Sover hon för mycket på dagen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
annsofi83

Sover hon för mycket på dagen?

Inlägg av annsofi83 »

Hej!

Vi har en dotter, 4 1/2 månad som jag försöker införa nåt slags schema på. Började för 1 månad sen kanske och dagtid har det fungerat bra. Problemet är det att hon sen hon var 3 månader så strular hon så himla mycket på natten. Före det sov hon hela nätter. Nu vaknar hon MINST 5 ggr per natt skrikandes, precis som om hon är rädd något. Ibland fungerar det att vagna henne (hon sover annars i sin spjälsäng) men oftast är det ända som duger att gå runt och vagga henne i famnen tills hon somnar. Så tröttsamt när man själv är såå trött! Oftast 1 gång per natt vägrar hon också somna och är uppe 2 timmar!!! Helt pigg och charmande! Mat fungerar ibland, ibland inte. Nu funderar jag om hon sover för mycket på dagen och att hon därför har svårt med natten?

Hennes dagsschema ser ut ungefär såhär:
6.30 Mat
8.30-9.30 Sovstund
9.30 Mat
11.00-13.30 Sovstund ute i vagnen
13.30 Mat
15.30-18.00 Sovstund ute i vagnen
18.00 Mat
20.00 Pyjamas på, Mat och vi försöker få henne att sova

Som sagt, på dagen sover hon bra, men natten är nåt helt annat! Vad tror ni? Några tips? :?:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det totala sömnbehovet för en 3+4 mån är 15,5 tim/dygn och för en 5 mån 15 tim/dygn. Så jo, ni har nog lite för mycket sömn på dagen.

Dessutom anser jag att ni har på tok för mycket sömn innan natten. Det bör gå ca 3 timmar till natten och kanske inte ha en lur längre än 45 min så här sent.

Dock brukar vi också rekommendera minst 11 men gärna 12 timmars natt för så här stora, så jag skulle sitta ner med papper och penna och skissa på ett nytt schema. Gärna ett du kan leva med LÅNGSIKTIGT, vid 5 mån tar man ju bort ytterligare 30 min.

Hur går det med smakisar och mat?

Tänk på att naturliga sömnpass är 5min, 20min, 45min, 1,5tim, 2tim, 3tim.

Det tar 3 dagar att införa ett nytt schema och upp till 1 vecka för det att sätta sig så ta det lugnt i 10 dagar fraöver medans du sätter de nya rutinerna.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annsofi83

Inlägg av annsofi83 »

Ett stort tack för ditt svar!!! Jag får nog ta och sätta mej ner och fundera om ett schema...
När jag då inför mitt nya schema, ska jag bara hålla henne vaken då och införa det helt abrupt eller hur gör man?
Hon får ett mål potatis-grönsakspuré om dagen och välling till natten.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

annsofi83 skrev:Ett stort tack för ditt svar!!! Jag får nog ta och sätta mej ner och fundera om ett schema...
När jag då inför mitt nya schema, ska jag bara hålla henne vaken då och införa det helt abrupt eller hur gör man?
Hon får ett mål potatis-grönsakspuré om dagen och välling till natten.
Tänk fram ett bra, bolla här om du vill. Sen kör du på morgonen och pang på bara. Nya tider direkt, inget marginalkvartande eller något. Utan håll tiderna på min oavsett är mitt råd. Då går det fortast och lättast. Alla förändringar på en och samma gång. Har ni napp så ta bort den också när du ändå håller på. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annsofi83

Inlägg av annsofi83 »

Hej igen!

Nu har jag suttit och klurat på ett nytt schema. Skulle gärna höra hur ni tycker det låter! Såhär ser det ut nu:

7.00 Mat och uppstigning
8.30 (9.00) - 10.00 Sovstund
10.00 Mat
12.00 - 14.00 Sovstund ute i vagnen
14.00 Mat
16.00 - 17.00 Sovstund ute i vagnen
17.00 Mat
20.00 Mat och natt

Kan man ta bort en halv timme under den första sovstunden när hon blir 5 månader? Och var tar man bort mer sen när hon behöver ännu mindre sömn? I och för sej blir hon ju 5 månader snart (den 9:e) så är det bättre att sta bort den redan nu då? Problemet som vi har är att vi i resten av familjen äter ca. 12 och 18... Borde hennes matstunder infinna sej då också? Så småningom ska de ju göra det...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker att ditt schema ser jättebra ut, förutom en liten detalj. 60 min är inget naturligt "sömnpass".

Så kanske vill du ha 11-1,5-2-45 som rytm det blir 15,15 tim sömn och då kan du köra på det ganska länge.

Vad tror du?
Tor 2006

annsofi83

Inlägg av annsofi83 »

hmm... lämnade och fundera på "11-1,5-2-45"... Menar du kl.11 - sova i 1,5 och kl.2 - sova i 45min? :? Då blir det ju inte 15,5 timmar. Måste ha förstått fel. Hur menar du?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

annsofi83 skrev:hmm... lämnade och fundera på "11-1,5-2-45"... Menar du kl.11 - sova i 1,5 och kl.2 - sova i 45min? :? Då blir det ju inte 15,5 timmar. Måste ha förstått fel. Hur menar du?
Hej, jag menar

11 tim natt
1,5 tim fm lur
2 tim dags lur
45 min em lur

På ungefär samma tider som du skrivit idag är min tanke.

Vad tror du om det?
Tor 2006

annsofi83

Inlägg av annsofi83 »

Nu verkar ju det helt självklart det du skrev! Tack för förklaringen! :D Jo, jag tror nog att jag ska försöka mej på det här schemat. Hur länge kan jag köra med 15,15 h sömn i dygnet? När är nästa gång man drar ner på sovmängden?

En annan sak jag undrar. Är det bäst att ha henne att sova i vagnen nu under några nätter så att jag bara vagnar henne när hon vaknar eller är det bättre att hon är i sin säng från början? Eller några andra tips?

Är så glad att få hjälp! Tack!! :)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Annsofi! :D

Anna skriver 15h sömn vid 5-6 mån, 14,5h vid 7-8 mån, 14h resten av första året, och sedan 13,5h hela andra året. Det enklaste för dig blir förmodligen att först korta ned fm-luren till 45 min och sedan em-luren till 20 min. Och sedan brukar em-luren falla bort. Så schemat som TorsMamma och du har bollat er fram till är bra även på längre sikt. :wink:

:idea: Om du oroar dig för de "extra" 15 minuterna så kan du alltid dra av eller lägga på en marginalkvart någonstans så länge hon behöver det. 8)

Om du känner dig mer bekväm med att vagna än att buffa är det bra med vagnssovning tills du känner att du har koll på det hela - men jag förstod inte riktigt, är du på g att minikura bort nattmål också?

PS 5-månadersbebisar kan nästan alltid äta MER. :shock: Så när du tror att hon har ätit tillräckligt, se om hon inte vill ha liiiiite till. :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
annsofi83

Inlägg av annsofi83 »

Hej!

Hon har länge inte velat ha nån mat på natten, bara ibland. Visst vore det skönt att slippa nattmåler helt. Nu har det också blivit oftare och oftare som mat tycks vara det ända som hjälper henne att somna mitt på natten, men hon vaknar ändå lika ofta efter det att hon ätit... Jag ammar henne inte utan hon får ersättning, men jag tycker att hon äter på tok för lite under dagen för att hon ska orka sova hela natten. Men jag får henne inte att äta mera, hon blir bara arg när jag försöker... Vissa gånger får hon i sej 180-200 ml ersättning (kanske 1 gång per dag) men oftast bara mellan 80-140 ml + 1 mål med 1/2 burk puré och till det brukar det bara gå i henne 40-80 ml ersättning.
Det här är väl lite för att hon ska orka sova hela natten? Borde jag sätta in ett till mål mat på dagen så att hon kanske skulle få i sej mera innan natten? Hittills har det blivit lite hur som helst med mattiderna mot natten, (på dagen fungerar de bra) eftersom hon gärna somnar när jag ger henne nattmålet men vaknar efter 20-45 min och vill inte somna om. När jag då försökt få henne att somna om i ca 1 timme, får hon lite mera mat och somnar igen. Efter det här går det oftast att få henne att somna med vagning när hon vaknar men ibland inte och de gångerna hjälper det bara att ha henne i famnen. Hon har ett hett temperament våran tös och blir så arg så arg, så det skär i våra hjärtan (och öronen) och då tar vi ju upp henne...

Jag har iakttagit henne när hon sover under dagen och hon sover inte längre än 45min på förmiddagen men skulle gärna sova mycket längre än 45 min där på sena eftermiddagen. Kan jag ha henne att sova 45 min på förmiddagen och 1 1/2timme på sena eftermiddagen istället, eller blir det ett för långt sovpass så sent på dagen? Tiderna måste ju ändras lite då förstås. Tänkte såhär:

7.00 Mat och uppstigning
8.45-9.30 Sovstund
10.00 Mat
11.30 - 13.30 Sovstund ute
14.00 Mat
15.30 - 17.00 Sovstund ute
17.00 Mat
20.00 Mat och natt

Hur ser det här ut?
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej annsofi83 och välkommen hit! :heart:

Skulle du kunna skriva in dotterns födelsdatum i din profil, så blir det lättare för oss att hjälpa!? :)

Små bebisar äter så olika, så det är omöjligt att säga om din lilla äter "tillräckligt". Men om hon visar tendenser att välja bort målet självt, så är hon nog redo tror jag.

Jag har börjat med ett grötmål och sedan ökat på med ett purémål när mina tjejer liksom känts redo. Magkänsla och visat intresse typ. :wink: När dom ätit 2 ordentliga mål per dag har jag tyckt att dom varit redo för att sova hela natten, och dom har hållt med! :D Kvällsslurken kan man stärka upp genom att blanda ersättningen med majsvälling.

Jag tycker det verkar som lilla damen är för trött för att äta sig mätt på kvällsslurken och därför vaknar hungrig sen. Kanske kan du bjuda på en 5-minuters lur under kvällsvakenpasset, så hon orkar? Kan inte rikigt utläsa exakt hur långt kvällspass ni just har -jag vet att många har uppåt 3 timmar, men det orkade min lilla aldrig i den åldern. Vi hade 2 timmar som sista vakenpass länge. Där får man läsa av sin lilla och se vad som funkar.

Angående nya schemaförlaget så kan ni visst ha så om det passar er lilla dam bättre! Det är precis så man får göra -se på lilla barnet och läsa av deras preferenser! Kanske orkar hon kvällen bättre då, även om sista vakenpasset är långt!?

Jag gillar också 11 timmars natt! :D

Jag skulle redan nu tajma lillans middag (gröt eller puré) med er middag -så vill ni ju ha det framöver? Att tajma lillans lunch med er, kan du ju sikta på framöver då ni går över till 2 dagslurar vid 7-9 månader.

Nått sånt här skulle jag fundera över i så fall:

7.00 Mat och uppstigning
8.45-9.30 Sovstund
10.30 Mat
11.30 - 13.30 Sovstund ute
14.30 Mat
15.30 - 17.00 Sovstund ute
18.00 Mat
ev 5-minuters lur
19.30 Kvällsslurk
20.00 natt

Lycka till! :thumbsup: