Hur det går att kura Emil, 9 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack för hjälpen :)
Nu fattar jag - sluta med buffning [-X
Öva ramsan :-({|= :P
Använda ramsan mera :thumbsup:

Några korta frågor till: har märkt att när Emil vänder sig till ryggen (i somnen) då sover han mer oroligt (vaknar oftare). Ska jag vända honom på magen eller låta honom sova i fred :?:

Vad är pangramsa :oops: :?:
Vad är upplysningsramsa :oops: :?:

Tänkte ja var påläst, men nu är jag helt förvirrad, (zombie stadiet?) :shock: 8-[
:heart: Storebror april 2003 :heart:
:heart: Lillebror december 2008 :heart: kurad oktober 2009
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag brukar helt överlåta sömnen till mina barn, de får sova med fötterna på huvudkudden om de så vill. Bara de sover :D . Så jag brukar inte gå in och vända dem, det kan de själva om de vill. Försök att inte lyssna så mycket på alla små ljud, om det är något du måste göra kommer du höra det.

Pangramsa brukar vi säga om den ramsa som man glatt ropar på morgonkvisten om det vaknas lite tidigt. Vid första pip i vargtimmen ropar man ramsan x 4 som en upplysning att det fortfarande är natt. Jag brukar inte ramsa om det är mindre än 30 min kvar, annars blir det konstigt om man först pangramsar och sen plockar upp strax efter.

Upplysningsramsa är väl mer om man redan ramsat men barnet fortsätter att vara upprört, då kan man upplysa om att det fortfarande är sova som gäller. Hoppas det blev lite klarare!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
bejbe

Inlägg av bejbe »

Nu är både jag och Emil förkylda (precis som det står i boken att man blir efter kuren :-& ) så att han vaknar ofta de sista två nätter, jag tror pga förkylning. Dagslurarna håller på att ordna sig - har slutat buffa =; (som jag gjorde på dagarna i början) och har mörklagt på bättre sätt.

:?: Undrar hur vi andra gör nu inför klockan omställning? Det känns som om det inte ska vara lätt. Han vaknar redan tidigare än vad han ska, på söndag blir det ännu en timme tidigare då :roll: :roll: 8-[

:idea: Så jag började igår att skjuta fram Emils schema en kvart per dag, för att på så sätt komma till rätta tid tills söndag :lol: . Någon annan som gör liknande? Hur går det i så fall? Emil verkar väldigt trött... Imorse vaknade han 6.20 istället av 7.00 (annars 6.45 enligt schemat) och kunde inte somna om :roll:

Ååååå vad jag vill sova :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: 8-[ :-& 8-[ 8-[ :-& :-&
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

hej

kolla in tråden om tidiga mornar under klistrade favoriter, om du inte redan gjort det.

Jag kommer också att ställa fram Sagas klocka med 15 min/dag. Fast jag kommer att börja efter tidsomställningen för grannarna ovanpå går upp kl 6-7 på morgonen och det väcker Saga. så jag väntar tills de har ställt om klockan :)
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
bejbe

Inlägg av bejbe »

Sagasmamma skrev:hej

kolla in tråden om tidiga mornar under klistrade favoriter, om du inte redan gjort det.

Jag kommer också att ställa fram Sagas klocka med 15 min/dag. Fast jag kommer att börja efter tidsomställningen för grannarna ovanpå går upp kl 6-7 på morgonen och det väcker Saga. så jag väntar tills de har ställt om klockan :)
Jo jag har läst trådar om tidiga morgnar och jag också spelar Mozart klockan 6 på morgoren :-({|= :roll: :-({|= :roll: Emil brukar somna om, men omorse ville han inte [-(

Så du har grannar som väcker Saga... Emil har storebror som går till skolan och det är väldigt svårt för Emil att sova längre än vi andra... Jag ville ha go'moron för honom kl. 7.00 men det går inte eftersom vi alla är uppe kl. 6.30 lagar gröt, kokar kaffe, äter frukost och Emils rum ligger precis intill köket. Emil hör oss och vill upp! Så det blir 6.45 go'morgon för honom och vi försöker hålla tyst typ en kvart medan vi kokar gröt [-(

En annan sak behöver jag lite råd med. Vi sover fortfarande på madrassen framför detta rum som numera är Emils rum (vi turas om) eftersom sängkammaren ligger på andra sidan av lägenheten och jag vill inte stressa och springa under natten för att ramsa till Emil när han vaknar. Känns inte alls praktiskt med detta lösning i längden.

Min fråga är: får jag flytta Emil tillbaka till vårt sovrum? I så fall får jag ramsa från min säng utan att gå upp? Nu är det två veckor sedan kuren startade. :?: :?: :?:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det är ganska vanligt att barnen inte kan sova längre än överiga huset. Kanske kan ni ändra tidenra så att han går upp samtidigt som er andra?

Visst kan ni ta in honom i ert sovrum, men om det gått två veckor av kuren så borde han klara de flesta uppvaken själv och han behöver inte få en ramsa på en gång. Utan du kan ta dig från din säng till hans dörr. Jag tror att ni skulle må bra av att inte sova utanför hans dörr. Jag skulle absolut lägga mig i min egen säng vid det här laget.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
bejbe

Inlägg av bejbe »

Jag har lite frågor igen...

Nu har det gått 3 veckor sedan kuren startade. Emil sover allt bättre, och längre, även dagslurar sover han 45 min resp. 1,5 timme, vilket inte var fall i början. Imorse vaknade han 6.45 som han ska, efter många tidiga morgnar...

Men, nattningen går långsammare nu. I början brukade han somna om 2 minuter på kvällen, nu tar det ca 10 minuter, ännu längre på dagslurarna. Han protesterar, står upp i sängen, blir arg och ledsen och jag går in och läger honom minst två gånger. Till slut somnar han gnällande... Varför?

När jag går in för att lägga honom, tittar han aldrig mig i ögonen, varför?

Vi skrattar alltid innan läggningen och han är glad och ler när vi drar gardiner och släcker ljuset, men när jag lägger honom börjar han protestera och gråta direkt. Så när jag lägger honom och markerar med solfjäder och
ramsar ut - då protesterar han. Jag gör husljud och spelar musik, och bekräftar när han är tyst. Vad är fel? Jag vill att han somnar glad inte i tårar :cry:

Vi har haft gäster i tre dagar, kan det vara något? (Men han har sovit i sitt rum, vi har inte flyttat honom).

Tacksam för svar! [-o<
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag börjar med lite frågor, så kan vi kanske reda ut det här.

Hur ser ert schema ut?

Hur är det med utevistelse?

Mat?

Skrattet till godnattet?

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack Ida att du läser :)

Emils shema ser ut såhär

19.00-6.45 natt
6.45 glad god morgon + ammar
7.45 frukost
>>lek hemma
9.15-10.00 sover (9.05 ammar) jag väcker honom efter 45 minuter
>>utepromenad eller öppna förskolan men inte varje dag
11.00 lunch ute eller inne
13.00-14.30 bör han sova (12.50 ammar) men vaknar oftast själv efter 1 timme och 10 minuter
14.30 mellanmål
>>utepromenad (inte alltid om vi varit ute förmiddag)
>>lek hemma
17.45 middag
18.15-19.00 kvällsrutiner + amma
19.00 skratt och god natt

De sista två-tre dagarna låter han så ledset när han skriker så att jag har börjat gå in och buffa honom, även vid skarven igår och idag buffade jag eftersom han skrek och inte ville sluta.

Vi går ut antingen förmiddag eller eftermiddag, tyvärr hinner jag inte både och. Nu under hostlovet har vi varit lite lata med utepromenader och var oftast inomhus på besök eller handla eller något...

Han äter bra, men vill inte alltid sitta stilla vid bordet så att det blir oftast någon träslev, plastflaska eller något för underhållning. När alla är hemma äter vi tillsammans.

Vi skrattar ju till godnattet, åtminstone kicklar jag honom.

Annars vaknar han under natten 1-2 gånger och en gång på morgoren innan det är dags att gå upp, då ramsar jag och spelar musik och väcker honom 6.45.

Märker att han har blivit väldigt mammig på sistone och ammar länge, vill inte sluta liksom.

Jag har också funderat över dagslurarna, vi är väldigt hembundna eftersom han sover båda lurarna i sängen. Hur kan jag lära Emil sova i vagnen?

Tack för hjälpen :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

En fråga till. Ammar du honom till sömns på daglurarna? jag förstår det som så. Det skulle jag sluta med. Ingen mat ca 20 minuter innan läggning på daglurarna skulle jag köra på.

Se till att ni skrattar så att han kiknar inför varje läggning. Hitta på en massa bus. Saker som funkat hos oss är flyga flygplan, gnugga magen mot mammas eller pappas huvud, att mamma och pappa jagar varandra m.m. Hitta det som funkar för er. Ibland kan man få jobba en del innan det lossnar, men troll spricker i solsken.

Så jobba med skattet till godnattet tycker jag. Lägg kanonglad unge i sängen och ramsa ut glatt och hurtigt, du ska var överkäck. Låttsas som om han ligger ni och somnar.

Gå och pyssla med något som låter betryggande. Dammsugning brukar vara toppen. Om han låter arg så låt honom vara, om han blir ledsen efter en stund så ge honom en betryggande ramsa. Om du bedömmer det som kris så skulle jag gå in och lägga till rätta. Stå med solfjädern länge, länge tills han i princip sover. Ut med ramsan. Då undviker du springet in och ut.

Jag antar att han kan sätta sig ner själv, om inte så träna dagtid och vänta med att gå in och lägga honom ner tills han verkligen ber om hjälp. Då kommer han inte resa sig upp igen utan ligga kvar tror jag.

Hoppas mina rader kan vara till någon hjälp.

hälningar
Ida

www.sovgott.net
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack för dina svar Ida!

Nej jag ammar inte honom till sömns, utan ammar på soffan, sedan går upp och busar lite, och sedan lägger honom i sängen. Jag ska nu göra enligt dina råder och se vad som händer.

Kan du hjälpa mig med min sista fråga:
Jag har också funderat över dagslurarna, vi är väldigt hembundna eftersom han sover båda lurarna i sängen. Hur kan jag lära Emil sova i vagnen?
Förstår inte hur han ska somna i vagnen, det är för trångt för att sova på magen, hur gör andra barn som är magsovare i vagnen?

Tack :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Missade din andra fråga.

Själv har vi löst det så att vi haft en gammal syskonvagn från -90-talet som de sovit i ute i trädgården. Gott om plats för magsovare.

Men de har också fått plats i vår enkelvagn från brio. Sittdelen går att få nästa helt platt. Så vi har byggt upp med en handuk och sedan har de sovit gott där också. Om det absolut inte går så får de helt enkelt lära sig att sova på rygg på daglurarna. Man kan ju börja med den kortare på förmiddagen om man vill.

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
bejbe

Inlägg av bejbe »

Detta med solfjäder känns som rena tortyren :cry: Jag har nu gjort det sedan i söndags, alltså inte bara som markering som hittils, utan hållit på med detta längre för att han skulle lugna sig. Men han lugnar inte utan skriker ännu mer. Jag förstår inte alls hur man kan göra det, att hålla händerna över ryggen och med två fingertopparna hålla huvudet - hade jag 4 händer skulle det inte räcka. Barnet kämpar emot, lyfter huvudet, lyfter rumpan, vänder kroppen, vill gå upp, skriker, han har aldrig varit så hysterisk som när jag solfjädrat honom. Han gillar inte det! Och inte jag heller eftersom det känns som om jag tvingar honom till något :cry: :cry: :cry:

Ååååååå det gick såååå bra i början, jag gjorde allt enligt boken och enligt era råd, men detta med solfjäder... det gillar jag inte. Antingen gör jag det fel, eller så måste finnas något annat man kan göra istället???? :cry: :cry:

Hjälp :cry:

Annars sover han så gott hela natten, bara läggningen inte går bra då han skriker och är ledsen, eller arg, eller jag vet inte vad.
Caramell

Inlägg av Caramell »

Vill bara trösta med att det finns fler som inte får till det med solfjädern. Upplever det precis som du att det är stört omöjligt att hålla fast liten och att det snarare blir hysteriskt ledsamt istället för lugnande. Jag har löst det så att jag buffar liten lugn med vanlig buffning och sen buffar jag långsammare och långsammare tills jag är nere på buff bara på 1 (1-2-3-4) och därifrån lägger jag en solfjäder med båda händerna. Ifall han börjar knorra då så buffar jag (eller enbart trycker till lite) på 1 igen med den nedre handen som jag flyttar till rumpan. Helt egenkonstruerad teknik, men den funkar hos oss. Ett tips att prova eller spinna vidare kring kanske?

Ge inte upp! :heart:
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

hej caramell

Det har ju gått som tåget för er hittills. Det är säkert bara ett litet bakslag som går över.

Vi kämpar med gråtiga läggningar fortfarande, det blir lite bättre hela tiden, och hon sover fint resten av natten-så det känns som om vi gör rätt ändå. Jag har märkt att för Saga gäller att ju mer jag verktygar, desto längre tid tar det innan hon somnar, så hon får skrika en liten stund innan hon somnar.

Solfjädern har jag haft svårt med innan, men när vi sänkte sängen till lägsta hacket fungerade det bättre. Annars tror jag som Caramell sa -hitta en teknik som gör jobbet som solfjädern skall göra, meningen är att han skall bli lugn. När jag solfjädrar brukar jag andas högt och tungt, långa yoga-andetag, det brukar hjälpa till att lugna

Ang sova i vagnen -vår vagn går inte att få slät i sittdelen så hon sover på rygg halvsittandes, det funkar på korta lurarna, men troligen inte på långa luren (har bara testat en gång och då fixade hon inte skarven). Om hon har svårt att komma till ro så hänger jag för ett skynke så brukar hon somna inom 5min (om det är sovtid).

Det kommer säkert bli bättre, och du -glöm inte hur det var innan och hur långt ni kommit!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"