen och vi pangramsar, så håller det på 30-45 min. Därefter vaknar honvi kl 06-07 och har samma saker för sig o vi pangramsar. Tillslut tystnar hon inte, de sista 30 min fram till kl 08 då det är morgon beklagar hon sig i olika tonlägen o intensitet tills vi säger go morgon. Vi försöker att inte ramsa för mycket, typ var 10 min.
Något bra tips eller råd om hur vi ska få ordning på nattning, nattsömn o uppvakning? :?
norrland77
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej norrland 77!

Va härligt att den förra fnurran redde upp sig så bra, nu ska vi reda upp denna också;)

Jag undrar förstås lite över schemat. Men jag antar att ni har natt 20-08? Jag skulle börja där, med att tidigarelägga hela natten. Det brukar hjälpa morgonstrulare. Sedan göra check:
:arrow: Kolmörkt i rummet?
:arrow: Mycket utevistelse varje dag?
:arrow: Social delaktighet i massor?

Som du säger blir det inte bättre av dagis. Men om det verkligen är ert enda alternativ (allt handlar trots allt om prioritering) så måste ni vara beredda på att det kan ta lite tid innan sömnen är säker igen. Lillans världskarta skrivs om just nu och hon vet inte riktigt var hon bor och hör hemma, eftersom ni också flyttat och rest runt mycket.

Vid uppvak skulle jag inte pangramsa flera gånger under samma vak. Ge en pangramsa då ni hör att hon vaknar. Blir det tyst en stund och hon drar igång igen utan att ha sovit, så skulle jag inte göra annat än låta henne vara. Hon vet vad som gäller. Det är bara ett ledset barn som behöver hjälp! Så det gäller för er att lyssna av. Svära får hon göra bäst hon vill. Har du läst denna?:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20636

Och du - inför väckarklocka! Med buller och bång och stor glädje!

Läggningarna tycker jag verkar jättebra, underart att ni satsar så mycket på skrattet till gonattet! :D Fortsätt så, och kom ihåg att även vara glada vid återseendet på morgonen - ta ingen som helst notis om att hon är sur, utan låtsas som om det är askalaskul att stiga upp och möta dagen - vilket det ju faktiskt är :wink: :lol:

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
norrland77

Inlägg av norrland77 »

Hej!!!

TACK för alla bra råd!! Jo, det stämmer natten ska vara mellan 20-08, men om sanningen ska fram har vi nog sällan ramsat ut förrän vid 20.15 :oops: Ikväll blev lite miss i planeringen men vi ramsade ut stax före kl 20, ska kanske försöka lägga henne 19.30? :?
Jo, rummet är så gott som svart! Och väckarklocka börjar vi med from imorgon :) Lilla skrutten är en väldigt social o livlig varelse som älskar att vara med! Hon är med i köket när vi lagar mat, träffar ofta mycket folk. Ju mer hon är med ju lyckligare blir hon! Utevistelserna varierar. Ofta äLäggningarna har funkat bättre sista nätterna. Lite argt skrik, r vi ute ca 30 min efter att vi hämtat från dagis. Sen springer hon lite ut o in på tomten. Även på dagis är hon ute en bra stund ofta både på för- och eftermiddag.
sen små ropar o låter hon tills hon somnar, men det är helt ok.
I natt vaknade hon första gången 6.30, somnade om till 7 och sen låg hon o var riktigt ledsen tills vi faktiskt tog upp henne redan kl 7.30... Morgnarna är värst för då är hon arg första 5 min efter att hon vaknat (vi pangramsar alltid när hon vaknar) men sen ligger hon o gråter, snörvlar o ropar mamma helt förtvivlad. Ramsan kan ibland hjälpa för nån sekund, men oftast blir det värre. Det är här jag verkligen undar hur vi ska gå till väga för få ordning på mornarna? :? Hade hon bara varit tokarg hade det varit en sak, men hon blir helt förtvivlad. :( Vi hade en natt nyligen då vi tillslut fick gå in o lägga tillrätta o ramsa ut igen, men det blev nästan ännu värre. Men jag är övertygad om att det kommer bli ordning!!

Kram!
norrland77
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Va bra att du inte tappar modet - med din inställning ska du se att ni snart är på banan!

Jag skulle absolut rekommendera att ha natt 19.30-7.30. Era sena kvällar kan vara en delorsak till skruttans tidiga uppvak, så ni får skärpa er nu :wink:

Det är ju faktiskt så, att vissa är morgontrötta och andra morgonpigga. Till en del kan man lära de små att sova längre på morgonen, men det går inte helt att svänga på generna om man säger :lol: Är det så att lillan envisas med att vakna i gryningen trots att ni följer konstens alla regler (inklusive tidigare läggning!) så får ni helt enkelt lyssna på barnet och anpassa schemat. Det finns ju de som har natt 18-06! (Alla Anna Wahlgrens barn till exempel :D ).

Hör av dig och berätta hur det går!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
norrland77

Inlägg av norrland77 »

Tack för peppningen! Jo, vi är riktiga nattskator hela familjen inkl storasystern som gärna är uppe sent o sover till 9 tiden på morgoen, men den yngre är nog en morgnopigg variant :) Jag ska börja med natt mellan 19.30-7.30, det kan nog lösa en del... :wink: Jag hör av mig och berättar hur det går! TACK!! :D
norrland77
norrland77

Inlägg av norrland77 »

Hej igen!!!

Det verkar som om ni aldrig blir av med mina sömnfnurror här... :oops:
Det tog drygt en vecka innan det blev ordning senast, men det blev iallafall ordning till sist. Vår lilla tös kan fortfarande vakan till under natten men pangramsar vi somnar hon om rätt omgående och hon sover i princip sina 12 timmar! :D
Nu till fnurran... Hon har under en lång period somnat bra på kvällarna! Hon har alltid hojtat o varit lite arg när vi ramsar ut men det ger sig oftast på nån minut. Det var länge sedan vi slutade med bekräftelseramsa för den triggade alltid igång henne, när vi lät bli den satte hon inte i gång med sitt skrik när hon väl tystnat... Rätt eller fel men det har funkat! :?

Sen ett tag tillbaka skriker hon hejdlöst vid nattningen och det tar 20-30 min för henne att somna. Inget har hänt, vi har inte ändrat på några rutiner och hon är verkligen trött när vi nattar henne. Hon är lugn o tyst när vi lägger henne och ramsar ut. Men precis när rasan slutar eller några sekunder därefter sätter hon i gång o gastar för full hals. Första minuterna är hon bara arg men sen blir hon förtvivlat ledsen. Sista kvällarna har vi ramsat igen efter 5-10 min och då tystnar hon genast men sen samma sak igen. Jag har dessutom börja med bekräftelsen igen men det har bara förvärrat det. Är det någon som har ett bra tips vad vi kan göra för att bryta den här negativa trenden hon kommit in i? :?
Det har alltid ordnat sig förr o det kommer det säkert göra nu med, jag behöver bara en litet råd på vägen :wink:
Vi går aldrig in till henne utan har kört med ramsan...

Tack på för hand!!!
norrland77
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"