I behov av några goda råd...igen.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
emmurl

I behov av några goda råd...igen.

Inlägg av emmurl »

Hej!

Jag kunde inte hitta mina gamla trådar hur jag än letade så jag får nog börja om (fanns inget i "min mapp" när jag loggade in mig)

En kort presentation: Jag har en liten 1,5 årig tjej som sov i egen säng, lugna och trygga 12 timmarsnätter från och med ca fem månader ( har jag för mig, så snabbt man glömmer ;)
När hon började närma sig åtta månader så ballade allt ur och hon blev plötsligt väldigt svår att söva på kvällarna.
Detta fortsatte under ett par månader men klingade sedan av och vi återgick till läggningar som blev lugnare och avklarade på ca 15 min.
Vi har (tyvärr) aldrig kurat henne enligt konstens alla regler men har använt oss av nästan alla verktyg och har tyckt att det funkat bra.

jag har vänt mig till er vid några tillfällen tidigare och fått bra råd och stöd när det strulat. Senast var när lilltjejen var inne i någon slags åttamånadersångest som höll på att ta knäcken på oss fullständigt. Men hon kom ur den och allt blev någorlunda frid och fröjd igen.

Nu är läget så att lilltjejen började på dagis i mitten av agusti och har haft väldiga problem att somna sedan dess. Vi har nog tänkt oss att det skulle ge sig när hon kände sig tryggare med det nya dagislivet men det har tyvärr blivit mer tvärtom. Det dummaste av allt är att vi nog tröttnat så mycket på det att vi börjat mesa oss och släppa på våra gamla trygga rutiner som vi kört med ( SHN rutinerna).
På dagis har de ända från början legat bredvid henne på vilan. De håller handen, sjunger och allt sådant som vi aldrig behövt göra. Jag har bett dem om att försöka sluta med det så fort de kan men de förstår inte alls varför.
Nu har det väl gått så långt att hon vant sig vid det och blir ännu svårare att söva på vilan utan det.

Nu tar det ca en timma att söva henne på kvällen och det innebär väldigt mycket skrik, "maaaammma koooomma", stående i spjälsängen och utkastningar av kudde och filt.

Vi har väl insett att det varken har med någon "fas" eller tänder att göra utan mer med nya vanor.
Det konstiga är att det går mycket bättre när någon passar henne, då strular hon inte alls så mycket. Det känns lite som om hon spelar ut oss och strejkar bara för att det är vi....

Jag har varit sugen på att köra kuren vid flera tillfällen fullt ut men har liksom aldrig riktigt kommit loss. Har kännt mig lite osäker tror jag.
Det blir inte bättre av att våra föräldrar tydligt visar att det tycker det är jättekonstigt att vi bara lägger henne i sängen utan att gulligulla tills hon somnar. Speciellt då hon blir både arg och ledsen nuförtiden.
( Min killes bror med fru skulle däremot kunna vara skånes största SHN entusiaster :) så där har vi ju stöd, även om de nog så smått gett upp hoppet om oss eftersom att vi inte lytt deras råd att köra kuren helt ut.....)

Nu till mina egentliga frågor:

Lilltejen vaknar ca 06.00-06.30. Sedan sover hon 1 h på dagis ( på vår begäran, då hon inte alls verkar vara trött då vi lägger henne på kvällen)
Det tar dock ett bra tag för dem att få henne att somna på dagis.
Sedan lägger vi henne vid 19.00 på kvällen men hon somnar oftast inte förrän runt 20.00
Hon visar INGA tecken på att vara trött när vi lägger henne och verkar först bli trött av utmattning när hon krånglat i 40 min.
På dagis är de väldigt dåliga på att gå ut med barnen på förmiddagarna (vilket hon är van vid) men vi är alltid ute 1,5-2 timmar när vi hämtar henne.
Hon är ett VÄLDIGT aktivt barn som är överallt helatiden.
Kan det vara så att hon har ett mindre behov av sömn än många andra barn?
Kan sömnsvårigheterna bero på att hon inte är trött varken på eftermiddagen eller på kvällen?
Hur ska vi i så fall justera det?

Fråga nummer två:
Är det väldigt mycket svårare att kura henne ordentligt nu när hon blivit så stor? Jag känner mig för första gången riktigt redo att genomföra en riktig kur då vi liksom ligger mittemellan allt just nu vilket varken känns bra för henne eller oss. Hon är en envis liten rackare, kommer hon att acceptera nya ordningar nu när hon är så medveten om hur saker brukar fungera och hur hon kan få oss "på fall"
Det känns som att vi står vid ett vägsjäl där vi antingen släpper allt vad SHN heter och gör precis som alla våra vänner, lägger oss bredvid henne och nattar henne med sång, gos och allt vad de gör ( fast det vill vi inte innerst inne, trots att alla vänners barn somar som små grisar efter ca tio minuter på det viset) eller så kör vi kuren rakt av.
Jag behöver nog bara få höra att det är det enda rätta.....:)

Är tacksam för alla svar och också kring det här med somnbehovet.

Gahhhh,hjälp.

Kram från mig, min lilla vilde och min man!
Lycklig mamma till Tekla som föddes 16 april 2008
Elle

Inlägg av Elle »

Hej emmurl och varmt välkommen tillbaka :D

Först och främst så är det er juvel och ni måste känna efter vad som passar er. Inget fungerar om man inte är säker på vad man gör och kan förmedla lugn. Så känn efter och bestäm hur ni vill göra.

Ta fram Barnaboken och läs om förtrotsen, där kommer ni få många aha-upplevelser :wink: Det finns flera toppentrådar under "Barnafostran" i den klistrade tråden "Favoriter".

Vad gäller förskolan så ta ett snack, de måste respektera hur ni vill att dom ska hantera dotters sömn. Tror ni att det fungerar bättre att sova i vagn? Fråga också om utevistelsen, varför är dom inte ute?

Tjoa om du vill bolla mer, vi finns här :D
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
emmurl

Inlägg av emmurl »

Hej Elle!

Tack för ditt svar!
Jag har egentligen varit inställd på att kura vår lilla tjej sedan hon föddes, vet inte riktigt varför vi inte kommit loss. Tror att jag hela tiden inställt mig på att det varit tänder på gång, någon fas av något slag, någon period av trots o.sv. och att det ska återgå till de lugna nattningar och nätter vi hade från början. Nu är jag helt på det klara med att så inte är fallet. Jag tror absolut att jag skulle kunna förmedla lugn om vi bestämmer oss för att kura henne på riktigt. Men jag måste erkänna att jag ändå känner en viss oro för att det ska "bita" på vår alldeles underbara men hemskt envisa lilla godbit. Jag är nog helt enkelt lite orolig för att det är för sent för att kura henne. Samtidigt har jag ju läst både i SHN boken och här på forumet att det har funkat bra i många fall. Finns det några samlade trådar kring att kura ett barn i hennes ålder?

Förtrotsen ja, den har jag hört det ryktas om från olika håll :)
Det kan nog absolut vara en liten släng av detta. Hon trotsar kring det mesta som ska kläs på, kläs av, ätas eller inte ätas.....
Men bara mot mig och hennes pappa!
Nu var morfar hemma hos oss i helgen och nattade henne, då somnade hon på 10 min. Grrrrr

Jag ska absolut läsa trådarna du tipsat om!

Det är lite knepigt det här med hennes dagis. De vill inte riktigt förstå något vi säger utan bestämmer själva helt enkelt. Som "nybörjare" vet jag inte heller hur mycket man kan kräva av dem.
Det blir ju såklart ÄNNU mer problem för dem att söva henne om de ska sluta ligga bredvid henne nu när hon vant sig vid det. Vet inte om man kan kräva av dem att ta den fajten, kan man det?

Vi har tänkt att vi ska kolla dem lite den här veckan, hur många gånger de kommer ut på förmiddagen. Om de är lika dåliga på att gå ut som de varit hittils så ska vi absolut ta upp det med dem.
Jag tror absolut att det påverkar hennes sömn att hon inte kommer ut och aktiveras.
Det kan ju också vara en anledning till att hon somnade bättre i helgen. att vi varute massvis och att hon var delaktig i det mesta.

Vad tror du om sömnbehovet?
Kan det vara så att hon behöver sova mindre för att bli trött på kvällen?
Hon verkar ju inte det minsta trött när vi lägger henne.....

Ja, ja. Jag är en långskrivare och ska försöka lägga band på mig själv
:D

Det känns i alla fall stärkande att få lite vägledande och kloka ord från dig att tänka på!

Tack.

/Emma
Lycklig mamma till Tekla som föddes 16 april 2008
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Emma!

Här kommer en tråd om en kurning av en 16-månaders. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18357 Deras situation var mycket värre än er men du kanske kan lära en del ändå. Även här inne kan du läsa andras trådar om kurning av äldre barn.
Jag tror hennes "trassel" beror på förtrots men också att hennes behov av utevistelse och sömn måste uppfyllas. Utevistelse på fsk tycker jag absolut att du ska undersöka. Alla mår bra av rejält med utevistelse, speciellt i dessa sjukdomstider. Vad gäller sömnen så ta ett snack med dom. De är skyldiga att anpassa verksamheten efter barnens behov.

Sömnbehovet för juveler i hennes ålder är ca 13,5 tim. Visst kan det variera lite, men oftast inte mer än +/- en halvtimme.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "