skrik och oro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Låst
Mian71

Inlägg av Mian71 »

drar igen dörren = jag stänger inte min dörr helt.. men har den lite på glänt. Så jag total ignorerar inte. Ville bara tillägga det.
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Heja dig!

Angående vintertiden: Spelar det någon roll om hon märker? Vintertid ska det ju bli hur vi än gör, bara att genomföra. Jag menar att det är liksom ingen mening att oroa sig. Antingen går det bra eller så får ni jobba några dagar extra! Och det går ju bra det med... :D

Själv tänker jag använda alla extramarginaler som finns och sen bara köra järnet.

Stor lycka till med allt!

Ps. Jag skulle nog ha väntat med rökpaus (om jag rökte) till liten är lite lugnare och inte gå ut mitt när gråten ökar. För hysterisk bebis måste hjälpas, tycker jag!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Men om det påverkar hennes nattsömn om jag gör så?? Tänkte nästan bara hålla henne vaken till 20 i kväll typ.. och bara " gå påt" sen.
Det är det jag är mest orolig för, Inte schemat på dagarna alls.. faktiskt

Jag går inte ofta ut och röker mitt i natten, men i bland måste man bara GÅ UT för att inte tappa bort sig! :oops:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

För mig är det här första gången också. Jag antar att det kommer att påverka nattsömnen, alltså på det viset att de lär vakna "för tidigt". Men som sagt, det finns ju inget alternativ. Det enda man kan göra är att skjuta på tiderna under dagen så att det blir läggning senare. Du kan ju börja redan nu i stället för att lägga till en hel timme extra i kväll. Eller ta det under två dagar.

Det fixar sig!

Ang rökningen så hade jag alltså inga som helst synpunkter på själva gå-ut-och-rökandet. Klart man måste kunna gå ut och komma bort! Jag menade att jag själv inte hade tagit paus just när hon började bli hysterisk. Tänker att det är bättre att tänka UT när det börjar lugna ner sig. Då slipper man dessutom överkoncentrationen. För det är ju inte meningen att vi ska lämna dem till sig själva när de har panik.

I vilket fall är jag grymt imponerad av ditt jobb! =D>
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Beslutat att vänta med att ändra hennes tid till vintertid. Vi kör 18-6 2 veckor till sen så ska jag reducera hennes antal timmar till 15h per dygn samt gå in på vintertiden.
En liten född 00
En "lill liten" född 09
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vill bara säga att jag tycker du gör ett toppenjobb, helt ensam som du är. Något som jag tror är lätt att glömma är att det här är en process som oftast tar ca 4 veckor innan allt sitter som berget, Så om man har det i bakhuvudet så tycker jag att det brukar kännas bättre.

Angånde vintertid så bara byter jag rätt av. Marginalkvartar lite första dagen men redan den kvällen lägger jag enligt den "nya tiden". Funkar i vår familj och det brukar inte vara några problem.

kram
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mia! :D

Jag vill bara ställa mig bakom vad Fanny och ilindström redan har skrivt: Du är jätteduktig och arbetar jättebra :thumbsup: - men håll dig inne när barnet skriker upp sig: det är ju kommunikationen du vill åt! :wink:

Här tar vi faktiskt 3 dagar på oss att införa vintertiden... :oops: Började i fredags och räknar med att vara helt i fas igen imorgon efter middagsluren. :D Men just i ditt fall tycker jag att det är helrätt att vänta ett tag - man vill undvika förändringar under uppföljningsveckan, så blir det enklast och tydligast för alla. 8)

Keep the good work up! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Tack.. jag kämpar vidare..
Det jag tycker är jobbgt är att hon är så ledsen när vi sagt göon natt.. innan kuren somnade hon i princip utan
gråt. I går var hon riktigt ledsem i 20 min innan hon brände av !?
Sen vargis då.. men den ger sig väl.. 1h i natt, mellan 4.55-6.09
Mozart funkar dåligt... men radio.
:-)
Jag vet mycket väl att man inte ska gå ut. som jag gjorde i förrgår. mycket väl... Men som sagt och ni också stöttar mig i.. Jag är helt ensam i detta och ingen att stöttas av mitt i natten. I bland blir det att man måste släppa allt i em minut för arr inte dra in vargar.

I alla fall var jag inte IN en enda gång i natt och för mig är det alltid en seger! :-)

Ja, tror rätt att vänta med att flytta klocka, sen göra om schema.
Allt gott.
Kramar
En liten född 00
En "lill liten" född 09
chokladkaninen

Hej Mia! :D

Bra jobbat i natt! :thumbsup:

Ang insomnandet så hoppas jag att du får lite input på det från någon mer kurvan person, men spontant så tänker jag att hon kanske är lite övertrött? :? Om du lägger henne en marginalkvart tidigare idag? :D
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hej!
Ja, hon är såååå trött på dagarna. En halvtimme innan lunchluren idag , tex så var hon helt färdig. Var tvungen att ge henne en marginalkvart så hon fick somna.
Men att hon är trött på dagarna läser jag är HELT i sin ordning enligt SHN boken. Det vänder väl. Men underbart rosiga kinder har hon :-)
Visst kan jag lägga henne en kvart tidigare i kväll 17:45. ...( har ju sommar tiden kvar ett tag till som sagt)
Men jag upplevde henne inte alls som trött igår .. när jag la henne.
Hon kvittrade och var faktiskt glad nästan hela det vakenpasset.
Jag hade dock en kompis här i går kväll som stojjade lite med henne.. inte vet jag om det väckte nya frågor.
MEN- innan kuren låg vi mysigt på min säng och läste och sjöng och sen körde jag skrattet ( även innan kuren) och då var det aldrig sånna här väldig ledsset.. (Nåväl " Kuris" har sagt det kommer passera och det hoppas jag eftersom jag tycker det är jobbigt för hjärtat.... )
Ska införa DET i kväll igen. För det blev lite annorlunda i och med kuren faktiskt.

Om man bortser från 20 min frågor kring 22 knycket så slog hon faktiskt rekort på sovtiden.. jag menar 19.20 -0455. Nästan 10 timmar!!
( nääästan i alla fall.. rekord är det i alla fall!!)
:heart:

Tralla laaa....
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71

Inlägg av Mian71 »

stavar som " hej kom å hjälp mig" igen. Skriver för fort tror jag... s
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Jag tjatar vidare...;-)
Men.. igår..
Tyst 4 min efter läggis.
20 minuter Vargtimme..motades med lite radio på.
Tror mig höra henne lite efter detta men inget märkvärdigt..
Glad morgon 5:45!
( hörde hon var vaken 5.30 och började gnöla lite ledset så jag gick in inom marginalen)

Kanon natt!!! :thumbsup:
Hon är såååå duktig!!! :-)
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71

FRÅGA

Inlägg av Mian71 »

Hon ska ju vakna 6:00
men som i morse när hon vaknar tidigare..Hon blir ju BRA trött innan hon ska ha sin fm lur kl 8. Jag ska inte lägga henne tidigare?
Gör jag det, som lunchluren igår, så sover hon ändå inte längre utan exakt den tid som luren alltid är.
Så.. om jag lägger henne 7:45 på marginalkvarten.. så kommer hon inte sova 1h i stället för 45..
Hur gör jag.. för hon blir ju jättetrött när hon vaknat tidigare än utsatt tid.
Bara hålla sig till schemat?

Kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Jannika

Inlägg av Jannika »

Mian71 skrev:Jag tjatar vidare...;-)
Men.. igår..
Tyst 4 min efter läggis.
20 minuter Vargtimme..motades med lite radio på.
Tror mig höra henne lite efter detta men inget märkvärdigt..
Glad morgon 5:45!
( hörde hon var vaken 5.30 och började gnöla lite ledset så jag gick in inom marginalen)

Kanon natt!!! :thumbsup:
Hon är såååå duktig!!! :-)
UNDERBART Mian71! :D Vilken natt! :sleep: Jehoo! \:D/ \:D/ \:D/ =D>

Jag tror både mamman och lillan börjar få kläm på det här nu. :wink: Det är ju inte så länge sen ni hade 12-19 uppvak per natt... :roll:

Bra jobbat. :thumbsup:

ps Håll schemat. Snart sätter det sig och hon kommer sova sig pigg. Hon har ju rätt mycket sömnminus på kontot så det är inte konstigt att hon är trött. ds
chokladkaninen

Bra jobbat, Mia! :D

Tänk vad ni har uppnått redan, Lillan och du! :shock: Vilket team ni är! =D> =D> :sleep: :thumbsup: :heart:
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"