Förklara döden för 3-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
karinpatring

Förklara döden för 3-åring

Inlägg av karinpatring »

Hej,
Det var väldigt länge sedan jag var inne på forumet men jag lär snart bli mer frekvent eftersom jag beräknas få en ny liten härlig bebis på tisdag....
Hur som helst så undrar jag om det är någon som kan hjälpa mig, Linnéas mormor och morfars hund kommer att avlivas på måndag och Linnéa är oerhört fäst vid honom och han har funnits med sedan hon föddes. Hon träffar honom varje vecka och de är riktiga kompisar. Jag känner mig osäker på hur jag ska förklara detta för henne. Om jag förklarar som det är, att han var gammal, väldigt sjuk och har dött och finns inte mer så är jag orolig för att hon kommer att förknippa sjukdom och gammal med att man kan dö och försvinna....
Jag har en mycket vetgirig och frågvis liten tjej så hon kommer garanterat att ha en massa frågor så jag vill vara lite förberedd. Bättre än den gången när hon frågade vad profylaxkurs var... då satt jag i en halvtimme och blev bombarderad med frågor....
Stort tack för eventuell hjälp i ämnet.
/Karin
Mamma till Linnéa 061113 och Elsa 091103
allakantralla

Inlägg av allakantralla »

Hej!

Min dotter var mycket nyfiken på döden i den åldern. Och det hon ville veta var vad som faktiskt hände när man dör (varpå min annars oerhört ateistiska mamma svarar "ja, då kommer man till himlen" varpå lilla flickebarnet säger "va, himlen är väl inte nere i jorden?") alltså rent konkret.

Vad är det du tror att du behöver förklara? Varför hunden måste dö? Att den är sjuk? Att det är förfärligt sorgligt när någon dör, är ju något man blir mer och mer medveten om ju äldre man blir och ju mer man möter andra med erfarenheter tänker jag. Svara på hennes frågor så gott du kan, men glöm inte att vuxna inte heller har svar på allt. Det tycker jag gott barn kan få lära sig emellanåt.

Det finns fina böcker om döden på biblioteket. För de mindre barnen handlar de mest om när djur dör (Musen Mallan, Grodan och Kråkan och den där boken om ett marsvin som dog, som jag tyckte var så sorglig så jag kunde inte läsa den). Har också för mig att boken Max grav finns.

Det är sorgligt när någon dör, säkert är morfar och mormor ledsna. Då kan det också vara fint om din dotter kanske kan hjälpa att trösta? Men, utgå ifrån hennes frågor, räkna med att de är många, svara på de du kan besvara och försök tillsammans ta reda på det du inte kan besvara på egen hand.

:heart:
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, allakantralla, för mycket vackert svar =D>

:heart: :cry: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ElinN

Inlägg av ElinN »

allakantralla skrev: Det finns fina böcker om döden på biblioteket. För de mindre barnen handlar de mest om när djur dör (Musen Mallan, Grodan och Kråkan och den där boken om ett marsvin som dog, som jag tyckte var så sorglig så jag kunde inte läsa den).
Adjö Herr Muffin, menar du nog. Den är JÄTTEFIN! Rekommenderar den starkt!

:heart:
karinpatring

Inlägg av karinpatring »

Hej igen,
Nu har jag införskaffat "Adjö herr muffin" och vi har redan läst boken, känns jättebra! Tack för era alltid så kloka råd!
/Karin
Mamma till Linnéa 061113 och Elsa 091103
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"