skrik och oro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Låst
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken toppenbra natt! =D> :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mian71

Inlägg av Mian71 »

:D Ja den var helt super!!!!! :D

Dock är hon tröttare än tröttast... och lurararna har trasslat lite under dagen. Bjöd på en kvart på fm luren så hon fick sova en timme. Men vaknade tidigare då på lunchluren,, där hon brände av 10 minuter före utsatt tid . Var och handlade.. kunde ju inte hålla henne vaken liksom.
Nu innan em luren så var hon helt färdig.. jättetrött.

Men det är UNDERBART att nätternat börjar funka!!! Och jag känner att jag hämtar upp kraften igen. Love it!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:lol: :thumbsup:
Du jobbar på jättebra! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Mian71

Feedback önskass

Inlägg av Mian71 »

Tack! :heart:
Men vet inte om jag gjorde så bra ifrån mig i morse.
Feedback önskas!
Hon vaknade ca 10 i fem ( super kvittrig) och höll på till och från .. ( skriver inte ner tidpunkter)..
I alla fall.. vid halvsex var hon så pass ledsen så jag gick in och buffade för att få henne somna om innan hon skulle vakna kl 6. Detta gick inte...
Hon tystande lite efter buffen men hon skrek upp sig igen.. Så jag gick in i paus och gjorde morgon och tog upp en mycket ledsen flicka fast jag försökte göra morgonen så GLAAAD.... Hon ville i n t e vara glad utan forstatte snyfta ...
Vad blev fel?
Jag får en känsla att hon sovit klart.. liksom.
Hon går ju ff på sommartid.. men jag ändrar det sen. Men hennes sovtid ska ju även reduceras med en halvtimme. Men väntar med det också.
Nu har hon varit vaken en hel timme nästan, innan uppvak.. vilket innebär att jag kommer ha en HELT SLUT tjej vid 7 snåret här...

Lite fundringar så här på morgonkvisten bara...

kramar
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Sen ska jag till BVC idag för regelrätt läkarbesök.. vilket stressar mig massor på grund av shcema och äta...

Är bara så nojjig jag ska sumpa till något..

Häpp!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71

Inlägg av Mian71 »

( jag bara skriver och skriver... här.. ..) :oops:

Tänkte på en grej.. hon vaknar ju i vargis (om jag tittar tillbaka) senare och senare... så det kanske är på G.... liksom.. 3.55 igår och 4.37 i morse...
Kanske faktiskt börjar fixa sig ändå...
Hon är ju skitduktig.. somnade utan större protester i förrgår och igår..
så hon sov ju faktiskt 10h och 37 minuter i natt - PÅ raken!
( EN fråga kl 20.00 som besvarades och tyst direkt) Är ju nada.. liksom..
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt! Det går framåt hela tiden! I vargtimmen så skulle jag ge en ramsa vid första pip, en hög, betryggande ramsa som markerar att det fortfarande är natt. Om hon sedan fortsätter att knöla så sätt på musik utanför hennes rum. Storma sedan in och gör morgon på utsatt tid.

Angående BVC och läkartider så har jag alltid anpassat dom så de blir under vakentiden. Om det absolut inte går så får man sy ihop dagen så gott det går, ta det lugnt och se det som en dag är ingen dag. Nästa dag är man på schemat igen.

Mian71

Inlägg av Mian71 »

Det är precis så jag gör i vargis,,, men det ville sig inte riktigt i morse..
Ja.. jag får vara " flexibel" idag. För det känns inget bra att vara " stressad" över att dagen kan bli knas.. Så ska det ju ändå inte behöva vara..? 8)
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, så ska det inte vara. :D
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Tack Torpis!:heart:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Elle

Inlägg av Elle »

För var dag som går så kommer du att kunna slappna av mer och mer. För att så småningom kunna njuta av det fina ni uppnått och kunna känna lugnet även de dagar som inte blir som man tänkte :D .

Mian71

Inlägg av Mian71 »

\:D/ 18:00 -5:10 utan EN ENDA fråga \:D/ \:D/ :heart:

Dock en fråga.. kan man ha 11h natt i stället??
Morgonen är inte GLAD för hon verkar inte kunna somna om. Spelar ingen roll vad jag gör faktiskt. Hon är PIGG. Sen blir hon sååååå ledsen. Gick in i paus igen.. och det är lite uppgiven snyfft när jag tar upp henne.

När jag ger henne mat är det som hon aldrig sett mat tidigare!!
Fick fylla på ersättning efter hon slurpat i sig det hon brukar.
Jag börjar ju sista målet 17.15 på em.. det kanske blir för lång tid att vänta till 6:00.

:heart:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst kan man ha kortare natt, men det du kämpar med är vargtimmesuppvak, och det löser man inte bäst genom att korta natten. Klarvaken och utsövd är ju två olika saker, och det tar ett tag för barn att inse att bara för att man är klarvaken är man inte utsövd, men ge det hela sin tid så kommer det att ordna sig. Vill du kan du ju förskjutra sista målet ännu lite senare, men jag tror inte att det är vad det handlar om, egentligen. :wink:
Mian71

Inlägg av Mian71 »

:-) tack för svar..
Men det jag tänkte.. hon vaknar 5.10... men beakta hon går på sommartid.. och då är det ( inte för mig) vargtimme detta. När jag börjar lägga henne blir ju natten 19-07 ( om jag då inte ändrar till 06).
Nu lägger hon sig ju 18:00.. För mig är vagtimmen kring 3.30 snåret typ.

Jag kör vidare denna vecka ohc nästa på 12h får vi se hur jag kanske kan korrigera schema för henne på ett bra sätt.
Sånt är väl du expert på Torpis? ;-)
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71

Lite finslipningsfrågor bara...

Inlägg av Mian71 »

Hur länge kör man bekräftelsen??
Jag vet man kan väva in den i ramsan om hon lyssnar. Men om hon inte lyssnar.. då lär jag väl bekräfta när hon väl blir tyst? Eller hur?
Om hon pratar när hon ska sova.. och blir tyst, jag bekräftar, och sen börjar hon prata igen. Bekräftar jag den tystaden också? Nu gjorde jag så i kväll, men behövs det?

Ska det vara bekräftelseramsa i Vargis? Jag har hört olika bud.

Om dagslurarna strular ska jag ha henne i vagnen hela tiden ut. Jag kan villigt erkänna att em luren gick åt skogen idag. Hon vaknar efter 30 minuter och är glad när jag börjar vangna, sen drar "hell" lös. Hon skriker upp sig så i den milda grad så jag bara tar upp henne och går in eftr 10 minuter.
Jag pallade inte. Är det hela världen om jag tar upp henne efter 30 min? Jag tänkte " inom marginalkvart" som på morgonen... eller?

Om en natt går åt skogen. Menar käpprätt åt skogen... Är hela kuren åt skogen då?

Man KAN vara flexibel på dagarna om det behövs och schemat är inarbetat. Och om jag gör om schemat så ska jag ge det några dagar innan det sätter sig. Right? Men påverkar inte natten nämnvärt?

Då jag är " ärrad" av den jobbiga period innan kur så har jag som sagt lite fundringar kvar för att det ska bli så bra som möjligt framöver.

De va allt!
Kram och hej
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"