Problem med sömn efter dagis-start

Sarah B

Problem med sömn efter dagis-start

Inlägg av Sarah B »

Hej!

Vår son på nu 19 månader skolades in på dagis första två veckorna i september och går därefter varierat mycket på dagis pga att mamma jobbar skift och pappa 7-16.

Det går allt bättre med lämningar utan att han blir ledsen och när han väl är på dagis så tycker han att det är roligt. Vi tycker mycket om personalen och han också. Det som är dumt är att de inte lägger honom på det sätt vi lägger honom. De ligger 13-15 barn på madrasser på golvet och personalen "gör allt" för att de ska somna - alltså har honom i famnen, pratar med honom, ligger bredvid osv tills han somnar.

Detta har nu resulterat i att han på kvällarna hemma ropar efter mamma eller pappa att vi ska "bära" och tok-grinar. Det går jättebra på dagslurarna de dagar han är hemma från dagis, då grinar han till lite som "protest" bara när vi är utanför dörren och har avslutat ramsan men han tystnar snabbt och han vill verkligen ner i sängen på dagen.

På kvällen är det inget problem att få ner honom i sängen heller, han vill liksom dit, men sen när vi säger ramsan så grinar han. Nu tar det ca 15-60 minuter för honom att somna varje kväll (det som gått så perfekt i ett års tid). Eftersom han skriker så mycket och vi försöker svara med ramsan (men ändå inte föör mycket) så vet vi inte hur vi ska agera till slut. Typ var tredje kväll har han bajsat i blöjan och då får man ju otroligt dåligt samvete om man inte går in och luktar, utan bara låter honom försöka somna själv och så visar det sig senare när vi ska lägga oss att han bajsat :oops: .

Vi vet inte vad vi ska göra och behöver HJÄLP!

Vi kurade honom i sept 08 och han har sovit klockrent, vi är såå imponerade av denna sovkur :D . Även vid sjukdom och tänder och när han sover borta utan oss och när vi är borta tillsammans fungerar det - därför är vi så bekymrade.

Vad ska vi göra?
Hur mycket sömn behöver han som är 19 månader?
Eftersom vi ibland måste väcka honom kl 6 för att hinna till dagis, ska vi alltid hålla stenhårt på tiderna och lägga honom 18-06? Dagslur ca 11.45-13.15, men på dagis sover han sämre och vaknar efter 45-60 minuter oftast.

Hjälp :cry:

Vi vore tacksamma för svar!
Sarah
:heart: Ludwig 080308 (v41 +4) - kurad sept 2008
:heart: :heart: Matilda och August 100320 (v40 +0) - SM från start
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag ville bara säga att jag förstår problemet. jag tyckte också det var jättejobbigt när min stora började hos dagmamman. vi försökte tala om hur vi gjorde men hon gjorde ju ändå på sitt vis.... :x
våran dotter hade iaf eget rum. men ramsan använde dagmamman inte. det tog ett tag men så smoningom lärde sig linnea att det var olika hemma och där.

på dagis är det ju än värre eftersom dem är så många i samma rum. kan han inte få sova i vagnen? då blir det ju lite mer avskilt?

sen får du väl prata med dem igen. och tala om att detta verkligen är ett problem. dem måste ju kunna anpassa sig och säga ramsan åt honom och sen låta honom vara.... usch det är ett gissel det där.

ang sovtider så har vi haft natt 19-07 i princip hela tiden. men vet ni att ni ska upp kl 6 så kan ni väl lägga en halvtimme tidigare dem kvällarna? vi har inte upplevt att det varit något problem att ha 19-07 som standard och några dagar i veckan avvikit från dem. nu ska han väl ha 13,5 timmes sömn. jag tror det är hela det 2:a året.

hoppas ni får ordning på det hela! rapportera gärna!

KRAM lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Tack för svaret! Skönt att höra att andra har haft det likadant och att det nu funkar.

Ja, det är jobbigt att de inte vill göra som vi gjort. Jag känner att det hade varit bättre om vi tagit dit en resesäng och ställt i rummet där barnen sover och så kunde de lägga honom där och säga ramsan. Då kanske det hade gått bättre, men nu är väl det försent. Förstår att de inte kan ropa ramsan och väcka alla andra barn - svår sits.
Nu börjar jag misströsta på riktigt. Vi vill inte åka bort till folk nästan på kvällar eftersom alla då kommer ifrågasätta hur vi gör. Vi vet ju inte hur vi ska agera när han bara grinar och ropar efter oss och att vi ska bära. Man kan ju inte gå in till honom hela tiden.

Det konstiga är att lördag och söndag nu har gått perfekt. Han har sovit precis som han ska på dagarna och somnar utan gråt på kvällarna. Och så nu håller han på och skriker för fullt. Han accepterar att lägga sig i sängen, men så fort vi är utanför så märker han att det inte är som på dagis att de vuxna ligger i samma rum.

Vad ska vi göra :?:

Vi känner oss desperata och vet inte hur vi ska göra och jag vet att det är det sämsta som kan hända att man som förälder blir osäker.... det känns skitjobbigt :(

Nu har han hållt på 45 minuter hittills. Man vill inte använda verktyg i onödan, åhh vad förvirrad man blir.

Jag tänkte att han skulle vänja sig, precis som du lilla mia skriver - att det är olika på dagis än hemma och att han ändå accepterar det till slut. Men då måste ju vi veta exakt hur vi ska göra för att vi ska kunna övertyga honom om att det är olika.

Jag vore väldigt tacksam för svar!

Kram ledsen Sarah
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

jag instämmer med föregående talare: vagnen! Det var vår lösning på liknande bekymmer. I och för sig tyckte personalen (alla utom en!) att det var lite jobbigt, men vi erbjöd oss att köpa special-påse så att dom slapp bylsa på honom inför sovningen och så ut med ungen. Han toksov. Dessutom är det ju en frisk-faktor av rang. Och så funkar det hemma hos andra :wink:.

Numera sover han inne på madrass, somnar lättast av alla, hemma sover han inte alls (på dagtid alltså :lol: ). Det vill säga: det kan ändra sig med tiden OCH man måste inte göra lika på dagis och hemma. För Olle tog det nog ett par-tre veckor att lära sig att sova på dagis.

Man kan bedriva 'pepp-talk' på dagtid också, typ: Åh, så skönt att ni får soooova på dagis! Han är kanske mitt i förtrotsen dessutom? Putsa upp er Attityd och bestäm er för hur ni vill att det ska funka.

/P
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

accepterar fröknarna att ni ställer in en resesäng till honom i vilorummet? i sånna fall är det väl inte för sent? det är ju bara att ändra. men om fröknarna fortfarande är inne i rummet till barnen somnar så är kanske vagnen det bästa alternativet ändå. ni kanske kan ha en dagisvagn som alltid står där så slipper ni slita på eran ni har hemma. blocket! så smoningom blir han ju större och kommer in i dagistänket. allt är ju nytt för honom inte bara sovningen. då kanske han sen vill sova med dem andra barnen och gör det då utan problem! vad tror ni om det?

ang läggningarna hemma. tar han ramsan? annars kanske en omkurning är på sin plats. jag har precis kurat om min lilla selma för en vecka sen och nu funkar nätterna perfekt igen. (har en tråd här på sidan bara några rubriker ner). läs på i SNH, eller i varje fall lathunden- den finns har på forumet också. och så kör ni tre nätter.

Kramar!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej och tack så mycket för era svar!

Ja vagnen kanske också är ett bra alternativ till dagis. Problemet är bara att vi alltid lagt honom i säng när vi varit föräldralediga, så han har väl vant sig med det. Nu sover han väldigt sällan i vagnen och om han gör det så somnar när han vill - alltså man får gå med honom tills han själv vill somna. Han bara reser sig hela tiden och tittar ut genopm det mörker-skynke vi sytt, så jag vet inte hur det skulle funka på dagis faktiskt - kanske tidskrävande för personalen?!?

Att kura om Ludwig blir kanske svårt eftersom han inte vaknar på nätterna, det är bara insomnandet på kvällen som är jobbigt, men vi borde kanske läsa om delar av boken igen för att förbättra vår attityd :oops:

Nu ikväll hade vi på klassisk musik i trappen nedanför hans rum. Det var något vi började med i lördags kväll och då trodde vi att det var det som hjälpte tills vi igår upptäckte att det var lika jobbigt ändå efter en dag på dagis med bara 35 minuters dagslur :x
Idag var han tyst i ca 5 minuter så vi nästan trodde han somnat, men sen började han med sitt ropande att vi ska bära osv. Känner att jag har svårt att avgöra när han är arg och när han är ledsen, men idag tror jag att jag gav rätt svar på hans frågor för han somnade på ca 15 minuter efter att han gav ifrån sig första ljuden. Vet inte hur jag ska jobba med ramsan/hur ofta jag ska gå in osv. :?:
Ibland har han ju som sagt tidigare bajsat och då måste jag oftast ta upp honom ur sängen för att känna på lukten om han bajsat. Om man går in och tar upp honom för ofta så blir det ju inte så bra - om han vänjer sig att vi kommer in och tar upp honom :?

Kanske vi varit för tysta på kvällarna? Vi har ju inga andra barn ännu och då är det ju lätt att anpassa ljudnivån - annat blir det i mars när han ska få lillebror och lillasyster :)
Till dess MÅSTE detta fungera som det gjorde innan igen!!!

Kram Sarah
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

kanske kan ni ha honom fastspänd i vagnen? min lilla tjej började också sätta sig upp i vagnen men när jag började spänna fast henne så låg hon där hon låg och somnade på bara några minuter. fanns inte så mycket atnnat att göra.... när han sen somnat kan man ju knäppa upp om man vill att han ska kunna röra sig bättre. fast då måste man ju ha uppsikt så han inte klättrar/ramlar ur om han vaknar. det kanske man inte kan kräva av dagispersonalen.... men om ni vänjer honom med vagnen hemma först så blir det ju inte svårt för dagis och ta över när det väl funkar! och så blir det samma både på dagis och hemma!

svårt det här....

håller tummarna för er!

Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Jo det låter som en idé att vänja honom vid vagnen på dagarna hemma. Vi har dock en Brio-vagn och deras sele är värdelös, så han kan resa sig upp ändå. Blev hon inte förbannad när du spände fast henne? Tror att Ludwig skulle bli det. Men om det ska funka enkelt för personalen så måste han ju vara fastspänd.

Tack så mycket för alla svar!

Fortsätter med musik ikväll så får vi se om det minskar ner ifrån 15 minuter insomnande igen. Hoppas hoppas....

Tack alla!
/Sarah
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

snabbsvar. Vi kör musik varje kväll vid läggning. Det är supermysigt. Barnen gillar det och jag släpper överkoncentrationen (eller släppte då för längesen, numera är det alltid tyst och lugnt efter läggning).

Försök, om möjligt, att inte förvänta dig problem. Bestäm dig för något du ska göra just efter läggningen, typ städa toan eller vad-som-helst som låter lagom mycket, genomför det, sen kan du lyssna av igen.

Och skriv gärna ner framstegen. Du ska se att om en vecka eller två så är det bättre!

/P
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej!

Kör ni klassisk musik utan sång då :?:
Vi kör nån typ av klassisk musik och igår så dog batterierna mitt under spelandet, men redan innan hade han grinat rejält mycket direkt när min man la ner i sängen och fortsatte. Till slut trodde min man att han bajsat och gick upp och tog upp honom, kunde inte känna på lukten, så han kollade blöjan på skötbordet t.o.m... typiskt, för just den gången hade han inte bajsat. Efter det blir han som mera orolig och fortsätter kanske längre bara för att vi tog upp honom.
Efter ett tag fick vi igång musiken igen och höjde volymen rejält och då tystnade han :shock: :shock:

Så ikväll ska min man prova det igen när jag är borta så får vi se hur det går.

Igår hade han sovit 20 minuter istället för 1 1/2 timme på dagis... man blir såå ledsen. Kanske var därför han blev övertrött som det var svårare? Igår tog det 45-60 minuter innan han somnade. Dagen innan hade han sovit 1 timme på dagis och då tog det nog "bara" 15-20 minuter att somna på kvällen, fast då funkade ju musiken å andra sidan hela tiden.

Igår blev jag super-ledsen på kvällen när han aldrig somnade, vi som hela tiden varit så noga med att aldrig frångå schemat och hela SHN-tänket och det har funkat perfekt överallt och för vem som helst som ska lägga honom... tills dagis-sovandet kommer och förstör allting, det kändes bara hopplöst.

Jag ska jobba på attityden som Piggelin skriver. KAnske planera in städning låter bra. Man får ju väldigt bra hörsel. Dessutom har vi baby-larm också eftersom han sover på övervåningen och vi är oftast och ser på TV el nåt på nedervåningen, så det blir kanske för tyst för honom när vi inte gör nå ljud, men vi hör ju honom i alla fall. Känns bra att ha larmet när vi spelar så hör musik, för annars skulle vi inte alls höra om han gav ifrån sig nå ljud.

Kram Sarah
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Åh, idag inleder jag med en kram! Det är inte så lätt. Jag vet.

Vissa saker känner jag så väl igen. Och hur konstigt det än låter så går det över. Jag tror på förtrots också, eller? Håll ut. Tänk så här: vad är alternativet?

Försök att inte ta upp honom så snart efter läggning. Brukar han bajsa just då? Går det få till det INNAN läggning? Svårt, men försök skjuta bajs-vargen :lol:.

Vi kör faktiskt numera musik MED sång. Det är några nunnor som sjunger ljuvligt, skivan heter "Mothers' blessing". Innan körde vi med Mozart hur länge som helst, men jag tröttnade på den faktiskt!

Hur har ni det med skrattet-till-gonattet? Sover/somnar han bättre efter bad?

Jag tror på övertrötthet absolut. Kompensera kort lunchsovning med tidig läggning. Gör ni det? Lägg en halvtimme före schematiden. Skruttigt att dom inte får till dagisvilan, det är ju SUPERviktigt!

Babyvakt har jag en kluven inställning till. Visst, man hör dom, men lite för bra! Det är lätt att överanvända verktygen.

Massor med skratt innan (tidig!) läggning, hurtig ramsa, musik på och så toa-städ, det får bli receptet för kvällen :idea: :wink:.

/Piggelin
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Tack! Kramar behövs när det är såhär... Skönt att nån förstår.

Jo han blir mer och mer arg när han inte får som han vill och min man tror också på förtrots, så det är kanske det dessutom. Ja alternativet är trist som satan - att vi skulle ligga bredvid honom tills han somnar, men det finns inte på världskartan, då får man ju inget liv utöver barndelen.

Ja skönt med lite handfasta råd att prova. Vi ska försöka att inte ta upp honom så snabbt och försöka få honom att bajsa innan läggning. Det jobbiga är ju att typ var tredje, var fjärde kväll så HAR han bajsat och om vi då är stenhårda och försöker att inte överhöra honom så får man uselt samvete när vi upptäcker att han HAR bajsat, men det kanske är smällar vi får ta. Man får vara med och lyssna av typen av gråt också.

Ska kolla efter den skivan och köra efter Mozart har gjort sitt;)

Ska bli bättre med skrattet till godnattet. Vi brukar busa, men det är också lite för att han ska göra av med energi och han tycker det är roligt, men inte så att vi kiknar av skratt en timme. Ska också försöka tänka på om han somnar bättre efter bad, vet inte det faktisk.

Ja han känns ju övertrött, så vi får prova lägga honom tidigare, det har vi inte gjort, däremot sover han längre på morgnarna, vi får väcka honom numera. Innan har han några veckor vaknat och grinat ca 2-1 timme innan han ska vakna. Behöver han mindre sömn redan nu kanske :?:

Jag är borta ikväll, men fredag ska allt du nämer testas/genomföras 8)
Ikväll ska min man köra hög musik..

Super-tack för all hjälp!!

Kram Sarah
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Härligt, nu låter det bättre!

Vad gör ni när han är arg? Hur ofta ramsar ni? Når ramsan fram?

Har också haft en kvällsbajare, vi försökte få henne att bajsa före läggning, men det är ju inte helenkelt. Finns det nån annan som kan råda i frågan? Hoho [-o<.

Inget ont om Mozart, men efter två år :!: med samma skiva kan ju vem som helst ledsna...

Har ni olika mycket Attityd? Under förtrotsen tog jag ofta en promenad vid läggdags och överlät det hela till maken. Han hör, rent fysiskt :lol:, sämre och är väldigt mycket coolare än jag. Vårt enda bekymmer under förtrotsen (BÅDA barnen) var läggningsstrul, skrik och gap, ilska och ledsamhet. Alternativt till toastäd kan man ta till dammsugaren, jag körde ofta tvätt- och diskmaskin plus torktumlare för att ta bort överkoncentrationen 8-[.

Lycka till! Och grattis till tvillingarna i magen, gulp, vad spännande!

/P
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Länk till nunnorna 8) :

http://www.spiritvoyage.com/

Sök på "Mother's blessing". Snatam Kaur heter den ena sångerskan.

/P
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Ärligt talat så känner jag att jag börjar tappa greppet om vad gråten betyder när han nu gråter så mycket. Förrut var det enklare, men det var ju ett tag sedan vi genomförde kuren och sedan dess har det varit lugnt på gråt-fronten ett år.

Men jag tror nog inte att ramsan går fram - i alla fall så struntar han i den, fast i och för sig så tystnar han ibland på ramsan, bara för att skrika ännu högre efter någon minu, så den kanske tar. Usch jag är så osäker, men ska analysera mycket sånt i helgen när han sover hemma dag och natt. Vi bara försöker med ramsan så mycket det går, utan någon genomtänkt strategi, sen när han tok-grinar utan att lugna ner sig så går vi in och kollar bajset, vilket känns förbannat dumt de gånger han inte bajsat, och bra annars.

Det känns som att det är mycket att hinna på em när man kommer hem. Han ska hinna äta i lugn och ro, få i så mkt det går så han sover bra sen. Efter det ska han hinna göra av med lite energi och därefter i timmes rolig läggning - hur hinner alla, hur gör ni :?:

Borde försöka få honom att bajsa tidigare på kvällen - men hur :?:

Ja ska kolla skivan, tack för länken!

Ja, promenad kanske inte är så dumt, men som det är nu står vi ofta och "coach:ar" varandra så att vi känner att vi gör rätt. Vet inte om någon har mer attityd. Jag kanske blir lättare ledsen nu med barn i magen, så mannen kanske är coolare i detta fall. Bra att veta vad som händer under förtrotsen. Kan det starta såhär tidigt? Han blir ju inte 2 förrän mars, men tecknen verkar stämma överrens med det som du skriver.

Ikväll ska det gå snabbt med läggningen... Ska prova alla goda råd!

Rapporterar sen!

Kram SArah
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"