Hur man bryter ett negativt mönster?

Skriv svar
mammatilltre

Hur man bryter ett negativt mönster?

Inlägg av mammatilltre »

Vår ena tvillingpojke på 15 månader är huvuddunkare. Vilket innebär att när vi lägger honom för natten eller när han råkar vakna till på natten så dunkar han huvudet i madrassen eller spjälorna på sängen. Detta har han gjort sedan ett drygt år tillbaka med har förvärrats i perioder. Nu har det gått så långt att han kan ligga i timmar på natten och dunka huvudet i spjälorna. Vi har försökt det mesta; att gå in och solfjädra honom (så han ligger still), att buffa, att klappa, ramsa mm mm. Men så fort man släpper honom så börjar han och även om man stannar tills han somnar så kan han vakna till och börja dunka huvudet direkt igen. Han vill kanske egentligen inte ha någon hjälp och han är definitivt inte ledsen eller arg utan dunkar huvudet och gör samtidigt lite läten bara. När vi låter honom vara, vilket vi har gjort en lång period nu så kan jag höra honom flera ggr per natt och under långa stunder. Även om han inte tar någon direkt skada känner vi att han tappar sömn varje natt. Killarna har precis börjat på dagis och sover bra där men är rädd att han aldrig är utvilad eftersom han borde sova bättre på natten. Huvuddunkningen har varken ökat eller minskat sedan inskolningen men eftersom de nu är på dagis och där är det fasta rutiner och mycket stim så önskar jag att han kunde få bättre nattro.

Vaknar han mitt i natten och dunkar kan han ofta somna om hyfsat fort – kanske efter en halvtimme eller så. Men vaknar han vid 5-6-snåret så ligger han tills det är dags att gå upp vid 7.

Är det någon som har några tips eller någon erfarenhet av huvuddunkare? Kan man avvänja dom eller växer de ifrån det?

Kan även nämna att de är kurade sedan ett halvår tillbaka med varierat resultat. I början gick det bra och de delar sovrum. Han fortsatte huvuddunka men vi gick aldrig in utan lärde sig att somna om själv, men alltid efter en stunds dunkande. Sen har de varit sjuka och hostiga i omgångar och väckt varandra (de delar ju rum). De har då börjat skrika och gråta och vi har försökt få dom att somna om. Det funkar för det mesta, men då vi även har en dotter på 3 år och vårt hus är väldigt lyhört och inte många andra rum att sova i så har vi ibland i panik tagit upp den skrikande för att låta övriga familjen få sova. Vi har vid ett par tillfällen lyckats kura om en i taget, hos vänner, men när vi är tillbaka hemma och de kanske har blivit förkylda eller så, så känns allt förstört igen, då vi har knappt hunnit avsluta uppföljningsveckan hemma.

Tacksam för all hjälp!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej och välkommen hit!

Är han ledsen när han bankar? Eller är det mest spark/dunk?

Det är rätt ovanligt att fem-månadersbäbisar dunkra huvudet på det viset, men jag gissar att ni har pratat med BVC om det har pågått ett helt år. Vad säger de om saken?

Jag förstår inte om han dunkar i "timmar i sträck" eller i korta stunder fast flera gånger per natt, du skriver både ock? Kan du utveckla lite mer hur nätterna "normalt" ser ut?
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Hej på dig mammatilltre och varmt välkommen hit till forumet :heart:

Du får gärna skriva in dina barns åldrar i din signatur, så är det lättare att ge råd!

Jag brukar rekommendera huvuddunkare-föräldrar :lol: att madrassera sängen. Du kan ta en madrass som egentligen är för lång och låta den gå upp längs huvudgaveln. På långsidorna rekommenderar jag att tjockt spjälskydd. Då kan han i alla fall inte göra sig illa! Men i övrigt har jga inte så mycket att komma med, annat än att vänta på att det går över...

Kanske fler har mera erfarenhet?

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
mammatilltre

Inlägg av mammatilltre »

Hej och tack för ditt inlägg!

Nej, han är allt som oftast inte alls ledsen när han dunkar! Han gör vissa läten under tiden men som sagt inte ledsen eller upprörd. Det kan han dock bli om han hållt på och dunkar för länge och inte kommer till ro. Då går vi definitivt in och försöker lugna och ge honom snutte. Då kan han komma av sig vid dunkandet och somna.

För att klargöra vad han gör, så antingen ställer han sig på alla fyra och vaggar fram och tillbaka och på så sätt dunkar huvudet i spjälorna. Eller ligger han platt ner på mage och lyfter huvudet upp och dunkar ner det i madrassen. Vi har såklart fixat i ordning sängen och madrasserat så att han i själva verket inte dunkar i spjälorna men ibland lyckas han dra bort kuddar och madrass så han ändå kommer åt spjälorna. Det är som att han söker sig till dom.

Det varierar verkligen hur mycket och hur länge han dunkar. Hörde honom precis och han har då dunkat av och till i ca 20 min.
En "normal" natt då dunkar han ofta av och till mellan 22-01 - vilket min man hör då han sitter uppe och jobbar. Den tiden är oftast den längsta perioden. Jag kan även vakna till någon gång mitt i natten eller runt 4-5-tiden och höra honom. Ibland är det korta stunder och ibland kan han hålla på ett tag. Han dunkar alltså inte oavbrutet i flera timmar - men av och till under några timmar kan han definitivt vara igång. Oklart om han verkligen är vaken eller gör det halvsovande. Oavsett vilket så känns han aldrig utsövd när det är morgon vid 7. Annars "sover" han 19-07 så tiderna funkar.

Jag har pratat med BVC om det och de har inget att tillägga. De tror att han växer ifrån det och att vi inte kan göra något åt det. Vi har googlat och kollat runt en del om detta men inte hittat något tillfredsställande svar. Därför vände jag mig till slut till er - där det finna många kloka och erfarna personer!

Hoppas det blev lite klarare!
mammatilltre

Inlägg av mammatilltre »

Testar för att se om mina barns åldrar kommer med...
Dotter född juli -06
Tvillingpojkar födda juli -08
inger
Kontakt:

Länk om huvuddunkningar

Inlägg av inger »

Jag har ingen erfarenhet av huvuddunkningar. Men jag hittade den här länken
http://www.growingpeople.se/templates/E ... x?id=24334
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
mammatilltre

Inlägg av mammatilltre »

Tack Inger för länken! Jag har faktiskt sett den då jag surfat runt efter huvuddunkare och tröstar mig med att det kommer gå över. Vårt problem nu är väl egentligen att han känns så trött och outvilad efter natten då han ibland kan hålla på en del. Det känns extra tråkigt då han precis börjat på dagis och där är ett helt annat tempo och han behöver sin sömn.

Hade hoppats träffa på någon med liknande erfarenhet, men tröstar mig med att det går över...
Dotter född juli -06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej mammatilltre och välkommen hit, säger jag också :wink: :!:

Du har fått jättefina svar och jag tycker ni själva har gjort det man kan råda till att göra: skydda och bryta.

Att gå in och bryta genom att solfjädra tycker jag är en bra idé, och då tycker jag du ska gå in direkt vid första ansats till att vakna, att bryta innan han ens hinner börja. Solfjädra honom då ända in i sömnen, kör en "minikur" på tre-fyra nätter (förslagsvis mot en helg eller ledighet :wink: ) och se till att det inte blir några dunk, helt enkelt. Kanske kan en sån minikur bryta beteendet, som är ett befäst beteende lika mycket som att suga på tummen eller gnissla tänder...

Vad tror du om det?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammatilltre

Inlägg av mammatilltre »

Tack miar70 för ditt svar!

Ingen dum idé alls faktiskt. Solfjädra ända in i sömnen för att bryta beteendet. Ska ladda för en minikur och välja ut helg snarast då man verkligen mer eller mindre måste sitta bredvid hans säng eftersom han inte hörs eller låter mitt i natten. Frågan är om ett års negativt mönster kan brytas på bara några nätter.... Jag tror knappt att han är medveten om vad han gör utan att det är en reflex av något slag. Men vi provar!

Tack igen för förslaget!

/mammatilltre
Dotter född juli -06
JOHA

Rhytmic Movemement Disorder = RMD

Inlägg av JOHA »

Hej,

Jag har en son, 3 år gammal, som har dunkat huvudet i sömnen i ca 1,5 år.
Det kliniska namnet för detta är Rhytmic movemement disorder eller RMD.
Barnet gör detta för att det "tröstar" dem. Det händer i övergången från vaket tillstånd till sömn. Det kallas även Wake-sleep transition disorder.
I de flesta fall växer det bort. Det är ganska ovanligt att barn över 4 år fortfarande dunkar huvet i sömnen även om det finns VÄLDIGT många vuxna som fortfarande har dessa nattliga besvär.

Jag har inte kommit på nån annan lösning förutom att madrassera allt som går !
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

TACK JOHA för ditt inlägg, och hjärtligt välkommen till forumet :D Hoppas vi får se mer av dig framöver :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
mammatilltre

Inlägg av mammatilltre »

Tack JOHA för ditt inlägg! Vi har aldrig kunnat få någon information om detta då ingen har känt till själva huvuddunkandet. Det kändes väldigt bra att höra om din son. Har han vuxit ifrån det nu då? Slutade han när han var 1,5 år - eller började han då? Det är precis som du säger, jag tror att han gör det lite för att trösta sig själv och komma till ro, och att det är ett slags halvvaket tillstånd. Ska genast googla på din info! Tack igen!
/mammatilltre
Dotter född juli -06
JOHA

Inlägg av JOHA »

Hej igen,

Nej, min son har inte slutat med huvuddunkandet. Han började egentligen redan som spädbarn med att hasa sig upp mot kortsidan av spjälsängen o trycka med huvudet mot spjälorna (spjälskyddet). Sedan vid 1,5 års ålder började han dunka så kraftigt att han flyttade hela spjälsängen från ena sidan rummet till det andra. Vi har gjort ett EEG-test men det var helt normalt. Vi har tid inbokad till neuroavdelningen på Astrid Lindgrens.
Antagligen kommer detta inte heller ge så mycket förutom att man antagligen får hans RMD diagnostiserat. Den som verkar ha beskrivit detta mest i olika publikationer verkar vara en överläkare vid namn Hans Smedje. Han har tidigare varit verksam på Akademiska i Uppsala. Enligt uppgift kommer han att börja jobba på en BUP-enhet på Kungsholmen fr o m 1 december 2009. Vi ska försöka få en remiss till honom via Neuro.

Har ni kommit på några knep som lindrar/hjälper ?
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"