potträning

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
tallo

potträning

Inlägg av tallo »

Hej! Bianca är nu 2 år och 2 månader.
I lördags köpte vi en potta :D
Hon tycker det är jättekul och sitter på den både med blöja och byxa och ibland visar hon att blöja och byxan ska das ner! Hon kan själv dra ner byxorna men inte blöjan! Då hjälper vi naturligtvis henne med det. När hon är "klar" så tar hon papper och låtsastorkar sig, (ser jätteroligt ut) :lol: Jag säger ohh, vad du är duktig, kisset och bajset ska vara i pottan! Trots att hon inte har gjort något i pottan än....

Så min fråga är: hur ska man lära henne mer om hur hon ska göra.
:idea: Vet att man absolut inte ska göra något tvång av det.

Tacksam för svar av erfarna som pottränat.... :D
Caroline 22 ?r, mamma till Bianca :heart: 2 ?r den 20/8-05
lillith

Inlägg av lillith »

Hej Bianca

Vi har egentligen inte pottränat vår son, nu 17 månader, men han sitter självmant på pottan och kissar. En kompis (trebarnsmamma) gav mig tipset i början på hösten att först lära honom "kiss" och "bajs" genom att säga det glatt och förtjust när han gjorde det ena eller andra. Inte så lätt när han bär blöja, bajsa kan man märka men kisset fick jag säga när han duschade med mig eller kissade på golvet när han var naken. Vi köpte en potta till honom för en månad sedan för att helt enkelt vänja honom vid att den finns. Den blev först en favoritleksak, släpades runt i hela lägenheten och fylldes med allehanda leksaker, sedan blev det en favoritstol att sitta i. Jag har den bredvid toaletten och har förklarat att mamma kissar och bajsar i den stora pottan och David kissar och bajsar i sin. Han är alltid med när jag går på toa och sätter sig på sin potta och tar upp en bok eller tidning för att läsa (som mamma gör!). En dag när han sprang runt utan blöja satte han sig på pottan och jag frågade i förbifarten (ingen överfokus på det hela) om han kunde kissa i den. Och han bara gjorde det. Sedan dess frågar jag ibland honom om han vill sitta på pottan när han är naken och om han kan kissa, och han gör det! Sedan torkar han, häller ned kiss + papper i toan och spolar (spola har han gjort länge nu efter mamma - vi har bidéservice hemma!). På något sätt vävdes det hela in i vardagen, som en självklarhet. Han säger ännu inte till att han vill gå på potta utan har blöja hela tiden, dessutom kan han ställa sig upp från pottan och kissa någon annanstans (bajsa också) sekunderna efter, det torkas bara upp och spolas ned utan särskild kommentar.
Jag tror just att lära dem orden för kiss/bajs samt berätta/visa vad pottan används till är nyckeln, och sedan låta barnets nyfikenhet och längtan efter att härma mamma och pappa leda dem dit i deras egen takt. Och inga sura miner vid misslyckanden!
Lycka till!
Lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
mia75

Inlägg av mia75 »

Om du vet när hon brukar bajsa tex, så passa på att sätt henne de tiderna, efter maten brukar vara bra. Så gjorde vi med Emil 2-3 gånger om dagen och efter två veckor så började det komma i pottan. Då var han ett år, nu är han 1,5år och går på pottan med resultat 3-4 gånger om dagen, så skönt att slippa bajsblöjor! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"